2023.07.28. 11:33
Búcsú a szívdöglesztő Jaguartól – a hangja megmarad
Egy korszak zárul le, mivel 2025-től a Jaguar kizárólag elektromos, szinte hangtalan luxusautókat fog gyártani.
Forrás: Jaguar
A csodaautó hangját a brit nemzeti könyvtárban (British Library) őrzik meg, hogy az utókor még szembesülhessen a Jaguar F-Type V8 emblematikus motorjának hangjával. Az F-Type összetéveszthetetlen zajának megőrzése mellett más, kulturálisan fontosnak tartott hangok is bekerülnek az archívumba az elkövetkező generációk számára.
A Jaguar mérnökei az F-Type R 75 575 lóerős, 5,0 literes V8-asának lehető leginkább magával ragadó hangjait vették fel (fejhallgató ajánlott).
A felvételek a Jaguar erre a célra épített hangkamrájában, a Gaydon Engineering Centerben készültek – ugyanott, ahol az F-Type kipufogójának hangját eredetileg fejlesztették.
Az utastérből és az autón kívülről készült felvételek a kocsi összetéveszthetetlen – az utolsó belsőégésű motoros Jaguar sportautó – hangját örökítik meg.
A kamrában egy szaténfekete R 75 Coupé sebességváltásainak és gyorsulásainak, 30 és 47 másodperces pályáinak zaját rögzítették.
Az F-Type kompresszoros V8-asa egyedülálló hangot ad az aprólékos optimalizálási munkának köszönhetően, amelyet a teljes hajtásláncon, leginkább a szívó- és kipufogórendszereken alkalmaztunk – több mint 85 iterációt az autó első forgalomba hozatala előtt, és azóta is folyamatosan fejlesztettünk.
Ennek a munkának a csúcspontját – az autó vezetése közben tapasztalható hangokat – tettük elérhetővé a felvétellel.
– mondta Charles Richardson, a Jaguar hangmérnöke.
Az F-Type R 75 Coupe különleges kiadás, az F-Type és a Jaguar sportautók 75. évfordulójának utolsó modellévében hozták létre. A kizárólag összkerékhajtással kínált 5,0 literes kompresszoros V8-as 575 lóerőt és 700 Nm forgatónyomatékot tud, mindössze 3,5 másodperc alatt képes felgyorsítani az autót 0-60 mérföld/órára, majd az elektronikusan lekorlátozott, 186 mérföld/órás maximális sebességre. És kilométerenként 239 gramm szén-dioxidot bocsát ki...
A 30 és 47 másodperces felvételek a motor beindításával kezdődnek, amit az azonnal felismerhető „fellángolás” jelez, ahogy a fordulatszám emelkedik, mielőtt az állandó 600 ford./perc alapjáratra állna be: a jellegzetes nyolchengeres robaj utal az autó teljesítménypotenciáljára. Innentől kezdve a kamrában járatás az autó vokális képességeinek széles skáláját szimulálja.
Minden alkalommal, amikor felgyorsul, a kipufogórendszer szelepei kinyílnak, hogy megváltoztassák a kipufogógáz-elosztást, és ez felszabadítja az F-Type vezetési élményére annyira jellemző karakteres üvöltést.
Hallhatjuk majd az éles fel- és lekapcsolásokat a 8-sebességes Quickshift sebességváltón keresztül, és a jellegzetes recsegéseket és robajlásokat a négy kipufogócsövön keresztül.
A külső felvételek elérhetők a Jaguar médiaoldalán, mielőtt a British Library honlapján megjelennének.
Digitália
- Mi a teendő, ha a telefonját elveszti vagy ellopják?
- Hologram segítségével keresik a magyar szexmunkásnő gyilkosát (videó)
- Saját halálos mellrákját kezelte (sikeresen) egy tudós vírusterápiával
- A világ legkelendőbb telefonja: kitalálja, melyik az?
- Hazai tervezésű pilóta nélküli légijármű forradalmasítja a tisztítástechnológiát