2018.07.31. 07:34
Leáldozóban a Facebook napja?
A Facebook befektetőinek szembesülniük kellett azzal, hogy az elmúlt évek töretlen bővülését követően lassulni fog a cég növekedése.
This photograph taken on May 16, 2018, shows a figurine carrying the logo of social network Facebook in Paris. / AFP PHOTO / JOEL SAGET
A közösségi média körüli fejlemények a múlt héten alaposan ráijesztettek azokra, akik meglovagolva az eddigi sikerszériát, nagyobb összegeket fektettek az úgynevezett FAANG-részvényekbe, azaz a Facebookba, az Apple-be, az Amazonba, a Netflixbe és a Google-ba. Közülük az első lufi most kipukkadni látszik – számol be róla az Origo.
A portál összeállításában a Financial Times-ra hivatkozva azt írja: annak ellenére, hogy az idei évben az adat-kiszivárogtatási botrányt követően szabályozói oldalról már megpróbálták megszorongatni a Facebookot, a befektetési alapok, s rajtuk keresztül a kisbefektetők ebből nem sokat éreztek meg. Sőt, nem keveset profitáltak a cég jó eredményeiből és a nyomukban történelmi csúcsra emelkedő részvényárfolyamból.
A múlt héten azonban igazi megrázkódtatást okozott a befektetők számára, hogy a cég negyedéves jelentése alapján
csökkenésnek indult a társaság növekedési üteme.
A cikk kiemeli, hogy pánikszerűen reagáltak az érintettek: a heves eladói nyomás következtében meredeken esni kezdett a társaság papírjainak ára, aminek következtében a Facebook több mint 1 milliárd dollárt veszített piaci kapitalizációjából egyetlen nap leforgása alatt.
A piaci elemzők ennek hatására átértékelték a részvényre vonatkozó eddigi árazási modelljeiket, s most már azzal számolnak, hogy az árbevétel növekedése az idei év egészében a korábban várt 40 százalék feletti értékkel szemben csupán huszonegynéhány százalékos lehet.
Emellett a statisztikai adatok is egyre inkább a Facebook ellen szólnak
- folytatódik a cikk.
Mint írják, az Európai Unió nemrégiben elfogadott, új általános adatvédelmi rendeletének hatására például megállt az oldalt látogatók számának növekedése (igaz, az új szabályozásnak egyelőre nincs jelentős hatása a hirdetési bevételekre az európai divíziónál).
A napi szinten aktív felhasználók száma a kontinensen 3 millióval csökkent,
ami körülbelül 1 százalékos visszaesést jelent.
Ugyanakkora tavalyi negyedévben az észak-amerikai piacon is kedvezőtlen folyamatok indultak be. Az ottani felhasználók több millió órával kevesebbet töltöttek a közösségi platformon, mint korábban, emellett csökkent a napi szinten aktív felhasználók száma. Erre még sosem volt korábban példa.
Borítóképünk illusztráció. Forrás: AFP PHOTO / JOEL SAGET