2016.08.07. 17:30
Rajzok titkai - Amit még az alkotásokról tudni érdemes
Múlt heti cikkünket folytatjuk, Lakatos Jánosné Zsuzsa rajzelemző árulja el a gyermekrajzok titkait.
Rhoda Keellog gyermekpszichológus szimbólum tanulmánya alapján számos figyelnivaló akad a gyermekrajzokon: a kint, a fent a férfias jelleg, a lent, a bent a nőies. A száraz és a Nap jellegű témák a férfias, a nedves és a Hold jellegű a nőies pólust jelölik. Érdekes, hogy ha a rajzon nagyméretű láb vagy autó kiálló kipufogója látható, az korai szexuális késztetésekre utal. A szilva szimbolikus értelemben a szeretkezési vágy gyümölcse. A létra a szellemi szférába való feljutás jele. A tó, a fészek, a barlang a kislányok nővé válásának igényét jelöli. A királylány hajsátra az anyai szeretet, gondoskodás jele. A talpra állított háromszög, a hegy férfias jellemző, a felfelé törekvést szimbolizálja. A ház ősi motívum, az ego megnyilvánulása. A Nap a fény, a melegség, a derű, az aktivitás, az optimizmus jele. A kerítés azonban a lehetőségek korlátozásaként jelenik meg a rajzokon. Az út, az életút, az útkereszteződés problémahelyzetre utal. A fa az érzelmek jele. A kígyó pedig a hitélet és a szexualitás szimbóluma. A madarak a szabadság jelképei, a pillangó a szárnyaló fantáziáé, a tó, a folyó az anyai szereteté. A vicsorgó fogak, karmok az agresszivitás jelképei, ahogy a cápák, krokodilok, ragadozó madarak is.
Székesfehérvári kisfiú rajza: látszik, kiegyensúlyozott és boldog Fotó: A szerző
A szakember áttér a színekre, melyeknek szintén fontos jelentésük van a gyermekrajzokon. A nyílt, vidám, eleven (szangvinikus) gyerekek gyakran használják a vöröset. Az intenzív kék, erőteljes sárga együttes használatában az nyilvánul meg, hogy mennyire éli meg ellentétesen, impulzívan az érzelmeit a gyermek. A melankolikus gyermek pasztellszíneket, kéket, szürkéskéket, drappot, fakózöldet, szürkét használ. A nyugodt, lassabb, nehezebben motiválható (flegmatikus) gyermek tiszta színeket használ, kéket, zöldet, barnát. A dinamikus, sikerorientált, nyílt (kolerikus) gyermek élénk sárgát, vöröset, narancsot alkalmaz a rajzain.
A rajzok strukturáltságából is következtethet lelkiállapotra, jellemvonásokra a szakember: a tagolatlanul, egymás mellé vetett rajzok keszekusza gondolkodásra utalnak. A jól strukturált, könnyen felismerhető, kisebb ábrák együttese tiszta világos gondolkodást jelentenek. Az elkülönített kicsi, precíz rajzok analitikus gondolkodást mutatnak, emellett pontosságról, jó monotónia tűrésről tanúskodnak.
- A rajzok, főként az alakok méretei egyértelműen utalnak az önértékelésre. Ha túl nagy, akkor megeshet, túlértékeli önmagát, ha túl kicsi a figura, akkor nincs elég önbizalma. Épp ilyen fontos a rajzolt alakok egymáshoz való viszonya: azaz, hogy egymáshoz képest mekkorák a figurák. A kisgyerekek ugyanis nem a valóságnak megfelelően ábrázolják a méreteket, a szeretett figurákat nagyobbra, színesebbre, a számukra kisebb jelentőséggel bírókat kisebbre rajzolják. Ugyanígy értelmezendők a távolságok is: az ábrázolt alakok közötti távolság a gyerekek szerint érzett távolságokat fejezik ki - világít rá Lakatos Jánosné Zsuzsa.
Izgalmas kalandban lehet része tehát annak, aki gyermeke rajzát ilyen szempontból is figyeli - alkalma nyílik arra is, hogy jobban megismerje gyermeke belső folyamatait és saját családja dinamikáját. A gyermekrajzok ugyanis nem hazudnak.