2018.05.11. 17:30
Érezhetően megdrágulhat a „mindennapi” buszozás?
Átlagosan három-négyszeresére emelkedett az autóbuszok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díja. A drasztikus díjnövekedést a biztosítók a közelmúlt buszbaleseteivel indokolták.
Áremelés idén biztosan nem várható a KNYKK járatain
Fotó: Fehér Gábor/ Fejér Megyei Hírlap
A hír nyomán feltettük a kérdést néhány megyei cégnek, vállalatnak: várható-e tarifaemelés a szerződéses vagy különjáratok esetében?
Lesz áremelés?
– Több költség figyelembevételével alakítja ki társaságunk a szabadáras tevékenység díjszabásait. Így minden évben újrakalkulálja a közlekedési központ az árakat. A kötelező felelősségbiztosítás díjának emelkedése hatásként érvényesül az árakban csakúgy, mint a béremelkedés vagy az üzemanyag ingadozó ára is – mondta el a KNYKK Zrt., közismertebb nevén Volán kommunikációs munkatársa, Pruzsina Alice, akitől azt is megtudtuk, áremelés legfeljebb a jövő évben várható.
Hátrányos szabályozás
Ugyanezt a kérdést tettük fel Horváth Péter seregélyesi vállalkozónak, aki 30 éve foglalkozik buszozással. Hamar kiderült, a biztosítási díjak drasztikus növelése csak egy szelete az utóbbi időben kialakult áldatlan helyzetnek. Mint elmondta, a tavaly ősszel bevezetett szabály, amelynek egyik pontja szerint 13 évesnél idősebb autóbusz nem szállíthat diákokat külföldre, sok vállalkozónál kiverte azt a bizonyos biztosítékot, és meglehetősen hátrányosan érintette őket. A cégek többségének gépparkja ugyanis ennél idősebb.
– A szabály bevezetésének egyik következménye, hogy a 13 évesnél idősebb buszok értéke nagyjából a felére csökkent. Emellett, aki diákok szállításával foglalkozik – például osztálykirándulásokon vagy a most sok iskolát érintő Határtalanul programban fuvarozza a tanulókat –, hitelt kellett felvennie, hogy fiatalabb buszokat vásároljon. Ezt persze nem mindenki engedheti meg magának – mondta el Horváth Péter, aki inkább egyetértene azzal, hogy szigorítsanak a műszaki vizsgán. Úgy véli, balesetek sajnos akkor is történnek, ha fiatalabb a gépjármű. A veronai buszbaleset – aminek kapcsán bevezetették az új szabályozást – sem műszaki hiba miatt történt, vélhetőleg a sofőr aludt el a volán mellett. Pont emiatt került bele az új szabályozásba az is, hogy a sofőrnek szakorvosi papírral kell igazolnia, nem szenved alvászavarban. Ugyanakkor a vállalkozó felvetette azt a jogos kérdést, hogy a szabályozás, amelyik csak a diákok utaztatása esetén írja elő az autóbusz életkorát, a felnőttek, a nyugdíjasok vagy akár a sokat utazó sportolók életét kevésbé tartja-e fontosnak.
Kevés a busz és a sofőr
Fenti véleményt megerősítette az iskoláknak kirándulásokat szervező Csillagösvény Utazási Iroda ügyvezetője, Posch Dániel is, aki elmondta: – Azon túl, hogy nincs itthon annyi, a szabályozásnak megfelelő korú busz, amennyire szükség lenne – mi például Erélyből is bérlünk buszokat, hogy ki tudjuk szolgálni a keresletet –, sajnos sofőrökből is hiány van. Pedig ma már nettó 400 ezer forintot is hazavihetnek havonta, ám Ausztriában, Németországban ennek akár a dupláját is megkeresik. Így aztán a megemelt biztosítás mellett a horrorisztikusan emelkedő bérekkel is számolni kell a jövőben az egyelőre nyomott áron történő szolgáltatás tarifáinak kalkulálásában.
Egy 6-7 éves autóbusz ára egyébként 30 millió forint körül mozog, ám az évenkénti amortizáció nagyjából 10 százalék. Azok a vállalkozások, amelyek megengedhetik maguknak a fiatalabb buszokat, inkább jobban fizető utakat vállalnak, például külföldi turistákat szállítanak, hiszen a diákok sokszor kisebb-nagyobb károkat tesznek az utastérben. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a buszoknál sem mindegy, milyen gyártmányba ül az ember.