Czifra-Szabó Judit válaszol

2018.09.03. 12:00

Milyen jogai vannak a pórul járt légiutasoknak?

Az utóbbi hetekben két fapados légitársaság nevéhez fűződő, az utasokat érintő botrányok borzolták a honi közvélemény kedélyeit. De lássuk csak, milyen jogaik vannak a légiutasoknak!

B. Kiss László

Fotó: Shutterstock

Ha törölték az utas járatát, többek között kérheti az átfoglalást másik járatra, illetve igényt tarthat a jegyár visszatérítésére. A járat késedelmes indulásakor jegyár visszatérítése csak öt óra várható késés esetén kérhető. Éjszakai szállás és reptéri transzfer is megilletheti az utast, akár a járat törlése vagy késése esetén is, bizonyos esetekben. A járattörlés vagy a járatkésés esetében járó kártalanítás öszszege – a távolság függvényében – 250, 400 vagy 600 euró lehet. Ez azonban arra az esetre vonatkozik, ha a késés meghaladja a három órát a célországba érkezéskor – mondta el lapunknak Czifra-Szabó Judit, a Székesfehérvári Járási Hivatal fogyasztóvédelmi osztályvezetője, akitől megtudtuk: ha feladott poggyásza nem érkezik meg, vagy károsodik, a légi utas maximum 1240 euró kártérítésre jogosult a számlákkal igazolt költségekre.

Fotó: Shutterstock

Fontos, hogy a légi utas őrizze meg a számlákat, nyugtákat, melyekkel igazolhatja a járat törlése vagy késése miatti többletköltségeit! Az utas a panaszával minden esetben először az illető légitársaságot keresse meg, mégpedig írásban – hívja fel a figyelmet az osztályvezető. Ha a megkeresése eredménytelen, akkor az Innovációs és Technológiai Minisztérium szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ lehet segítségére.

A nemzetközi kereskedelmi repülőtér székhelye szerint illetékes megyeszékhely járási hivatala jogosult kivizsgálni a járattörléssel, a késve indulással, a beszállás visszautasításával, illetve az alacsonyabb osztályon történő elhelyezéssel kapcsolatos panaszokat. Poggyászkárok esetén a már említett Európai Fogyasztói Központ, az alternatív vitarendező fórumok, és a bíróságok nyújthatnak segítséget.

Czifra-Szabó Judit: őrizze meg az utas a számlákat, a többletköltséget ezzel igazolhatja
Fotó: Koppán Viktor Dávid / Fejér Megyei Hírlap

Fontos tudni, hogy ha valamely légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, akkor az általános hatáskörben eljáró

járási hivatal jogosult eljárni a vele szemben – mondta el az osztályvezető, aki hangsúlyozta: ha valaki nem az illetékes fórumhoz fordult jogorvoslatért, akkor ügyét vagy átteszik az illetékes helyre, vagy tájékoztatják a helyes eljárásról.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!