2021.07.31. 15:38
Óriási tanárhiánnyal küzd Berlin
Hatalmas elbocsátási hullám indult meg a német főváros iskoláiban idén nyáron annak ellenére is, hogy rengetegen mennek el Berlinből más tartományokba tanítani. Mindezt pedig tovább tetézi, hogy pályakezdők és a pályaváltók sem tudják orvosolni a hiányt.
Berlinben körülbelül 7000 olyan pályakezdő van a 33 000 tanárból, akik még nem szerezték meg a tanári diplomát – írja a V4NA hírügynökség a német Tagesspiegel becslései alapján.
A tanárhiányt ugyanis olyan munkavállalókkal próbálják ellensúlyozni, akik még nem kapták kézhez a tanári diplomát, de van olyan szakosodásuk, amely egy iskolai tantárgyhoz rendelhető.
Ám ezek a „tanárok” nem tudják teljeskörűen biztosítani a követelményrendszernek megfelelő elvárásokat, így jelentős minőségbeli romlás volt megfigyelhető az elmúlt időszakban a berlini oktatásban. Vélhetően ezért is indult meg egy elbocsátási hullám, amely tovább rontotta a helyzetet.
Idén ráadásul közel 700 tanár búcsúzott a fővárostól, hogy máshol vállaljon munkát, mivel Berlin nem teszi lehetővé tanárai számára a köztisztviselővé válást, míg más szövetségi államok igen.
Mióta Brandenburg tartomány – melynek központjában található az attól közigazgatásilag elválasztott Berlin – köztisztviselővé tette tanárait, a főváros évente több száz tanárt veszít el. Ez egyértelműen jelzi, hogy a képzett tanárok biztonságot, biztos állást akarnak – különösen a pandémiás helyzet idején.
A koronavírus-járvány rávilágított a tanárok köztisztviselői státusának fontosságára, amely nélkülözhetetlen az iskolai oktatás színvonalának megfelelő mértékű fenntartásához és ahhoz, hogy a tanítás pandémiás körülmények között is biztosítva legyen. Ezt erősíti meg az is, hogy korábban Szászország is szenvedett tanárhiánytól, de 2020 -ban áttértek a közszolgálati munkaviszonyra, így tudta ellensúlyozni a fokozódó hiányt.
Berlin egyébként 2018 óta nem tud megbirkózni a hatalmas tanárhiánnyal, holott évente körülbelül 900 pedagógust vagy “teljes tanári képesítéssel nem rendelkező tanárt” vettek fel. Egyes források szerint számos iskolaigazgató újra definiálta a tanári pozíciókat, és logopédusokkal töltötték fel az üres helyeket.