Jégcsizma a lábon! Egy nap a hó fogságában

Székesfehérvár - Hétágra sütött a Nap, tavaszra emlékeztetett a hőmérséklet péntek délelőtt, amikor megkezdődött a Fejér Megyei Hírlap Téli utakon akciójának bevezető találkozója.

A napsütés ellenére nem lehet kétségünk  afelől, hogy  tél idén is lesz, s ez nemcsak  havat     jelent,  hiszen a télhez még gyakrabban tartozik a síkosság, s annak megszüntetése is  a  közútkezelők feladata. Fórumunkon azonban nemcsak  az utak kezelkőitől, hanem a   rendőrség, az autóklub a védelmi bizottság, a katasztrófavédelem,  a mentők  képviselői is részt vettek,    véleményüket, tanácsaikat az elkövetkező   hetek  során  pontosabban  mindaddig, amíg a tél tart, időről időre olvashatják  majd.  Megegyeztünk abban, hogy szoros információs  kapcsolatot  tartunk   annak érdekében, hogy a közlekedők   ne csak naprakész, hanem, ha úgy tetszik  órára  kész  tájékoztatást  kapjanak.

A meghívó elsősorban szakembereknek szólt, de kértünk civileket, naponta útjainkon  araszolókat, száguldókat, jöjjenek, mondják el véleményüket, találjuk ki együtt, miként is lehetne friss, ropogós  - mint a leesett hó - információkhoz juttatni  a megye lakóit. Tudatni mindenkivel, aki útra kel, dolgozni vagy családlátogatóba indul, hogy milyenek az útviszonyok mondjuk a Zámolyi úton, amely téli dőben az egyik legkritikusabb  szakasza a megyében található ezerháromszáz kilométer hosszúságú kezelt utaknak.  Hitelesen, szakszerűen és percre pontosan közölni az utak, hótorlaszok, jeges szakaszok, az akadályoktól  felszabadított útszakaszok helyét, hosszát, hogy aki reggel elindult otthonról biztonságban haza is érjen. A fórumon elsősorban ehhez az  információáramlás  gyorsaságához,  pontosságához kért segítséget Elekes András, a  Hírlap főszerkesztője a szakértőktől.   Az akció célja, hogy a bekövetkezett hóhelyzet, jegesedés, síkosság tényéről első kézből kapjanak tájékoztatást a megye lakói, a Hírlap olvasói, akik hozzáférnek az on line-hoz, az internet híreiből is szeretnének tájékozódni. Természetesen a lap nyomtatott másnapi számából nem marad ki a beszámoló az előző nap eseményeiről, de a vészhelyzet addigra egészen más formációt vehet fel. 
- A téli közlekedés egyik legfontosabb eleme az ember. A közútnál a gépeken  némelyike negyven, húsz, tíz éves is  három műszakban dolgoznak a munkatársaink.  Kint vagyunk, amikor szükség van ránk, de nekünk is szükségünk van a közlekedők megértésére, ne hátráltassák a munkánkat.  - mondta el   Lánczos János  a Magyar Közút Nonprofit Zrt. területi referense.
- A városgondnokság gondoskodik a megyeszékhely útjainak tisztításáról. Négy ügyeletes lesz szolgálatban, ha megérkezik a tél. Felelősen dolgoznak, de talán arról is beszélni kell, hogy az emberek felelőssége is, miként közlekedünk télen. Ez vonatkozik autósra, gyalogosra, biciklisre egyaránt - tájékoztatott  Lángi Judit. 
A fórumon felidézte emlékeit, elmondta tapasztalatait a közutas Herczeg György, aki 1987-ben majdnem hivatása áldozatává vált.
- Elakadt autóbuszokat mentettünk, aztán úgy adódott, hogy engem egy kocsiban ottfelejtettek. Csaknem egy napot töltöttem a hó fogságában, s amikor lehúztam a csizmám, volt rajtam egy másik is  jégből. Kórházba kerültem fagyási sérülésekkel, de annyira igyekeztem gyógyulni, hogy már másnap munkára jelentkeztem. Mindannyian tanultunk az esetből, s ma már ilyesmi valószínűleg nem történne meg - mesélte, s arra a két hívószóra, hogy hideg és fázom, ő azt mondta: haza akarok menni...
Pápai Imre megyei vezető mentőtiszt a más hatóságokkal összehangolt munka mellett arról is szólt, a szolgálatnál azonnal jelentkeznek a megváltozott időjárási viszonyok sérültjei. Nem tudják az emberek, mire is kellene vigyázniuk, ha síkos az út, de a másik nagyobb baj, ha az elakadt autóból gyalogosan útnak indul a család. A csak néhány kilométeres séta közben kifáradnak, és ha le is ülnek, az nagy baj. Az elalvás után ilyenkor a kihűlés következik, amely akár halált is okozhat. Vörös Ferenc ezredes, a rendőr-főkapitányság igazgatója a KRESZ-ből hiányzó szankciókat is felemlegette. A téli gumi nem kötelező, csupán ajánlott, a hólánc használatát több országbn már kötelezővé tették bizonyos helyeken, idehaza alkalmazása csupán ajánlati szinten jelenik meg. Fülep Zoltán, megyei katasztrófavédelmi igazgató elmondta, ahol ők megjelennek, ott már baj van, nagy szükség van a munkájukra. A tűzoltókkal együtt elsősorban az életet mentik és szerves részei a riadóláncnak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!