2024.02.08. 09:49
Palkovics László: nem vesztettük el a régi versenyt az autóiparban, közben megnyertük az új forradalmat
Magyarország az egyik nyertese az autóipar hagyományos fejlődésének és az új technológiai átállásának Palkovics László, a Széchenyi István Egyetemért (SZE) Alapítvány kuratóriumának elnöke szerint - közölte az Energia21 Kezdeményezés csütörtökön az MTI-vel.
Palkovics László, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke
Forrás: MTI
Fotó: Lakatos Péter
A közlemény szerint Palkovics László a Deutsche Wirtschaftsclub (DWC) február 7-i rendezvényén, Debrecenben tartott előadásában beszélt többek között az autóipart is meghatározó zöldenergiáról, az autóipar jelenlegi nemzetközi trendjeiről és hazai helyzetéről.
Az autóipar jövőjével kapcsolatban a professzor úgy véli, hogy Magyarország nyertese lett annak, hogy az autóipar új technológiai átállására időben fordított figyelmet, a hagyományos technológiák terén pedig jelentős szerepvállalással bír, hiszen mindezek együttes egyvelege lesz a jövő.
A professzor hangsúlyozta, hogy
Magyarországon a fő energiapolitikai célkitűzések ugyanazok, mint az elmúlt években, azzal, hogy a napjainkra kialakult helyzetben a hangsúly eltolódott az energiaszuverenitásra és a megfizethetőségre.
A zöldenergia előállításával és tárolásával összefüggésben kiemelte:
időben léptünk, és most az elsők között állunk.
A zöldenergia előállításának és újrahasznosításának biztonságosnak kell lennie, a kormány dolgozik azon, hogy az előírások olyanok legyenek, mint Németországban - jelentette ki Palkovics László.
Kiemelte továbbá, hogy a kormány - több más zöldenergia-fejlesztést ösztönző program indítása mellett - támogatja a korábbi buszoknál környezetkímélőbb zöldjárművek vásárlását, valamint a járműveket üzemszerűen használó, hidrogénhajtású teherautó, kamion beszerzését tervező vállalkozásokat.
2020 elejéhez képest ötször több a zöld rendszámos jármű Magyarországon
A 2024. januári adatsor szerint több mint 88 ezer gépjármű közlekedik már Magyarországon világoszöld hatósági jelzéssel. Négy éve még csak 17 ezer volt belőlük, számuk így ötszörösére nőtt az évtized eleje óta - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) csütörtökön a Facebook oldalán.
Hozzátették, hogy a tisztán elektromos gépkocsiknál azonos időtávon még gyorsabb ütemű, hat és félszeres a bővülés. Idén februárban számuk minden bizonnyal meghaladja majd az ötvenezret.
Arra is kitértek, hogy a környezetkímélő motorkerékpárból kis híján félezer, tisztán elektromos autóbuszból több mint kétszáz járja már a hazai utakat. A tisztán elektromos teherautók darabszáma pedig 2024 januárjában múlta felül a háromezret.
A zöld rendszámos állomány 56 százaléka kizárólag elektromos hajtású, a teljes flotta 60 százalékát vidéken helyezték forgalomba.
Kiemelték, hogy a magyar gazdaság jövője a zöldenergia. A károsanyag-kibocsátás mintegy ötödéért a közlekedés felel, e környezetterhelés túlnyomó részét a közúti forgalom okozza. A szektor zöldítésében meghatározó eszköz az elektromos autózás térnyerésének elősegítése. A korszerű járművek levegőszennyezés nélkül használhatók, csendesebbek a belső égésű motorral hajtottaknál, üzemeltetőiknek működési-karbantartási költségeket takaríthatnak meg.
A kormány 30 milliárd forint keretösszegű programmal támogatja a vállalkozásokat a tiszta és csendes személyautók és haszongépjárművek beszerzésében. A hétfőn megnyílt kiírásra csütörtök reggelig 1300 pályázat érkezett be 6,3 milliárd forint értékben. A legnépszerűbb járműkategória a személygépkocsiké, több mint 1200 darabbal, de kisteherautóból is több mint négyszázat vásárolnának vissza nem térítendő támogatással a már jelentkezett cégek - olvasható az EM közösségi oldalán.
A zöld rendszám adatokkal összefüggő statisztikák a www.nyilvantarto.hu oldalon érhetők el.
A zöldenergia tárolását, valamint a közúti- és vasúti közlekedés zöldenergia-átállását érintően összesen több mint 20 ajánlást fogalmazott meg az Energia21 korábban
- jelentette ki Palkovics László, aki a kezdeményezés egyik alapítója.
Az Energia21 Kezdeményezés a közelmúltban indult el közéleti, tudományos és gazdasági szakemberek részvételével, azzal a céllal, hogy Magyarország zöldátállását segítse. Az E21 tudományos, szakmai és civil rendezvényeket, többek között országos zöldenergia-roadshow-t is indított, hogy tudatosítsa, népszerűsítse és előmozdítsa a zöldátállást.