2021.01.12. 07:00
Lesz lehajtó Baracson?
Talán a helyiek számára a legérdekesebb témába tenyerelünk most bele: mi a helyzet a baracsi M8-as autópálya-lehajtóval? Megépítik-e, s ha igen, hol, s mit jelentene ez a község jövője szempontjából?
A képen látható Rákóczi út elvezet az M6 autópályáig, de felhajtó nincs a végén
Fotó: Laczkó Izabella / Dunaújvárosi Hírlap
A választ persze mi sem tudjuk. A helyi lakosok által létrehozott települési vitacsoportban figyeltünk fel a témára, melyre három nap alatt 300 hozzászólás érkezett – ez a teljes lakosság számának egytizede. Mint ismeretes, az M8-as autópálya – amely keresztülmenne Baracson is – Szolnokot és az M4-es autópályát fogja összekötni Szentgotthárddal és az S7-es osztrák autópályával.
A lakók nem szeretnének csatlakozást
Röviden, hogy miről is van szó pontosan: adott a közel 3400 fős Baracs települése, mely – ahogyan Várai Róbert polgármester is fogalmazott megkeresésünkre – „olyan különleges helyzetben van, hogy egyedülálló módon a fejünk fölött megy át két autópálya, és itt van egy hatalmas, M8–M6 csomópont. Ezek közé vagyunk beékelve, de egyikre sincs közvetlen felhajtás.”
– Korábban az M6 autópályára Baracs „nem kapott” felhajtót, ami akkoriban szintén nagy felháborodást keltett. Most vélhetően ennek is köszönhetően a NIF Zrt. és a tervezők megkerestek, és tájékoztattak a lehetséges megoldásról. Az M8 gyorsforgalmi út nyomvonala többé-kevésbé már ismert, azon változtatás nem történt (elmenne Baracs lakóövezetének északi része felett, átszelné a Nagyvenyim-Baracsi eret, a Kokasdi eret, valamint a Mezőfalvát Daruszentmiklóssal összekötő utat is, és úgy távozna a térségből a Balaton irányába). Annyit sikerült elérnünk, hogy a település védelme érdekében meghatározott védőfal és a véderdő hosszát megnövelték. Kárpótlásul is talán, egy új útépítés lehetőségét vázolták fel, ami a Mezőfalva közelében lévő felhajtó (ott ugyanis van felhajtó az M6 autópályára) elérését szolgálja – válaszolta lapunk megkeresésére Várai Róbert polgármester, aki hozzátette, a beavatkozás a szántóföldeket és az erdőket vágná ketté, nagyobb forgalmat generálna a településen és nem biztos benne, hogy ez egyértelműen jó lesz a lakók számára.
– Az igazat megvallva én sem támogatom, mert a főutunkra várhatóan nagyobb forgalom jönne, és én is ott lakom. Gyermekeim, unokáim biciklizése is veszélyessé válna, csakúgy, mint mindenkié. Ugyanakkor azoknak is igazuk van, akik nyitni szeretnének. De ez az út semmilyen gazdasági, kereskedelmi előnyhöz nem juttatna, azért az is látszik – szögezte le.
A poszt alatti több száz hozzászólást végigolvasva megállapíthatjuk, mintegy 95 százalékuk szerint megfelelő a mostani helyzet: vagyis a környező települések (Nagyvenyim, Daruszentmiklós) felé megközelíthető felhajtók használata.
Fehérvári József képviselő hozzászólásában igazolta a polgármester állítását. Állította, hogy „Baracsnak nem lesz autópálya-lehajtója, de még a lehajtóra vezető út sem lesz, hanem a már említett mezőfalvi lehajtóhoz vezető útra lenne rácsatlakozási lehetőség”.
Megkerestük a kivitelező NIF Zrt-t is, az ő álláspontjukkal folytatjuk majd a cikket.