2021.06.14. 17:30
Figyeljünk oda! – Ahhoz, hogy a kerékpáros túra élmény és ne rémálom legyen
Egyes felmérések szerint tavaly mintegy 70 százalékkal nőtt meg a kerékpáreladás a világon. Ezt részben magyarázza a járványhelyzet, amely alatt megnőtt a kerékpározók száma, ugyanakkor divat is lett hosszabb biciklis túrákra indulni. Ám felkészületlenül még egy „laza” Velencei-tó kört se vállaljunk be!
Németh Zoltán: „A kerékpár közlekedési eszköz, megfelelően fel kell készíteni az útra”
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
– A 70 százalék talán túlzás, de az 50 százalékos növekedési arányt az eladások tekintetében reálisnak tartom. Való igaz, hogy nagy divat lett a bringázás – reagált az első felvetésre Németh Zoltán, a Bringa Bt. ügyvezetője, aki korábban magyar bajnok, válogatott kerékpárversenyző és edző is volt. – Kerékpározni persze bárki kerékpározhat, aki fel tud ülni a gépre és meg tud tanulni biciklizni, de hosszabb távot megtenni megfelelő felkészülés nélkül felelőtlenség – tette aztán hozzá.
Mit értünk ezalatt pontosan? Készülni fejben és fizikálisan is kell, no meg az eszköz tekintetében is
A megfelelő kerékpár beszerzése – erről korábban írtunk már az Életmódiban –, illetve annak karbantartása alapvető. Amikor az ember tavasszal előveszi a biciklit, érdemes elvinni és átnézetni, hogy minden rendben van-e vele. Egy hosszabb túra előtt pláne meg kell ezt tenni! – Rá kell szánni az időt és a kerékpárral nem „tűzoltásként” berohanni a szervizbe, hogy „csak” ezt-meg-azt nézzenek meg rajta. Aki így tesz, a saját testi épségét kockáztatja. A kerékpár közlekedési eszköz, aminek tökéletesen kell működnie, a kerékpározás öröméhez pedig nagyban hozzájárul a tökéletesen felkészített bicikli is – hangsúlyozta Németh Zoltán.
Magához a tekeréshez kell egyfajta álló- és ülőképesség is. Az állóképesség egyértelműen a fizikai felkészültséget takarja. Nyilván nem árt, ha valaki a fotelből nem mindjárt egy hosszabb távú túrára indul. A kerékpározás akkor élmény, ha megvan hozzá a kellő fizikai állapot is, különben szenvedéssé válhat egy túra. Nem kell azonban túl komoly előkészületeket tenni, az is megfelelő, ha az ember rendszeresen kocog, gyalogol vagy bármilyen más mozgást végez.
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/AW_DZ4OkJNhAmGKV4rixQLqvAjp6hztOazDj0EvD9h0/fill/2560/1707/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2VjMGY0OGU2OTgyMTRkZjg5ZDQ2N2UxMmQ1YWM3Yjhk.jpg)
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
Az ülőképesség ebben a sportban talán még az állóképességnél is fontosabb
Ez pedig nemcsak a nyereg formájától függ, hanem a kerékpáros ülőpozíciójától, illetve attól, hogy a bicikli a kerékpárosának megfelelően legyen beállítva, hiszen nem vagyunk egyformák. A felszerelés tekintetében is érdemes odafigyelni, hiszen 60–80 kilométeres távra – nem versenykerékpározásról beszélünk – jó, ha van sárvédő, csomagtartó, kulacstartó is a biciklin, de ma már egyéb kényelmi kiegészítők, például vízhatlan telefontartó is beszerezhető. Ne felejtsük azt sem, ha országúton tekerünk, bizonyos előírásoknak is meg kell felelnie a bringának, aminek rendelkeznie kell két egymástól független fékkel, első és hátsó lámpával, csengővel és kerékprizmákkal.
– Egy tudatos bringázó készül arra is, hogy ne érje meglepetés – pumpa, tartalék gumi és a szereléshez szükséges alapszerszámok nélkül nem száll nyeregbe. Jó, ha van nálunk némi étel, de az ital alapvető! Sokan szeretik a müzliszeletet, mert kicsi, nincs súlya és gyorsan felszívódik. Folyadékként a tea, illetve a víz tökéletes választás, a szénsavas üdítőket jobb mellőzni – javasolta Németh Zoltán.
Azért is érdemes tisztában lenni azzal egy hosszabb túrán, hogy mennyit vagyunk képesek bevállalni, mert a fizikai felkészületlenség miatt ugyan nem fogunk komolyabb sérülést elszenvedni, de a fáradtság ebben a sportban különösen veszélyes lehet. Az ember egy idő után már nem biztos, hogy képes kontrollálni a mozgását, és ha lehajtott fejjel, jobbra-balra dülöngélve, szenvedve nyomja a pedált, előfordulhat, hogy nem veszi észre a szemből jövőt a kerékpárúton vagy a mellette elhaladó autóst a közúti forgalomban. A szakember szerint kezdésnek alkalmanként 20, kényelmesen – azaz 18–30 km/h közötti sebességgel megtett – kilométer javasolt. Ezt lehet aztán növelni a fizikai állapotunk javulásával párhuzamosan.
Végül, de nem utolsósorban fejben is készülni kell a hosszabb túrára, érdemes megtervezni, hány kilométerenként állunk meg, hol vannak olyan pihenőhelyek, ahol lehetőség van adott esetben enni, inni valamit vagy bevárni a többieket, ha többen indultunk útnak. Mindez szintén sokat hozzá tud tenni ahhoz, hogy a kerékpártúra igazi élménnyé váljon.