2018.02.08. 14:00
Fiatalabb taxik, drágább utazás?
Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint tavasszal mintegy 15 százalékos díjemelés várható a fővárosi taxiszolgáltatásban. Mi várható megyénkben?
Taxi
A hatósági áremelést elsősorban a szakszervizek megnövekedett költségeivel és a biztosítási díjak emelkedésével indokolják a taxisok. Ugyanakkor idén januártól csak 10 évesnél fiatalabb autóval lehet taxizni, miután lejárt a 2015-ös kormányrendeletben meghatározott türelmi idő. Az új előírások szerint 2018 elejétől taxiszolgáltatás csak két oldalon két-két ajtós, légkondicionált gépkocsival nyújtható. A 10 éves korhatár az Euro III környezetvédelmi besorolásba tartozókra, illetve az elektromos motorral közlekedőkre vonatkozik. Az Euro IV-es motorral felszereltek esetében csak 7 évnél fiatalabb gépkocsikra adhatnak taxiengedélyt. Indokolhat-e ez további áremelkedést, egyáltalán hogyan képzik az árakat a taxis cégek Fejér megyében?
A fővárosi és a vidéki árak
- A budapesti taxizást a fővárosi közgyűlés szabályozza, ott például már Euro IV-be tartozó autóval sem lehet dolgozni a személyszállításban, ráadásul szabott hatósági árakkal működnek, amik évek óta nem változtak – tudtuk meg Rádl Pétertől, a főként cégeknek fuvarozó Fehérvár Service ügyvezetőjétől. – Fehérváron nincs hatósági szabályozás, így nem létezik felső árhatár sem. Elméletileg mindenki annyit kér, amennyit gondol: kérhet 40 vagy 1000 forintot is kilométerenként. Ilyen szélsőségek persze nincsenek.
Miért annyi, amennyi?
De mi van az árban, hogyan számol a taxis? Leginkább a „fenntartottam az autót és még ennyim maradt” logika mentén von mérleget hónap végén. Ha pedig részleteiben nézzük mindezt, akkor először is fent kell tartani a vállalkozást, aminek vannak adó- és egyéb terhei attól függően, hogy főállásban vagy másodállásban taxizik valaki. A társaságoknál van tagdíj, aztán fizetni kell utas-, valamint poggyászbiztosítást. A kocsit rendben kell tartani: évente szigorított műszaki vizsgára kell vinni, de a biztosítás díja is nagyjából a négyszerese a civil kocsikénak. Aztán ott vannak a benne lévő eszközök, mint a taxióra vagy a pénztárgép, hogy csak a két legfontosabbat említsük. Végül, de nem utolsósorban figyelembe kell venni az állandó törvényi szabályozásokat, amiket nem lehet megkerülni, és nem mindig olcsó teljesíteni őket. Nyilvánvalóan ezek egy része az utasok érdekében történik.
- A szolgáltatás színvonala a legutóbbi előírásokkal mindenképpen javult – reagált a rendeletre Ács Tibor, a Székesfehérváron működő City Taxi ügyvezetője.
- Nálunk jelen pillanatban egészségesnek mondható, öt év körüli a géppark átlagéletkora. Az autók cseréje minden kollégánál, ahol szükséges volt, megtörtént. Csak a nyugdíj közelében állók nem fektettek ebbe bele. Vannak még kifutó autóink, hiszen azok, amelyek életkora ebben a naptári évben éri el a tíz évet, a „születésnapjukig” használhatók személyfuvarozásra. S hogy lesz-e áremelés az idén? A City Taxinál nem tervezik, ha csak év közben nem történik valami olyan váratlan, ami ezt indokolná.
Lesz áremelés?
- A tavaly történt emelést a pénztárgépek bevezetése miatt léptük meg, 17 százalékkal drágult a kilométerdíj. Az árak emelése nyilván akkor lenne igazán korrekt, ha minden évben kisebb mértékben, de folyamatosan emelnénk. A gyakorlat azonban az, hogy ameddig lehet – a konkurencia díjait is figyelembe véve – igyekszünk az árakat tartani, aztán amikor végképp elkerülhetetlenné válik, akkor lépünk – árulta el Ács Tibor.
Dunaújvárosban ugyanakkor tervezik a szolgáltatás díjainak drágítását, tudtuk meg a Sárga Taxitól, bár az emelés nagyságáról és idejéről nem tudnak még mit mondani, mert egyelőre csak a beszélgetés szintjéig jutottak a dolgok. Utoljára 7-8 évvel ezelőtt emeltek tarifát, bár más szolgáltatás árai emelkedtek. Úgy vélik, a bért is emelni kellene a társaságnál. Az emelés mértékénél azonban mindenképpen figyelembe veszik azt, hogy Dunaújvárosban a taxizás nem sikk, hanem a mindennapi élet része, ezért nem szeretné a társaság, ha az eddigieknél kevesebben vennék igénybe a szolgáltatást.