2020.01.25. 13:00
Gépi vagy kézi mosó, egyre megy, a kétkezi munkát kell végeznünk előtte s utána is
Az autókat mosni kell és érdemes, de, ahogy az lenni szokott, ezen téma kapcsán is több pártra szakad a magyar, mert az egyik a kézi, a másik a gépi mosóra esküszik, és mindegyik oldalnak megdönthetetlen érvei és sok-sok igazsága van.
A köd nem kellemes vendég nappal sem
Fotó: Palocsai Jenő / Fejér Megyei Hírlap
Már hajnalban, a zúzmara mázsás terhétől megszabadult fák sötét és nyirkos sziluettje alatt vezet ezrek útja. Próbálnak a kocsi fényvetőivel egy akkorka rendet vágni a hófehéren hömpölygő köd testetlenül masszív tömegén, hogy legalább a két ellentétes irányba tartó sávot elválasztó, megkopott terelővonal mutassa helyüket a térben, váltakozó sikerrel. Így néha – az autó lelkében – orrukat lógató söröslovak megérzéseire kell hagyatkozni, bízva abban, hogy ők legalább tudják, a napi rutin miatt, hogy mégis, merre kell menni. De a köd nem kellemes vendég fényes nappal sem, hiszen a pára kicsapódik, majd a porral összekeveredik az úton, és egyik autó fröcsögi fel a mögötte haladó másikra és önnön farára azt a fekete lepedéket, melynek sótartalma igen magas és káros. Az ilyen időben szinte naponta kell mosni a kocsikat. A kézi mosó csalóka képzeteket kelt az emberben, mert első körben nem tűnik drágának, de aztán a vizet, a mosószert és minden mást összeszámolva, beleértve a tényleges, fizikai munkával töltött időt kiderül, hogy talán mégsem ez az olcsóbb megoldás. Mentségére legyen mondva, hogy olyan lesz amilyet szeretnénk és nem karcolja a fényezett felületeket.
A gépi mosó, főleg egy jobb és újabb fajta nagy segítség ezekben a rozsdatámogató időkben. Alaposan a pénztárcába kell nyúlni, ez igaz, de rendkívül gyorsan végzi el a beavatkozást, emellett a végén viaszbevonatot képez és szárít is, ami nagy előny mikor röpködnek a mínuszok. De sajnos némelyik kocsin látszik a színre fújt részeken az óriási „üvegmosók” nyoma, emellett sok helyen nem éri el a hatalmas kefe a fényezett felületeket, akkor sem, ha behajtjuk a tükröt és levesszük az antennát mosás előtt.
Érvek és ellenérvek ütköztetése helyett menjünk el egy kézi mosóba, és a kis kedvencünket kényeztessük el egy alapos előmosással, alváz veretéssel, fekete „ferodol”-sarat kihajtva a fékek környékéről, és ha ezzel a módszerrel megfelelően fellazítottuk a koszt és elértük a nehezen hozzáférhető helyeket, akkor menjünk egy gépi mosóba, és véglegesítsük a tisztaságot egy átmosással, viasszal és szárítással.
A kézimunkát, tehát nem kerülhetjük el, ha szép autót akarunk, ha másért nem, hát azért sem, mert a végén mikrószálas kendővel érdemes áttörölni a felületeket.