2012.01.30. 13:24
Útdíj vagy dugódíj lesz Budapesten?
"Súlyos ötletnek" nevezte Tarlós István főpolgármester a budapesti matricás úthasználati díj bevezetéséről szóló javaslatot hétfőn, újságíróknak.
Az Index hírportál hétfőn arról írt: a kormány támogatja Tarlós István budapesti főpolgármester javaslatát a havi tízezer forintos úthasználati díjról a BKV finanszírozása érdekében. A díjat a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kellene váltani, papíralapú matrica formájában, ára a BKV-bérlethez hasonlóan havi 10 ezer forint lehetne, meglétét pedig a rendőrség ellenőrizné, áll abban az anyagban, amit a kormány szerdai ülésén tárgyal - írja az Index.
Tarlós: az útdíj nem tükrözi a főváros álláspontját
Tarlós István kijelentette: "a mai hírek nem a főváros vezetésének az álláspontját tükrözik". A matricás útdíj bevezetésére vonatkozó elképzelés nincs a javaslatok között - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a főváros által javasolt behajtási díj teljesen más, nem lehet egyenlőségjelet tenni a kettő közé. A főpolgármester véleménye szerint "ha egy kerületi polgármesternek ilyen javaslata van, azt a maga nevében adja elő". Elmondta: a főváros kormánynak küldött javaslatai között szerepel az úgynevezett dugódíj, ami egy behajtási díj, de nem hasonlít a matricás javaslatra. Ennek a technikai feltételeit is biztosítani kell, ami csak uniós támogatással képzelhető el - tette hozzá.
A városvezető a fővárosi javaslatok között említette továbbá a zárolt normatív támogatás mielőbbi felszabadítását. Mint ismertette, ez a 32 milliárd forint havi bontásban érkezik a fővároshoz, ebből nem lehet az adósságállományt kezelni. Hozzátette: lehetővé kellene tenni valamilyen helyi adófajta bevezetését, jelenleg ugyanis a fővárosnak nincs ilyen lehetősége, ami eddig volt, "azt is elvitték a kerületekhez". Erre példaként a parkolási díjakat és az idegenforgalmi adót említette. Tarlós István arról is beszámolt, hogy Európában mindenütt 5 százalékos áfatartományban vannak a közösségi közlekedési díjak, Budapesten viszont 27 százalékosban, ami szerinte tarthatatlan.
Rogán Antal: egy differenciált dugódíj sokkal racionálisabb
Rogán Antal az általános útdíj helyett egy differenciált dugódíj bevezetését tartja racionálisabb és igazságosabb megoldásnak. Az Országgyűlés és a Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizottságának fideszes elnöke, V. kerületi polgármester ezt hétfőn közölte az MTI-vel. A fideszes politikus visszautasította, hogy javaslatot tett volna az általános útdíj bevezetésére. Mint közölte: ez a főpolgármester által a kormánynak megküldött nyolcpontos javaslatban szerepel, "melynek minden elemét a Budapesti Közlekedési Központ dolgozta ki és foglalta írásba". Rogán Antal szavai szerint a javaslatot aláírták az érintettek, beleértve a főpolgármestert is. A gazdaságpolitikus tájékoztatása szerint különvéleményt csatolt a dokumentumhoz, jelezve, hogy két pontját nem támogatja, amit továbbra is fenntart. (Ez a parkolási bevételek fővároshoz rendelésére, valamint a főváros és a kerületek között forrásmegosztásra vonatkozott). Megjegyezte: támogatja, ha a főpolgármester az említett részt visszavonja, "mert az általános útdíj helyett egy differenciált dugódíj bevezetése sokkal racionálisabb és igazságosabb megoldás lenne". Az Index hétfőn számolt be arról, hogy a főpolgármester a BKV finanszírozásának megoldására nyolc lehetőséget tárt a kormány elé, amelyből a gazdasági tárca csak egyet támogat: a havi tízezer forintos úthasználati díjat. Ezt a portál szerint a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kellene váltani, papíralapú matrica formájában. Ezt Tarlós István "súlyos ötletnek" nevezte, jelezve, hogy ez nem a főváros álláspontját tükrözi. A főpolgármester véleménye szerint "ha egy kerületi polgármesternek ilyen javaslata van, azt a maga nevében adja elő", nevet azonban nem említett.
MSZP: "sima útonállás" a tervezett budapesti útdíj
Horváth Csaba, a Fővárosi Közgyűlés MSZP-frakciójának vezetője hétfői, budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta: káosz, kapkodás és csőd jellemzi Budapest elmúlt hónapjait. A főpolgármester hétfői nyilatkozatásra reagálva azt mondta, hogy ebben az ügyben "valaki hazudik”. A szocialista politikus hozzátette: a magas benzinárak miatt az autók már leálltak, hamarosan a BKV is csődbe megy, sőt a taxik sem fognak közlekedni. Elmondta: a kormányváltás óta tart a BKV vesszőfutása, hiszen megszűnt a közlekedési vállalat rendszerszintű finanszírozása. Horváth Csaba szerint a főpolgármester csak statisztaszerepet játszik a BKV körüli ügyekben, ám ez nem menti fel a felelősség alól. Az ellenzéki politikus hozzátette: Tarlós Istvánnak nincs befolyása az eseményekre, saját pártja sem veszi komolyan. A szocialista politikus szerint az útdíj-javaslat nehezen megvalósítható, hiszen hátrányos megkülönböztetést, kettős mércét jelentene a budapesti autósoknak, így jogi szempontból is aggályos. Horváth Csaba "okos döntést" vár a kormánytól az ügyben, egyben felszólította a kabinetet, hogy határolódjon el Matolcsy György nemzetgazdasági minisztertől, aki "nem érti a BKV körüli helyzetet”. A szocialista politikus megfogalmazása szerint "vitán felül Matolcsy György minden idők legrosszabb gazdasági és pénzügyminisztere”. Horváth Csaba hangsúlyozta: a fővárosi közösségi közlekedés fenntartása nem "jótétemény”. Mint elmondta: ha Budapestet mint "fejőstehenet" levágják, megszűnik az adók befizetése is. Hozzátette: az útdíjjal nem értenek egyet, ám a dugódíjat (behajtási díjat), amely egy zónahatárok átlépéséről szóló környezetvédelmi intézkedés korábban a szocialisták is kezdeményeztek. Ez utóbbi, hasonlóan a parkolási díjhoz, nem pénzbehajtásról, hanem a forgalom szabályozásáról szól – tette hozzá.
Jobbik: felháborító a budapesti útdíj ötlete
A Jobbik szerint felháborító a budapesti útdíj fővárosi városvezetés által kezdeményezett ötlete és megdöbbentő, hogy sajtóhírek szerint a kormány is támogatja ezt, vagyis a kabinet "másfél éve minden egyes problémát egyféleképpen old meg: az emberekre újabb adót vet ki és megsarcolja őket" - jelentette ki hétfői sajtótájékoztatóján a Jobbik budapesti elnöke. A Jobbik budapesti elnöke szerint "Bokros Lajos kisinas ahhoz képest, amit az Orbán-Matolcsy páros művel" az emberek folyamatos megszorításával és sarcolásával. Ezzel szemben a Jobbik több javaslatot is kidolgozott már a BKV finanszírozására: ilyen például a jegyárak áfa-tartalmának 5 százalékra csökkentése és a jövedéki adó csökkentése, amelyekkel a jelenlegi jegyárak mellett is azonnali bevétel-növekedést lehetne elérni - mondta Szilágyi György.
Fővárosi útdíj helyett a jegyek és bérletek áfáját csökkentené a Demokratikus Koalíció
Élő Norbert, a DK budapesti szervezője hétfőn, a fővárosban tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: a BKV bevételeiből hiányzó 21 milliárd forintot önmagában elő lehetne teremteni azzal, hogy a jegyek és bérletek áfáját 5 százalékra csökkentenék. Mint mondta, a BKV-nak csak látszólagos bevételt jelent a jelenlegi 27 százalékos áfa, azt ugyanis az államnak később támogatás formájában kell visszaadnia.
A DK politikusa emellett elfogadhatónak tartaná a budapesti forrásmegosztás megváltoztatását is, szerinte ugyanis a kerületekhez érkező idegenforgalmi adót, vagy a parkolási bevételekből származó 8 milliárd forintot is megkaphatná a BKV. Kiemelte: egy budapesti útdíj bevezetése a lakosság sanyargatása mellett a nemzetgazdaságnak is ártana, ami végső soron elbocsátásokat eredményezne.
Élő Norbert szólt arról is, "átlátszó fideszes kommunikációs fogásnak" tartják, hogy Tarlós István nem támogatja a fővárosi útdíj ötletet, hiszen - mint fogalmazott - Tarlós István korábban a Zöld Pardon bezárása mellett sem állt ki, a szórakozóhelyet mégis megszüntették.