Jó hír az autósoknak: csökkent a regisztrációs adó mértéke (táblázattal frissítve)

FMH - Egyre jobban drágul a közlekedés: az üzemanyag mellett az adók, illetékek, parkolási és pályadíjak is emelkedtek. Vajon meddig bírják még az autósok a rájuk rótt terheket?

Miskei Anita

Az idén a járműtulajdonosokra még több fizetnivaló vár, mint az elmúlt években. Csupán egyetlen jó hírről számolhatunk be, csökkent a regisztrációs adó mértéke. Az új autókra, melyek az Euro5-ös környezetvédelmi kategóriába sorolhatók, kedvező adóteher róható fel. Sőt, a míg a hibridek után fizetendő regisztrációs adó a tavalyi évben 190 ezer forint volt, addig ez az összeg idén mindössze 76 ezer forint, az elektromos autók után pedig 2012-ben egyáltalán nem kell regadót fizetni, míg tavaly ugyanannyi sarcot róttak ki rájuk, mint hibrid társaikra.
- Valóban kedvezőbb az új autókra kiszabott regisztrációs adó mértéke, mégsem lettek olcsóbbak azok - mondta Szuna József, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) alelnöke. Hangsúlyozta, a szakma rég várta már ezt a döntést, bizakodnak is, azonban a forint gyengélkedésének róható fel, hogy nem lettek olcsóbbak az autók. Elmondta, az árfolyamveszteség miatt a márkakereskedők nem érzékelik az adócsökkentés jótékony hatását. Ennek ellenére a piac 10-15 százalékos növekedésre számít az idei esztendőben-  tette hozzá a szakember. Majd megjegyezte, amíg a hitelezés nem áll helyre, nem remélhetnek jelentősebb értékesítést.  Pedig a járműpark frissítésére szükség lenne, hazánkban már 12 év felett van átlagosan az autók életkora.



A regisztrációs adó csökkenése mellett több esetben a költségek növekedésével számolhatnak az autósok. Az általános forgalmi adó 25-ről 27 százalékra ugrott, több lett a cégautókra kivetett sarc is. Az autópályadíj emelkedett, a 10 napos matrica ára 2750-ről 2975 forintra nőtt, ezzel egyidőben pedig megszüntették a négynapos matricát. A kötelező biztosítások díja a tavaléyi évihez hasonlóan alakult, azonban a baleseti adóval mégiscsak megnőtt a fizetendő összeg.  
Az adásvételkor fizetendő átírási költségek is megugrottak 2012-ben. Korábban az autótulajdonosok 1890 köbcentiméteres motorméret alatt 18 forintot fizettek köbcentinként, efölött pedig 24 forintot. Ezentúl azonban a motor életkorának és teljesítményének függvényében alakul az átírási illeték. Így már az átlagos teljesítményű újabb autóknál is drasztikus emelésre számíthatnak a tulajdonosok. Egy 1600 köbcentméteres, 100 lóerős modellnél például 2011-ben 28 ezer 800 forintot, idén pedig már 48 ezer 100 forintot fizethetünk az adóhatóság kasszájába.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!