Érthetetlen hanyagság

2022.11.13. 13:50

Fogaskerekű: fiókba süllyesztett tervek és hallgatás

A főváros egyetlen projektje, amelyet a kiviteli tervig előkészítettek, kvázi azonnal indítható lenne a beruházása. Mégis évek óta megy az elhallgatás, a fiókba süllyesztés – hívta fel a figyelmet a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület arra, hogy szerintük Karácsonyék végleg kivonnák a forgalomból a fogaskerekűt. A Budapesti Közlekedési Központ azt közölte pénteken: a fogaskerekűt határozatlan időre leállítják. A népszerű közlekedési eszköz felújításának terveit még Tarlós István főpolgármester idejében készítették el, viszont a határideje idén februárban lejárt, Karácsonyék pedig nem hosszabbították meg. Hogy miért, arra egyelőre nincsenek válaszok – írja a Magyar Nemzet.

A fogaskerekû vasút SGP (Simmering-Graz-Pauker) gyártmányú szerelvénye a Széchenyi-hegy állomáson 2022. május 3-án

Forrás: MTI

Fotó: Máthé Zoltán

 

Mindenki tudja, hogy az igazi megoldás nem a mostani üzem tákolgatása, hanem a teljesen előkészített rekonstrukciós projekt elindítása lenne

 

 – hívta fel a figyelmet a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a fogaskerekű leállítása kapcsán.

A fogaskerekű október 3-a óta nem jár pályafelújítás miatt, a buszos pótlás a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi közlése szerint eredetileg november 17-ig tartott volna, de a téli leállás miatt a fogaskerekű másnap sem indul el. 

A fogaskerekűt – hivatalos nevén 60-as villamost – határozatlan időre leállítják, és legjobb esetben is csak jövő tavasszal szállíthat újra utasokat, holott a környéken nemcsak a kiránduló családok használták a fogaskerekűt, hanem idősek járnak vele kórházba, gyerekek iskolába, sokan pedig dolgozni. 

A Városháza takarékoskodásra hivatkozva hozta meg a döntést, az azonban nem tisztázott, hogy pontosan mennyit lehetne spórolni a leállítással. 

A 150 éves múltú, patinás közlekedési eszköz Budapest egyik büszkesége, a világon a harmadik ilyen vasút: mindössze öt évvel a világ első közforgalmú fogaskerekű vasútjának átadása után, 1874. június 24-én az első budapesti szerelvény is útjára indult.

Ennek ellenére sok jel utal arra, hogy Karácsony Gergelyék nem csupán átmenetileg zárnák be a fogaskerekűt. Ezt a gyanút erősíti, hogy a lakosság és a kirándulóforgalom számára eleve csak meglehetősen hiányos pótlási rendet kínál a BKK, ami hozzájárul a fogaskerekű kihasználatlanságának stabilizálódásához. Ez pedig végső soron csak felgyorsítja a negatív folyamatokat. A szakma szerint ha valamikor újra is indítják a fogaskerekű vasutat, az több mint valószínű, hogy megnyirbált üzemidővel, még ritkább követési időközzel fog megtörténni 

– figyelmeztet a Híradó.hu. 

Mi történt a fogaskerekűvel?

Ahogyan arra a Világgazdaság felhívta a figyelmet: a fogaskerekű Budapest egyik legrosszabb állapotban lévő kötöttpályás infrastruktúrája a vonalat és a járműparkot is figyelembe véve. A kocsik átlagéletkora több mint negyven év, a szerelvények technikája mára elavult. Jelenleg a XII. kerületben, a Városmajor és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomás között közlekedik, de a szakasz felújítása és meghosszabbítása, illetve a kocsik cseréje régóta napirenden szerepel. Az elképzelések szerint az a cél, hogy a Széll Kálmán tértől közvetlenül el lehessen jutni a Normafáig. 

A projektért hosszú ideje lobbizó VEKE korábban úgy kalkulált, hogy a fogaskerekű teljes beruházási forrásigénye negyvenmilliárd forint, ebből a járműbeszerzés értékét 18-20 milliárdra teszi. A VEKE már tavasszal is arról írt: attól tartanak, Karácsonyék végleg kivonnák a forgalomból a fogaskerekűt. 

 

A főváros egyetlen projektje, amelyet a kiviteli tervig előkészítettek, kvázi azonnal indítható lenne a beruházása. Mégis évek óta megy az elhallgatás, a fiókba süllyesztés

 

– fogalmaztak. Pedig új szerelvények vásárlásával és a nyomvonal meghosszabbításával nemcsak életben lehetne tartani az infrastruktúrát, hanem az utazóközönséget is meg lehetne sokszorozni. Igény bizonyosan lenne rá, már csak az érintett területen is tapasztalható közúti forgalom nehézkessége miatt is.

Karácsony Gergely többször is kiemelte: a BKV működését és a közösségi közlekedés rendjét nem fogja érinteni a főváros pénzügyi helyzete, valamint az energiaválság. Még szeptember végén is arról posztolt a közösségi oldalán: ha bármit bezárnak, megszüntetnek az nem megoldás, ezért nem is ebbe az irányba indulnak.

Hagyták lejárni

A Híradó.hu emlékeztetett:

 

leginkább Karácsony Gergely főpolgármesteré és az általa a BKK felügyelőbizottságának élére diploma és megfelelő képesítés, tapasztalat nélkül kinevezett Hajnal Miklósé a fő felelősség, amikor többszöri figyelmeztetés ellenére is hagyták lejárni a fogaskerekű felújításához megszerzett építési engedélyt. A projekt így éveket csúszott, és több száz millió forinttal is megdrágult. Ez azért is érthetetlen, mert a momentumos országgyűlési képviselő pont a Hegyvidéket képviseli a parlamentben.

 

A XII. kerület polgármestere, Pokorni Zoltán a Magyar Nemzet megkeresésére már májusban hangsúlyozta: a felújítási terveket még Tarlós István főpolgármester idejében készítették el, viszont a határideje idén februárban lejárt. Úgy tudni, a 2017-ben indított projekt végleges építési engedélye mindössze öt évig hatályos. A BKK-nak egy kérelem benyújtásával lehetősége lett volna a meglévő engedélyt még annak lejárta előtt három évvel meghosszabbítani, de ezt a lehetőséget elmulasztották.

Pokorni Zoltán a lapnak hangsúlyozta: erre időben felhívták Karácsony Gergely és a BKK figyelmét, ám hiába.

A teljes cikk ITT olvasható.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában