2024.07.12. 06:00
Ezt vásárolják a webáruházakban a magyarok
Már a zsebünkben is elférnek a webáruházak, és ezt ki is használjuk.
Forrás: Shutterstock
Az okostelefonok szerepe évről évre egyre kiemelkedőbb az online vásárlások során – többek között ez derült ki a Reacty Digital átfogó éves e-kereskedelmi felméréséből, amely a 18–79 éves magyar lakosság körében vizsgálja az online vásárlással kapcsolatos attitűdöket, szokásokat.
A fordítóprogramok és a globális logisztika segítségével egyre inkább tűnnek el a korlátok, így bár a többség magyar nyelvű webáruházakat preferál, a távol-keleti piacterek jelentősége is növekszik, elsősorban az olcsó termékeknek köszönhetően.
Ruhát még mindig sokan rendelnek online, a háztartási gépek iránti kereslet némileg visszaesett
Továbbra is a ruházat a legnépszerűbb online, a kategória évek óta a lista élén áll, az elmúlt egy évben az online vásárlók kétötöde (42 százalék) rendelt idetartozó terméket. Az egészséghez kapcsolódó termékek is őrzik helyüket a toplistán, amire ebben az évben a barkács és kerti termékek, a játék-ajándék, valamint a háztartási és vegyi áruk fértek fel, ezekből a kategóriákból tízből három online vásárló rendelt a megelőző egy évben. A sokáig élmezőnyben lévő háztartási kis- és nagygépek kategória az elmúlt évek folyamatos csökkenése után kimaradt a top 5-ből, de továbbra is a rendelők negyede választotta ezt a kategóriát (is).
Kis képernyőn is nagy élmény kell
Az utóbbi évek egyik meghatározó e-kereskedelmi trendje az okostelefonon történő vásárlás. Évről évre egyre többen vannak, akik legalább a vásárlási folyamat egy részét (például információszerzés, rendelésleadás, fizetés) ilyen eszközön végzik, a 2024-es felmérés alapján az online vásárlók csaknem háromnegyede (73 százalék) tesz így, míg három évvel ezelőtt még csak tízből hatan (60 százalék) nyilatkozták ezt.
Ezzel párhuzamosan csökkenő tendencia látszik az asztali számítógépek, illetve laptopok használatában, így egyértelmű az átrendeződés a kisebb képernyők irányába. Nem meglepő hát, hogy minden második (55 százalék) online vásárlónak fontos, hogy a webáruház mobilról/tabletről is könnyen kezelhető legyen, akár optimalizált weboldal, akár saját applikáció segítségével. Az okostelefont/tabletet használók több mint fele (56 százalék) inkább az utóbbi verzióra szavaz, bár a reszponzív weboldal kedvelői (37 százalék) sincsenek kevesen, egy szűk réteg (7 százalék) pedig bizonytalan abban, melyiket részesíti előnyben.
A többség magyar nyelvű webáruházból rendel szívesen…
Az online vásárlók háromnegyedének (76 százalék) fontos, hogy a webáruház magyar nyelven elérhető legyen, 49 százalék számára ez kiemelt tényező. Ezzel összhangban az online vásárlók több mint fele (54 százalék) csak magyar nyelvű weboldalról rendelt az elmúlt egy évben. A nőkre jellemzőbb, hogy az anyanyelvükhöz ragaszkodnak, mint ahogy az idősebbekre és a magasabb iskolai végzettségűekre is.
Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy vásárolt valamilyen külföldi oldalról akár eredeti nyelven használva azt, akár a böngésző által kínált automatikus fordítást igénybe véve. A legfeljebb általános iskolai végzettségűek fele (49 százalék) vásárolt valamilyen külföldi oldalról, így körükben legmagasabb ez az arány, de közöttük vannak legnagyobb arányban azok is, akik nem tudják eldönteni vagy nem emlékeznek pontosan. A fordítóprogramok fejlődésével ma már pillanatok alatt magyar nyelvűvé alakítható bármilyen webáruház, ha ez jó minőségben történik, akkor a felhasználó akár észre sem veszi, hogy nem hazai oldalt használ.
…de nem zárkóznak el akár a Távol-Kelet elől sem
A külföldi oldalak közül egyértelműen az újonc Temu a legnépszerűbb, tízből négy (39 százalék) online vásárló rendelt innen az elmúlt egy évben, a nők átlag feletti arányban. A nők egyébként is hajlamosabbak olyan terméket rendelni, melyet online hirdetésben láttak, így a Temu intenzív reklámkampánya elsősorban őket szólítja meg. Az oldal ráadásul magyar nyelven is olvasható, aminek köszönhetően még szélesebb réteget tud elérni. A Sheinről az online vásárlók 15, AliExpressről pedig 13 százalékuk vásárolt a vizsgált időszakban, a többi felsorolt webáruházból (például Amazon, Wish, Zalando) ennél kevesebben.
A külföldi rendeléseknek kedvez, hogy az online vásárlók bő fele (55 százalék) szívesen várja ki a hosszabb szállítási időt is, ha cserébe olcsóbban kaphatja meg a rendelését, tízből négy (40 százalék) online vásárlót pedig nem érdekel, hogy valójában kitől vagy honnan vásárol, amíg azt a terméket/szolgáltatást kapja, amit megrendelt. Csupán az online vásárlók harmada (33 százalék) jelezte, hogy saját bevallása szerint figyel arra, hogy inkább hazai cégektől, vállalkozóktól rendeljen a külföldiek helyett.
A külföldi weboldalak előnye a vásárlók szerint, hogy olcsóbban juthatnak hozzá a termékekhez és nagyobb választékot találnak ezekben az áruházakban, akár olyasmit is, ami hazai szinten nem elérhető. Ellenérv a szemükben, hogy általánosságban kevésbé bíznak meg ezekben a külföldi, sokszor csak angol nyelven elérhető webshopokban, bár kellően alacsony ár esetén akár azt a kockázatot is könnyebben bevállalják, hogy mégsem kapják meg a terméket, vagy a vártnál rosszabb minőségben. Néhány vásárlót a hosszú szállítási idő is inkább a hazai webáruházak felé terel, hiszen bizonyos esetekben az alacsonyabb ár sem kompenzálja, hogy három nap helyett három hetet kell várni a csomagra.
Digitália
- Akkor most utáljuk a karácsonyi videót?
- „Kérlek, halj meg!” – mi is megkérdeztük, miért adott ilyen tanácsot a chatbot egy egyetemistának
- Hogyan műt ez a robot csupán videókból tanulva úgy, mint az emberi orvosok?
- Ki hinné? Az első tömeges virtuális találkozót 1916-ban tartották
- Black Friday: még egy esetleges csalódás sem veszi el a magyarok vásárlási kedvét