2024.07.02. 11:52
Törölték a repülőjáratát? Több jog illeti, mint gondolná
Ha járattörlés miatt nem tud elutazni, jogosult a vételár visszatérítésére.
Minden légiutas rémálma a járattörlés
Forrás: Shutterstock
A fővárosi kormányhivatal az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy betartassa a légitársaságokkal a járatkésések, járattörlések esetére vonatkozó szabályokat - írja az MTI Budapest Főváros Kormányhivatalának keddi közleménye alapján.
Mint írták, járattörlés esetén az utast megilleti az átfoglalás az eredeti úti céljára, a legközelebbi vagy egy későbbi megfelelő járatra. Ha az átfoglalást választja, a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania, ha pedig egy- vagy többéjszakás ott-tartózkodás szükséges, gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve a transzferről a szállásra és onnan vissza a repülőtérre.
Ha a járattörlést nem rendkívüli körülmény (például bizonyos technikai hiba, légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja) okozza, az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy akár 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek.
Rendkívüli körülménynek minősülnek például a
- repülésre veszélyes időjárási körülmények,
- a légiforgalmi irányítási döntések,
- madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések.
Megilleti a figyelem
Ha a gép indulása több mint 5 órát késik, a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését - ha az utas már nem kíván elutazni.
A kormányhivatal hangsúlyozta, hogy a légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítania a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérők, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.
Ha az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, a várakozás miatt felmerült minden költésről számlát kell kérniük (étkezés, frissítő vásárlása, szállás, transzfer), és a számlával igazolt - észszerű - költségeik megtérítését a légitársaságtól kell kérni.
A fogyasztóvédelemhez is fordulhat
Amennyiben az utasok a végső célállomásukat jelentős, azaz 3 órát meghaladó késéssel érik el - és rendkívüli körülmények nem állnak fel - szintén jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra.
Kiemelték, hogy jelentős járatkésések, illetve törlések esetén a légitársaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a a jogaikról; ha a légitársaság az utasok megkeresésére nem válaszol vagy elutasító választ ad, a jogaik érvényesítését a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik.