2010.04.08. 12:54
Csökkent a halálos balesetek száma
FMH - Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján közölte: 2010. első negyedévében huszonöttel kevesebben haltak meg közlekedési balesetekben, mint az előző év azonos időszakában.
A rendőr ezredes a 2009-es év adatait ismertetve arról is beszélt, hogy már a múlt évben is csökkent a halálos balesetek száma és kevesebben vesztették életüket, mint az azt megelőző évben. Szavai szerint a múlt évben olyan kevesen haltak meg közlekedési balesetben, mint 1964-ben, holott az akkor százezres járműszámhoz képest ma már több mint 3 és félmillió kocsi van az utakon.
Óberling József hangsúlyozta: az objektív felelősség rendszerének bevezetése óta, 2008-tól kezdődően kedvező tendenciát mutat a közlekedési balesetek számának alakulása. Tavaly 20 százalékkal, 1.209-ről 972-re csökkent a balesetekben súlyosan, 12 százalékkal pedig 3.150-ről 2.769-re a könnyebben megsérültek száma.
A "zéró tolerancia" elv alkalmazása óta az ittas járművezetők száma is csökkenést mutat, az ezredes külön kitért arra, hogy a húsvéti időszakban elsősorban az ittas járművezetőket és kerékpárosokat szűrték. Kedvező tendenciaként említette, hogy az ittasan okozott balesetek száma az év első három hónapjában országosan 10 százalékra csökkent. Ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy ez az arány Tolna és Békés megyékben 20 százalék, a fővárosban és Baranya megyében viszont csak 5 százalék.
Az év első három hónapjában a baleseti okokat tekintve továbbra is a gyorshajtás vezet, a balesetek 35 százalékát okozta a sebesség helytelen megválasztása. Minden ötödik balesetet az elsőbbség meg nem adása, 13 százalékát pedig a kanyarodás szabályainak meg nem tartása okozta.
A balesetek 69 százalékában személyautó-vezetők voltak a hibásak, 11 százalékát tehergépkocsi-vezetők, 6 százalékát a kerékpárosok, 8 százalékát pedig gyalogosok okozták.
A rendőrség közlése szerint a 2010. év eredményei azt mutatják, hogy a halálos áldozatok számát tekintve a hazai közlekedéspolitika által 2010-re elvárt 30 százalékos csökkenést nemcsak elértük, de "túl is teljesítettük".