Fejedelmi zene

2018.07.30. 14:11

Országjáró körutat tesz a hangszerek királynője

Aki eddig csak Hammond-orgonát hallott, esetleg erről a szóról csak egy elhangolt templomi sípmonstrum, netán egy lila színű virág jut az eszébe, az most jól figyeljen.

Király Eszter

Royal Festival Hall organ at Southbank Centre on August 30, 2013 in London, England. Recently unveiled following its restoration and reinstallation by organ builders Harrison & Harrison at a cost of £2.3 million raised through donations from 60,000 people and a grant from the Heritage Lottery Fund. The instrument, comprising 7,866 pipes, will now be voiced and balanced ahead of its reinauguration at the Pull Out All The Stops organ festival, running from March 18, 2014 to June 7, 2014. The festival also marks the organ’s 60th anniversary since it was first played in May 1954.

Sokan csak tisztes távolról figyelik, érinthetetlennek, éteri magaslatokhoz tartozónak gondolják az uralkodókat, megfeledkezvén emberi vonásaikról, gyanakodva szemlélvén bármiféle közvetlenséget a részükről. Pedig ez öreg hiba, ugyanis ha rájövünk, hogy ők is kanállal eszik a bablevest, nagyon kellemes meglepetésekben lehet részünk. Nem csak a humán kékvérűekkel, de a hangszerek királynőjével is ugyanez a helyzet: az orgonaszót sokan a templomok karzatára, a kultúra üvegvitrinjébe száműznék. Itt szeretnénk megragadni az alkalmat, hogy jelezzük: nagy kár lenne érte! Az persze, hogy átjussunk a sztereotípiák és a zsigeri idegenkedés betonfalán, értelemszerűen némi „szellemi fúrómunkát” igényel: ehhez „csákánynak” elkél egy jó adag kíváncsiság, nyitottság és türelem.

Megnyugtatásképp elmondjuk, hogy nagyon is lehet kiindulási alapunk: biztosan hallottuk már egyházi zenei környezetben az orgona hangját (mondjuk, elég nehéz is volna nem hallani), ez nem véletlen, hiszen ez a hangszer alapvetően nem a világi muzsika szolgálója, illetve az is igaz, hogy viszonylag macerás egy orgonát külső helyszínre szállítani – de legalábbis nem praktikus. Talán rácsodálkoztunk már arra is, hogy Albert Schweitzer is orgonista volt, vagy hogy a gospel és az abból fakadó könnyebb műfajok bölcsőjénél is az orgona zengte az ébresztőt.

Biztosan beugrik egy-két film zenéje is (megvan a Karib-tenger kalózai?), hiszen a szemfülesek a popkultúrában is többször összefuthattak az orgonával – csak úgy, mint az uralkodók pénzérmére, pólóra, táskára stb. nyomott arcképével. Mindenki hallotta már Bach D-moll toccata és fugáját (legalább egy Drakula-filmben), vagy Beethoven V. szimfóniája első tételének orgona-átiratát – akkor is, ha azt hiszi, hogy nem hallotta.

A hangszerek királynője rockos-funkos verzióban (Hammond-orgona) elképesztő mennyiségű koncerten idézte már meg a parkett ördögeit világszerte. Megkockáztatjuk, hogy megesett már néhányunkkal az is, hogy unalmasabb hangversenyeken az illetlen fészkelődés vagy cukorkás papír csörgetése helyett előszeretettel számolgattuk az adott koncertterem orgonájának sípjait – ámbár lehet, hogy ez csak e sorok szerzőjével fordult elő, mással nem.

Szamosi Szabolcs orgonaművész
Fotó: Filharmónia Magyarország

A lényeg az, hogy bármilyen előzetes képünk legyen is erről a lenyűgöző hangszerről, idén augusztusban egyedülálló lehetőségünk nyílik arra, hogy ezt a képet pontosítsuk, teljessé tegyük, kiegészítsük: vagy csak engedjük, hogy történjen vele valami. A lényeg, hogy hagyjuk magunkat meglepni. A Filharmónia Magyarország 2018 augusztusában rendezi az OrgonaPont koncertsorozatot, ami 32 koncertet jelent az ország 18 városában – lehetőség tehát lesz bőven. Balatonlelle, Békéscsaba, Debrecen, Eger, Győr, Hajdúszoboszló, Hódmezővásárhely, Kazincbarcika, Kecskemét, éppúgy állomásai az OrgonaPontnak, mint Keszthely, Miskolc, Nyíregyháza, Pécs, Szeged, Szekszárd, Szombathely, Tihany, vagy Vác. A városok katolikus, evangélikus és református templomaiban – a spirituális mellett tehát hűvös (!) környezetben – szólal meg, sőt, okoz szó szerint zendülést a hangszerek királynője, így a korábban említett benyomások helyett most saját, közvetlen tapasztalatot szerezhetünk, amelyet jó eséllyel nem felejtünk majd el.

Sebestyén Márta népdalénekes
Fotó: Falus Kriszta / Filharmónia Magyarország

Ahogy az angol királynőről is mindenkinek van egy története, az orgona-élmények sem egyformák, és ez az OrgonaPont sorozatra is igaz. Egyrészt mert minden egyes hangverseny egy bizonyos tematikára épül, másrészt pedig mert ahány sípja, annyi arca van az orgonának, s hozzá e koncertsorozatban ezúttal emberi arcok-hangok is csatlakoznak: szólóénekesek, énekegyüttesek, kórusok, illetve hangszeres művészek: fuvolás, trombitás, hegedűs, furulyás, dobos szólisták, sőt, még egy tárogatóművészt is hallhat a tisztelt publikum. A sorozat többek között olyan nagyszerű művészeket tudhat fellépői között, mint Sebestyén Márta népdalénekes, Horváth István tenor, Szamosi Szabolcs és Tóka Ágoston orgonaművészek, vagy a Szent Efrém Férfikar és a Capella Quinqueecclesiensis kamarakórus.

Capella Quincqueecclesiensis
Fotó: Filharmónia Magyarország

Igaz, nem járja álruhában az országot, s vajmi kevés fogalma lehet például a gazdaságpolitikai kérdésekről vagy a tróntermi etikettről, az orgona mégis jó uralkodó. Kezet-lábat, szentet és világit, rengeteg különböző sípot hoz harmóniába, mintegy a rábízottak lelkébe lát, s beszéli a nyelvüket is. Ha nem is rögtön hódolatra, de audienciára érdemes a hangszerek királynője elé járulni: még az is megeshet, hogy aki így tesz, az a fejedelmi zenén túl az önmagában rejlő hangokra is rátalál.

Az OrgonaPont koncertsorozat részletes programja elérhető a rendezvény honlapján.

Borítóképünk illusztráció. Forrás: classicfm.com

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!