2021.01.29. 17:30
Erős, gyors és energiatakarékos lesz az új, fehérvári Ikarus busz
A fehérvári gyártású, teljes egészében elektromos busz február 1-jén, azaz hétfőn kezdi meg az egy hónapos próbajáratot. Mint ahogy arról nemrégiben írtunk, már megépítette Székesfehérváron az első, tisztán elektromos hajtású buszát az Ikarus nagyvállalat tulajdonában lévő Electrobus Europe Zrt. Jelenleg 40 autóbusz gyártása zajlik egy ütemben, ezek közül öt darab már teljes egészében el is készült, s ebből a hétfőn próbaútjára induló, legelső darab vizsgázik. Az ügyben legkompetensebbnek számító szakemberrel, egyben a cég vezetőjével, Fehérváry Tamással beszélgettünk a jármű tulajdonságairól.
Jelenleg öt tisztán elektromos busz pihen a gyárban – összesen 40 buszt építenek most a fehérvári cégnél
Fotó: FMH-archív / Pesti Tamás
Mekkora teljesítményű motorral üzemel majd az új busz?
– Egészen pontosan 240 kilowattos az állandó, mágneses szinkronmotor maximális teljesítménye. Ez azt jelenti, hogy a járművet egy tisztán elektromos motor hajtja meg, egy központi motor.
Milyen áttétekkel működik?
– Nincs benne áttét, itt az elektromotor által kapott áramerősség szabályozza a fordulatszámot és a teljesítményt. Nincsen benne váltó, semmilyen mechanikai váltás. Ha úgy tetszik, hasonlít az automata váltóhoz, de ismétlem, hogy nincsen benne váltó, tehát, ha beindítjuk a járművet, akkor a gáz- és a fékpedál nyomásával tudjuk fokozni, illetve csökkenteni a teljesítményt.
Milyen terepviszonyokat képes ellátni? Komoly akadályt jelenthet neki például egy emelkedő?
– Azt tudni kell, hogy ez egy városi-elővárosi autóbusz. Leginkább városi feladatokra kell és lehet használni. A kialakítása is ennek megfelelően háromajtós; egy alacsony padlós járműről beszélünk, ám mivel a dinamizmusa és a sebessége megengedi, ezért az elővárosban is bátran használható. Természetesen leteszteltük autópályán is, de tudni kell, hogy városi autóbuszként vizsgázik, ezért a teljesítménye leszabályozott maximálisan 75 kilométer/ órára, ugyanakkor a végsebessége bőven 100 fölött van.
Átlagos használat mellett meddig bírja az akkumulátor?
– Egy 314 kilowattos akkumulátort szereltünk beléjük, ami a mérési rendszer szerint 250 kilométer megtételére hitelesíti, ezzel szemben a gyakorlatban, kedvező időjárási körülmények között akár 300 kilométernél is többet lehet menni vele. Ez egy fehérvári járat esetén egy ciklust jelent naponta. A töltési idő körülbelül három óra, míg a nulláról teljesen feltölt a jármű.
Milyen kényelmi szempontokra számíthatnak majd az utasok?
– Van Wifi a járműveken, illetve az összes USB-s töltési lehetőség megtalálható lesz rajta. Mivel tisztán elektromos a jármű, éppen ezért a fűtése is elektromos, amely ugyanúgy az akkumulátorról üzemel majd.
Tengelyterhelési adatok?
– Az össztömege 18 600 kilogramm, amiből 11,5 tonna a hátsó, a maradék pedig az első tengelyre nehezedik.
Mekkora befogadóképessége lesz majd a buszoknak?
– Nyolcvanhat fő. Ez a sofőrrel együtt 30 ülőhelyet jelent majd és 56 állóhelyet.
Hogy áll a gyártás jelen pillanatban? Mennyi készült el?
– Jelen pillanatban öt ilyen autóbuszt készítettünk el, amiből az egyik éppen műszaki vizsgáztatás alatt van – ez fog majd forgalomba állni hétfőtől itt, Székesfehérváron. Emellett további 40 darab van gyártásban. A maradék buszok vizsgáztatása a vevői és a demonstrációs igényektől függ, de szeretnénk február végéig a többit is levizsgáztatni, majd az igényeknek megfelelően bérbe adni, vagy értékesíteni.
Mennyibe kerül egy ilyen busz előállítása?
– Nagyjából azzal lehet kalkulálni, hogy kétszer annyiba kerül előállítási oldalról, mint egy dízeles társa.