2021.04.18. 15:30
Indul a bringaszezon – Így készítse fel kerékpárját a hosszú pihenő után
Bár a tavasz jelenleg egy barátságtalanabb arcát mutatja kétségtelen, hogy a kerékpár szerelmesei már alig várják, hogy nyeregbe pattanhassanak és megcsodálják a megye legszebb részeit, miközben kedvenc tevékenységüknek hódolnak.
Ha hosszabb útra indulunk sok mindenre kell odafigyelni és jól jön, ha van egy kis rutinunk is
Fotó: Márkus János
Ám a hosszú pihenő után fontos, hogy csak úgy induljunk útnak, hogy kerékpárunkat átnézettük egy szervizben és mindent kijavítottak rajta. Hogy erre miért van szükség, hol nézessük át, mire figyeljünk ha hosszabb útra indulunk? Ezeket a kérdéseket tettük fel Márkus Jánosnak, a Fehérvár Cycling Team vezetőjének, aki beavatott minket a részletekbe.
- A rutinos bringások valószínűleg már télre úgy tették le a kerékpárjukat – ha télen nem bicikliztek – , hogy átnézették szervizben. Ugyanis a jó idő beköszöntével mindenki egyszerre lepi el a kerékpárszervizeket és néha napokat kell várni a javításra. A járvány miatt pedig annyira népszerű lett a biciklizés, hogy a szervizek többségébe már telefonon kell előre bejelentkezni és előfordul, hogy akár 2 héttel későbbre kapunk időpontot. Most jön igazán jól, ha az alapdolgokat magunk is meg tudjuk szerelni.
Mit érdemes átnézni, átnézetni?
Mint más járműnél a megfelelő fék és irányítás elengedhetetlen. A fékeknél a betétek és a bovdenek állapotát ajánlott ellenőrizni. Kopott betétekkel és szoruló bovdenekkel ne kezdjük el a szezont, szerencsére a cseréjük sem túl nagy összeg. Természetesen a gumikat is érdemes átnézni, nem repedeztek-e ki állás közben, nincs-e rajtuk sérülés és azt sem árt megnézni az első használat előtt legalább egy nappal, hogy a belső tartja-e a levegőt, mert elég kellemetlen élményünk lehet, ha útközben derül ki, hogy lassan, de ereszt a belsőnk.
A hajtáslánc elemeit és a váltókat is érdemes megnézetni, és például az egyik legalapvetőbb dolgot mindenképpen tegyük meg, ami nem más mint a lánc kenése. Sajnos nagyon sok kerékpárosnál lehet hallani a lánc nyikorgását, ami amellett, hogy gyors elhasználódásra ítéli a hajtáslánc elemeit még energiaveszteséggel is jár.
Egyébként azt fontos megemlíteni, hogy a szervizek többségében a gyakorlott szerelők kérés nélkül mindig rászánnak egy-két percet arra, hogy átnézzék az összes fontos alkatrészt a biciklin, természetesen nem árt elmondani nekik, hogy mivel van szerintünk probléma, de ők úgyis észreveszik ha valamelyik csapágy kotyog vagy éppen a fékkel van gond.
Nem árt, ha van egy kis rutinunk
Ha rendszeresen tervezünk kerékpározni akkor ajánlott megtanulni belsőt cserélni, mert a defekt az egyik leggyakoribb technikai probléma biciklizés közben. Vagy legalább használjunk valamilyen defektvédő megoldást, léteznek már elég jó defektvédelemmel ellátott külső gumik, de a belsőbe is tölthetünk defektvédő folyadékot, ami azonnal eltömíti a lyukat, ha kiszúrná valami a guminkat.
Ha hosszabb túrára megyünk akkor soha nem árt, ha van nálunk pumpa, belső és defektjavító készlet, még akkor sem ha magunk nem tudjuk megcsinálni, mert nagyobb forgalmú helyeken nagy eséllyel találunk valakit, aki segíteni tud nekünk. Ezek a kiegészítők elférnek egy nyereg- vagy váztáskában, a pumpát pedig a vázra tudjuk rögzíteni. A tavaszi túrák alatt, amíg ennyire kiszámíthatatlan az időjárás, mindig jó ha van nálunk egy széldzseki, amit fel tudunk venni, ha hűvösebbre fordul az idő.
Hosszabb útra folyadékot és ennivalót is vigyünk magunkkal, tavaszi időben is könnyen ki lehet száradni, a kulacs nem véletlenül alapkelléke a túrázásra használt kerékpároknak és az energiapótlás is elengedhetetlen része a hosszútávú bringázásnak.
Kiegészítők terén a KRESZ által előírt lámpák, prizmák, csengő kellemes, napfényes, tavaszi időben kevésbé hasznosak, de a többségünknél elférnek a kormányon és azért vannak olyan látási körülmények, amikor életet menthetnek ráadásul egy ellenőrzés során sem fognak megbüntetni minket, ha minden megtalálható a kerékpárunkon.
- Ezenkívül a fejvédőt én mindenkinek javasolni szoktam, felnőttnek, gyereknek egyaránt. Annyi különböző tudású biciklis van ilyenkor a kerékpárutakon, hogy bármikor összeakadhatunk valakivel, és egy szerencsétlenebb esés következtében komoly sérüléseket lehet szenvedni és egy sisakkal legalább a fejsérülés esélyét tudjuk csökkenteni. Érdemes elgondolkodni ezen.