Légi tragédia - a lezuhant pilóta a repülőtérért dolgozott

Bicske, Szár, Újbarok - Elhunyt a lezuhant Bulldog sportrepülőgép pilótája, két utastársát kórházban ápolják. A kétgyermekes, 48 esztendős építési vállalkozó bicskei lakos volt, öt éve szerzett repülőjogosítványt, saját gépét itthon vásárolta. Nagyon szerette volna, ha repülőtér létesül Bicske közelében, a hangárt szerette volna megépíteni.

Zsohár Melinda

A tragikus hét végi légi balesetben elhunyt férfi gyakorlott sportrepülő-pilóta volt, legalább kétszáz repült órával a háta mögött - szögezi le Jávor Géza, a bicskei Magyar Sándor Repülő Egyesület elnöke, sportpilóta. A 80 esztendős sportember nem titkolja korát, ma is repül, autót vezet, ez utóbbit sem véletlenül hangsúlyozza.
- A szívem vérzik, fájdalommal gyászoljuk az elhunytat, aki szívügyeként küzdött a tervezett repülőtérért. A repülőgépvezetői szakszolgálati engedélyt öt éve kapta meg, négy éve gyakran felszállt. Ebben a pillanatban, ahogy erről beszélek, autóban ülök, s látom, hogy az út mentén milyen sűrűn állítottak márványemlékeket, kopjafákat, kereszteket az autóbalesetben meghaltaknak. Mégis autózunk. Tragédiák másutt is történnek, de a légi balesetek híre hangosabb - teszi hozzá Jávor Géza mély sóhajjal. Elmeséli fiatal sporttársáról, hogy milyen szenvedéllyel vezetett, s miként invitálta lelkesen a bicskei repülőegyesületbe a vendégeket, a repülni vágyókat. A Bulldog gépet Svédországban gyártották, bicskei tulajdonosa már itthon, Magyarországon vásárolta. A háború után az angol légierő kiképző gépeként használták oktatásra a 200 lóerős, egymotoros légi járművet, amelyet a szakértő Jávor Géza „kiforrott, jóindulatú” gépként aposztrofál. Nem tudja pontosan, hogy ezt a példányt mikor gyártották, de a műszaki engedélyek kiadása előtt mindig szigorúan ellenőrzik a gépek állapotát. Csak azt ismétli a szakértő, amit az első megrázó percekben is tett, hogy a harmadik fordulóban „túldőlt” a gép, s „erős volt a turbulencia”.


- Én magam harminc éve nem láttam repülőbalesetet. Megviselne akkor is, ha nem ismerem személyesen a lezuhant pilótát, így pedig különösen fáj - teszi hozzá a sportrepülő, aki oktatóként dolgozott, repülőtereket vezetett évtizedeken át, s ma is érvényes felelős repülőtéri vezetői engedélyt birtokol. - Ausztriában és Nyugaton mindenütt szinte tízkilométerenként található egy-egy kis sportreptér, nálunk azonban sok akadályba ütközik létesítésük - fűzi hozzá, hiszen nem titok, repülőteret szeretnének az egyesület tagjai Bicske, Szár és Újbarok, illetve Felcsút határában. Nagyjából ott, ahol a legendás Magyar Sándor-Endresz György pilótapáros kényszerleszállást hajtott végre a sikeres óceánrepülést követően 1931-ben. Emlékmű hirdeti a világhírű utazást, s a magyar sikert a nyolcvan évvel ezelőtti eseményről.
Egyelőre ideiglenes engedéllyel repülnek is föl-le a sportgépek e tájon, az évforduló kapcsán kérték meg a hatósági jóváhagyást, amit meg is kaptak. Innen szállt fel az elhunyt pilóta is két utastársával. A környékbeli községek lakosságának megoszlik a véleménye a tervezett létesítményről, Száron szerdán, Újbarkon csütörtökön tartanak lakossági fórumot a témában. A baleset az emberi együttérzésen kívül, vagy éppen azzal együtt felkavarta a kedélyeket, nagy viták várhatók.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!