Digitália

2024.03.01. 06:00

A halálból jó üzletet lehet csinálni a YouTube-on

Jönnek az ismeretlenek által készített YouTube-memorial és „In memoriam” videók, amiket senki sem kért.

MW

Forrás: Shutterstock

Világszerte egyre többen készítenek YouTube emlékvideókat olyan elhunyt emberek és családtagjaik számára, akikkel még soha nem is találkoztak. Főként Amerikában megy a dolog, de a technológia terjed, s ügyeskedők által szerte a világban felbukkan a használata.

Miért is jó ismeretleneket gyászolni?

Újságírók, kiadói emberek régen tudják, hogy a halálhírnél szinte semmi sem hoz biztosabban kattintást az online felületeken. Az emberek többsége valószínűleg szeret megborzadni mások rossz sorsa fölött, és kattint, hogy megtudja, miként érte el a vég a másikat, amit ő bezzeg még megúszott.

Ez a felismerés nyert teret a közösségi médiában is – jó ízlés, tisztelet nem számít –, miért ne szereznének kattintásokat, ismertséget és szerencsés esetben egy kis pénzt is mások halálából?

Úgy kezdődik, hogy eltávozik valaki, a minap még dolgozott, s mikor az ember információt keres róla, talál a család emlékünnepségén kívül más gyászközleményeket is. Európában halt meg, s egy indiai készítette a gyászoldalát? Ez már nem egyszeri furcsaság, hanem üzleti modell.

Az ismeretlen halottról videót készítők lájkokat, követőszámokat és – sok esetben – pénzt zsebelnek be.

Vegyük a 25 éves Tanner Kinslow esetét. Ő túladagolás következtében vesztette életét. Miután a  GoFundMe adományozó oldalát elkészítette a család, arra döbbentek rá, hogy 72 órán belül egy tucat YouTube-videó bukkant fel különböző YouTube-csatornákon – és mind Tannerről. Szülei, barátai, társai nem ismerték azokat az embereket, akik feltették a videókat.

A család felháborodott a videók miatt

Egészen pontosan tizenegy videót töltöttek fel 10 különböző csatornáról – amelyek közül kettő pakisztáni (!) – nem sokkal azután, hogy az augusztus 15-én meghalt Tanner Kinslow családja közzétett egy GoFundMe-t. Ők meg ráfordultak a teljesen ismeretlen fiatal szerencsétlen halálára.

Sok videó nem is kér pénzt. De mindegyiknek van egy közös célja: az önreklámozás. Kivétel nélkül kérik a nézők feliratkozását.

Nem a Kinslow család az egyetlen, aki izléstelen, érzelmileg is megrázó YouTube-videókkal szembesül.

Kövesd a pénzt

A Kinslow családot egy barátjuk értesítette a videók létezéséről. Tanner apja azt mondta az ABC 70-nek, hogy egyik videó sem tartalmazott hamis adományozási linkeket, ahogyan először gyanakodtak. A készítők egyetlen célja mindössze az volt, hogy

a nézők lájkolják, kommentálják és feliratkoznak az oldalukra.

Számtalan ehhez hasonló YouTube-csatorna működik. A legtöbb videó még csak nem is elhunyt anyanyelvén készült, valami távoli országban.

Az átlagos havi jövedelem Indiában és Pakisztánban 387 dollár, illetve 287 dollár. A YouTube néhány száz dolláros bevétele nagy pénz ezekben az országokban.

Számos, a halottak megemlékezéséről szóló csatorna furcsa, technológiára utaló néven fut, például „Technical Golo” és „tech with munawar”. Miért? Mert ezek nagyon keresett kifejezések a YouTube-on.

Az emlékvideók készítői a családok gyászából profitálnak.

Túlmutat a YT-videókon

A csalóknak és a bármi áron kattintást szerezni akaróknak nem nehéz megszerezni a halálozásokkal kapcsolatos információkat az internetről. A Kinslow családnak legalább nem kellett pénzügyi csalásokkal megküzdenie, de mások nem ilyen szerencsések.

Tavaly egy Chicago környéki család 16 éves fia öngyilkos lett. Néhány nappal később valaki egy hamis GoFundMe oldalt hozott létre a gyászjelentéséből származó információk alapján.

Több ezer dollárt online adományoztak számára. És ez még fokozható: egy nő jelent meg a tinédzser temetésén, aki úgy adta ki magát, mint a család ismerőse. Így még a helyszenen is pénzt gyűjtött a megjelentektől,  s elosont, mielőtt bárki elkaphatta volna.

Bárki is legyen az elhunyt, érdemes adományozás előtt egyeztetni valakivel, aki közel áll az eltávozott családjához, és meggyőződni arról, hogy jó helyre adjuk a pénzt.

Ha mi készítünk emlékbejegyzést, fontoljuk meg, ki olvashatja majd, és hogy milyen információkat adunk meg: legjobb, ha az ilyen bejegyzéseket csak ismerőseinkkel osztjuk meg.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!