2010.03.09. 05:16
Végveszélyben a magyar buszgyár! Kínaiaknál az előny a tenderen
Kritikus napokat él át a cég, amely haló poraiból támasztotta föl a székesfehérvári buszgyártást. Az Alfa Busznak jelenleg mindössze öt járműre van megrendelése, aztán munka nélkül maradhat több mint száz dolgozó. Talán minden másképp alakul, ha a céget nem zárják ki háromszor is a Volánbusz buszbeszerzési tenderéből...
A férje januárban kapott utoljára fizetést. De akkor is késve: tizedike helyett 23-án kapta kézhez a decemberi járandóságát - telefonált kétségbeesetten egy, magát megnevezni nem kívánó olvasónk. Lassan a rezsire nem futja már - panaszolta. A férje ugyan leszámolhatna közös megegyezéssel, de vajon hol kapna munkát ismét túl az ötvenenen? - tette föl a költői kérdést.
A cég tulajdonos-ügyvezetőjét, Mogyoróssy Tibort hétfőn - útban Fehérvár felé - telefonon értük utol. Valóban vannak a cégnek pénzügyi nehézségei, ezért rendszeresek a társaságnál a munkásgyűlések - ismerte el Mogyoróssy Tibor.
A korábban foglalkoztatott 146 főből eddig mintegy harminc számolt le eddig: mindenki maga döntötte el, hogy rendkívüli felmondással vagy közös megegyezéssel válik-e meg az Alfa Busztól - tudtuk meg az ügyvezetőtől.
Szavai szerint igyekeznek mindenkivel egyenlően bánni, pénzt legutoljára a vezetők látnak.
Az Alfa Busz reorganizációján egyébként gőzerővel dolgoznak - mondta el. A cégből pedig senki nem vesz ki egy fillért sem állította.
Az Alfa Busszal az elmúlt hetekben nem csak lapunk, de az országos sajtó is sokat foglalkozott.
Azt, hogy a cég ide jutott, vélhetően nem lehet egy okra visszavezetni, a jelen helyzet kialakulásához azonban bizonnyal hozzájárult az a nevezetes, a Volánbusz nevével jelzett buszbeszerzési tender, amelyből - mint Mogyoróssy Tibor elmondta - háromszor zárták ki a székesfehérvári üzemet. Az ügy ezért immár negyedszer van a közbeszerzési döntőbizottság előtt. A nevezett tender megnyerésére ugyanakkor - legalábbis a sajtóban napvilágot látott információk szerint - a legesélyesebb egy kínai gyártó... Egy nyertes tender feltehetően nem oldána meg az Alfa Busz minden problémáját, de esetleg a mentőövet jelenthetné...
- Az Alfa Busznál jelenleg még öt, megrendelésre készülő járművön dolgoznak. További megrendelésük legalábbis jelen állás szerint nincs - mondta el kérdésünkre Mogyoróssy Tibor.
A cég korábban 104 főre jelentett be csoportos létszámleépítést a munkaügyi központnál. Az azonban, hogy ezt a lehetőséget realizálják-e, még nem dőlt el nyilatkozta - lapunknak tegnap az ügyvezető, aki szerint az erre vonatkozó döntés várhatóan néhány napok belül megszületik. Mi változhat néhány napon belül? - kérdeztük.
- Néhány nap is nagy idő egy cég életében: sok minden történhet még ezalatt - hangzott a válasz. Az elmaradt béreket illetően az ügyvezető még annyit jegyzett meg, hogy az éremnek másik oldala is van: aki novemberben, decemberben esetleg otthon volt, mert nem volt munkája a cégnél, az is megkapta a fizetését...
Fehérváron nagy hagyományai vannak az autóbuszgyártásnak: mai ésszel nehezen hihető, hogy az Ikarus fénykorában a világ egyik legnagyobb buszgyárának számított, amely évi tízezres nagyságrendben készített járműveket. A hosszú agónia után megszűnő fehérvári buszgyártást az Ikarus egykori telephelyén levő, bérelt csarnokban az Alfa Busz Járműgyártó Kft. élesztette újjá. A cég 2002 júniusában alakult, a következő évtől termelt, s 2005 óta van - ekkor vásárolták ki a korábbi amerikai befektetőt - többségi magyar tulajdonban. A többségi tulajdonos az a Mogyoróssy Tibor, aki korábban a Volvo buszainak hazai értékesítésével foglalkozott. Az Alfa Busz fő partnere a Volvo. A fődarabokon kívüli alkatrészek azonban jórészt helyi cégektől származnak. Lapunk egy korábbi cikkének tanúsága szerint a társaság korábban még azt tervezte, hogy saját, több mint tízezer négyzetméteres üzemcsarnokot épít a volt buszgyár szomszédságában. S miután a jól csengő Volvo névnek köszönhetően Oroszországba is sikerült betörniük, még az is felmerült: esetleg összeszerelő üzemet is építenek ott.
Talán kevesen tudják, de több cég is gyárt autóbuszt Magyarországon. Ezen kis cégek összesített kapacitása tízszerese is vana hazai igényeknek - írta az ősszel a Figyelő, amely szerint ugyanakkor a 15 éves átlagkorú, hatezer darabos járműpark előbb-utóbb esedékessé teszi a nagy állami megrendeléseket. Ez reménysugárt jelenthet a gyártóknak, föltéve persze, hogy nem külföldiek lesznek a befutók...