Ha műszaki hiba lép fel...

2022.01.12. 14:00

Bár útközben is történhet baj, fontos a rendszeres karbantartás

Akár a gépjárművek rendszeres karbantartása és ellenőrzése mellett is kialakulhatnak olyan műszaki problémák, amelyek esetenként balesethez is vezethetnek.

Baráth Eszter

Igazságügyi műszaki szakértőt is kirendelhet a hatóság, ha fennáll a balesetnél a műszaki hiba lehetősége

Forrás: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Néhány nappal ezelőtt Székesfehérváron történt meg az az eset, ahol a sofőr elmondása szerint a kereszteződéshez érve a piros jelzést mutató lámpánál azért nem tudott megállni, mert autójában nem működött a lábfék. Szerencsére abban az esetben nem sérült meg senki, nem történt baleset, de sajnos ez nem mindig történik így.

 

Az ilyen és ehhez ­hasonló esetekkel kapcsolatban felkerestük a Fejér Megyei Rend­őr-főkapitányságot, akik kérdésünkre elmondták, illetékességi területükön 2021-ben a szakértői vizsgálatokat lefolytatva két esetben bizonyosodott be, hogy a közlekedési baleset valamilyen műszaki hiba miatt következett be. A rendőrség kiemelte, egy közlekedési baleset során abban az esetben, ha felmerül a műszaki hiba ténye, vagy a jármű vezetője erre hivatkozik, akkor az adott balesethez tartozó eljárásügyi szabályok alapján igazságügyi műszaki szakértőt rendelnek ki. Az ilyen vizsgálatok során tapasztaltakról szakvéleményt állítanak ki, ami a későbbiekben meghatározó szerepet játszik abban, hogy szabálysértési vagy pedig büntetőeljárást indít az esettel kapcsolatban a hatóság.

 

Ugyanakkor a rendőrség felhívja a figyelmet, hogy rendeletek értelmében közúti forgalomban csak olyan járművel szabad részt venni, amelynek műszaki, biztonsági és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek. Éppen ezért kell járműveinket bizonyos időközönként arra alkalmas és kijelölt műszaki vizsgálóállomáson ellenőriztetni. A rendőrség hangsúlyozta az is, hogy a gépjárművek vezetőinek kötelességük elindulás előtt meggyőződniük arról, hogy járművük megfelel-e a közúti közlekedés szabályainak.

 

A vezetői engedély megszerzéséhez szükséges tanfolyamok során sokan talán feleslegesnek gondolják a napi egyszer, indulás előtt végrehajtandó ellen­őrzési folyamat megtanulását, hiszen a mindennapokban a sofőrök túlnyomó többsége ezzel nem foglalkozik, csak egyszerűen útnak indul. Azonban ez alatt a néhány perces folyamat alatt a biztonságos közlekedéshez szükséges leginkább fontos műszereket és elemeket vizsgálhatjuk meg az autókon. Többek között így megbizonyosodhatunk a gumiabroncsok, az irányjelzők, a féklámpák, a tompított és a távolsági fényszórók, a fékberendezések, valamint a kormánykerék megfelelő állapotáról, működéséről, esetleg azok meghibásodásáról.

 

Talán laikusként is kijelenthető, hogy azokban a szituációkban, amelyek során menet közben alakul ki műszaki hiba a járműben, kiemelten fontos szerepet játszhat a rutin és a lélekjelenlét. Sáfrán András autósiskola-vezető és -oktató szerint egyáltalán nem egyszerű összefoglalni azt, mit tehet, vagy mit kellene tenni egy olyan sofőrnek, aki menet közben észleli, hogy járművén nem működik a lábfék. Ugyanis ilyenkor rengeteg befolyásoló tényezővel kell számolni; néhány lehetőséget viszont felvázolt az oktató. Mivel az autó két fékkörrel rendelkezik, a hagyományos, azaz a nem automata rögzítőfék behúzásával ugyan megállíthatjuk a jármű előrehaladását, azonban a kerekek elkezdenek kifarolni. Valószínűleg sokan hívnák segítségül a motorféket, Sáfrán András szerint viszont ez csak akkor jelenthet megoldást, ha hosszabb táv áll rendelkezésünkre. Az ijedség hatására sokan talán azonnal 2-es fokozatba kapcsolnának a manuális váltón, mivel ekkor a legerősebb a motorfék, de ilyenkor még több kárt okozhatunk a gépjárműben. A fokozatosság szükségessége is indokolja a megálláshoz szükséges hosszabb távot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!