2018.06.09. 14:45
Mit vigyünk egy kerékpártúrára?
Sokan indulnak hétvégente remek társasággal hosszabb-rövidebb bringatúrára. A jó felszerelés bizonyítottan fokozza az élményt.
A CsupaSport Beletekerünk-sorozatának első részében a tökéletes kerékpártúra-élmény érdekében megtartotta a szükséges technikai eszközök mustráját.
A portál cikkének szerzője mindenkit megnyugtat, mielőtt ijedtében csővázas hátizsákért kapna, hogy abba beleférjen a fél szerszámos láda. A legtöbb eszközből ugyanis túracsoportonként kell egy darab, tehát a kirándulók osztozhatnak a terheken. Ám vannak olyan nélkülözhetetlen elemek, melyeket mindenkinek magánál kell tartania.
1. Mindenkinél legyen
A biztonság érdekében (a bukósisakon kívül) tárazzuk be a stabil fizikai állapotunkat, a józan eszünket, némi pénzt és egy feltöltött telefont, egy-egy működő első és hátsó lámpát, valamint egy megfelelő pótbelsőt. Utóbbit sokan a nyeregcsőre szigszalagozzák, bár elismerjük, a nyeregtáska is hasznos találmány. Arról se feledkezzünk meg, hogy egy jó kulacs sose rossz, egy térkép (vagy GPS) pedig olykor vagányabbá tehet minket, mint egy fénykard.
2. Valakinél legyen
Három-négy gumileszedő, egy szelepnek megfelelő pumpa (és átalakító), imbuszkészlet.
Marokszerszámból érdemes olyat vinni, amin van láncbontó: láncszakadás esetén ez, plusz néhány tartalék patentszem életmentő lehet.
Továbbá annak ellenére, hogy mindenkinél van pótbelső, legyen azért talonban egy foltozókészlet is.
3. Annál legyen, aki biztosra megy
A túra hosszától, a terep jellegétől és az időjárási körülményektől függően érdemes zsebre vágni egy szemcseppes üveget – amely természetesen nem medicinát, hanem tartalék láncolajat tartalmaz. Poros, homokos terepen például a lánc egy idő után sikítani fog a szárazságtól, sokat jelent, ha kap egy-két cseppet enyhítésképpen.
4. Indulás előtt
Hogy semmilyen terep ne fogjon ki rajtunk, nemcsak magunkat, de a gépünket is megfelelő állapotban kell útnak indítani.
Nagyon sok bosszúságtól tudja megkímélni magát az ember, ha strapabíró, defektvédelemmel ellátott túragumikat használ – ez néhány ezer forintos kiadást és sokkal kevesebb káromkodós útszéli szerelést jelent.
Egy montis túragumit általában 3 barra (plusz-mínusz egy) érdemes fújni, de hogy milyen keményre pumpáljuk a kerekeket, az nagyon sok mindentől függ, többek között a terep jellegétől, a gumi ballonosságától, a testsúlyunktól. Nagy általánosságban igaz, hogy ha inkább aszfalton megyünk, akkor inkább többet, sok terep esetén pedig kevesebbet érdemes fújni a gumikba. Mielőtt kilépnénk az ajtón, ellenőrizni kell a fékek, a lánc és a váltó állapotát, és érdemes megnézni, hogy a presta szelepmag meg van-e húzva rendesen.
Noha az alaposság csak a javunkra válhat, nem érdemes görcsös félelemmel tekinteni a műszaki eszközökre. Alapigazság, hogy minél többet és minél többen túrázunk, annál kevesebb holmit kell magunkkal vinnünk.
Borítókép: illusztráció
Fotó: publicdomainpictures.net