A hibrideken, az akkumulátoros csodákon túl

2020.02.09. 07:30

Vannak más zöld erőművek – Nem csak hibrid járműveket vehetünk

Robbanásszerűen szaporodnak az utakon a zöld rendszámmal ellátott autók, melyekben elektromos, illetve hibrid megoldások segítik az előrejutást, de akadnak más megoldások is. Ilyen a hidrogént használó üzemanyagcellás teherautó vagy a vezetékes traktor.

Palocsai Jenő

Az automata traktor nagy előnye az is, hogy permetezés során nem áll fenn a vezető egészségkárosodásának veszélye Fotó: John Deere

A villamosítás, az automatizálás és a különböző hibrid, illetve alternatív üzemanyagos megoldások korát éljük, mindent át- meg átjár a sok zöld gondolat, melyek lényege a Föld nevű bolygó és egyben a jövőnk, a leszármazottaink jövője.

A fejlesztők azon dolgoznak, hogyan lehet minél nagyobb hatótávolságú, akár teljesen elektromos hajtással ellátni egy autót, a legtöbb ilyen terv személyautókra készül, ám a világot nem ők mozgatják, hanem az áruszállítók hosszú szerelvényei, melyekben hatalmas és erős motorok hozzák-viszik az élet megannyi fontos és kevésbé fontos elemét. Őket is nagyon fontos átalakítani egy szebb és élhetőbb jövő reményében.

Ilyen a hidrogénnel működő üzemanyagcellás technológia. Ezeket a teljesen elektromos hajtású tehergépkocsikat elektromos hajtáslánccal szerelik fel, az elektromos áramot pedig a jármű fedélzetén üzemanyagcellák állítják elő hidrogéngázból. Az üzemanyagcellás hajtású teherautókat is ellátják akkumulátorral azokra az esetekre, amikor extra teljesítményre van szükség, illetve amikor a járműnek a fékezési energiából kell elektromos áramot visszatermelnie.

Az automata traktor nagy előnye az is, hogy permetezés során nem áll fenn a vezető egészségkárosodásának veszélye
Fotó: John Deere

Nemcsak a tervezőasztal és pár hatalmas fantáziával megáldott mérnök álma ez, erre jó bizonyíték, hogy Japánban, Dél-Koreában és Kaliforniában már szorgalmazzák a hidrogénalapú megoldások terjedését, és ezt elősegítendő hidrogéntöltő állomásokat építenek.

A hidrogénalapú megoldások egyik legnagyobb előnye, hogy nullára lehet vele csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, ugyanis a tehergépkocsi csak vízgőzt bocsát ki. De az üzemanyag előállítása is lehet nulla károsanyag-kibocsátású, ha a hidrogént megújuló módon állítják elő. A hidrogénnel működő üzemanyagcellás jármű másik igazi pozitívuma, hogy éppen olyanok, mint bármelyik hagyományos jármű, legyen szó tankolásról vagy bármilyen más infrastrukturális igényről.

Vannak persze kisebb hátrányaik is, melyek csökkentésén folyamatosan dolgoznak. Az egyik, hogy a hidrogéntöltő állomások hálózata még nem annyira kifejlett. A másik, hogy a hidrogéntartályok jelentős helyigényűek.

A teherautók nemcsak unalmas dolgokat szállítanak, hanem finom ételeket, illetve az azokhoz szükséges élelmiszer-alapanyagok tonnáit is. Tegyük fel, hogy a kamion nem károsítja a környezetet, de ott van a láncban előtte a hatalmas motorral ellátott traktor. Nos, mostantól ez sem lehet gond. Szakítja már a hektárok hantjait olyan traktor, melynek hatalmas motorja felett akkumulátorcellák tucatjai táplálják a rendszert, de azóta kitaláltak valami egészen mást, amihez nem kell sem üzemanyag, sem akksi, de még ember sem.

Ennek a fejlesztésnek a titka abban rejlik, hogy megfejtették, hogyan lehet a zöld-sárga traktort úgy meghajtani, hogy nullára csökkenjen a környezetkárosító anyagok kibocsátása. A megoldás egyszerű és tökéletes.

A hidrogéntartályt, az erőátviteli egységet és az akkumulátort a fülke mögött helyezik el, a cellákat pedig az alváz két oldalán, hogy ne foglaljon helyet a hasznos raktérből
Illusztráció: Scania

Az ötletgazda amerikai cég kifejlesztett egy 400 LE teljesítményű elektromos önvezető traktort egy másik vállalattal közösen. Ez az első elektromos jármű, amely kizárólag elektromos vezetékkel működik, és képes önállóan dolgozni a terepen. Egy elektromos, hozzávetőlegesen egy kilométer hosszú kábel táplálja energiával munka közben, amely 300 kW teljesítményt képes folyamatosan továbbítani a munkagépre. Az eszközt vezérlő rendszer természetesen folyamatosan ügyel arra, hogy a tápkábel sértetlen maradjon, és a gép orrára függesztett dobon a hosszabbító automatikusan ki- és visszahúzódik.

A 8,5 tonnás munkagép 20 km/h sebességre képes, és ehhez 700 V egyenáramot használ fel. Az elektromos szerkezet lelkét hűtőrendszer védi a túlmelegedéstől, így a hajtásrendszer tényleges hatásfoka 85 százalék körül van.

Még egy fontos adat, hogy az eszköz üzemeltetési költsége fele akkorra, mint az akkumulátoros verzióé.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!