2018.05.15. 14:00
Íme a székesfehérvári ingyenes parkolás részletei!
Kiderültek a részletek az első órában ingyenes parkolási lehetőségről. A városban 5500 díjfizetős parkoló van, melyek jelentős része a kedvezményezett „sárga” övezetben található.
Fotó: illusztráció
50 millió forint marad a fehérvári emberek zsebében
- A parkolást segíteni szeretnénk, az egész napos közterületi autótárolást azonban nem – szögezte le Cser-Palkovics András polgármester azon a keddi sajtótájékoztatón, amelyen bejelentették az első órában ingyenes parkolás lehetőségének részleteit. Néhány budapesti kerületben volt eddig csak hasonló kezdeményezés, ezért elmondható, hogy Székesfehérvár az elsők között vezeti be a város nagy részét érintő lehetőséget. Ennek lényege, hogy mindenki, aki kiváltja a parkoláshoz szükséges kártyát, naponta 60 perc ingyenes parkolásra lesz jogosult a „sárga”, azaz a II. övezetben. Az erről szóló előterjesztést pénteken tárgyalja a közgyűlés. Ahogy azt már megírtuk, július elsejével indítják el a kezdeményezést, decemberben pedig beszámolnak a tapasztalatokról, s ha kell, igazítanak a döntésen – mondta el Cser-Palkovics András polgármester, aki a részleteket is taglalta:
- Mindig is hangsúlyoztuk: nem bevételi oldalról közelítjük meg a parkolást, hanem közlekedési és forgalomszervezési oldalról. Ezt jól jelzi, hogy ennek a döntésnek egy egész évre gyakorolt pénzügyi hatása százmillió forintos nagyságrendet érhet el. Vagyis már ebben az évben is – mivel a második félévtől indul – 50 millió forintos bevételkieséssel kell számolnia a Városgondnokságnak. Tehát ennyit hagyunk a fehérvári emberek zsebében. Ez is igazolja, hogy a parkolás esetében nem a bevétel a legfontosabb az önkormányzat számára, hanem a közlekedés szervezettsége.
Egy óra sok mindenre elég
Az egy óra kapcsán a polgármester hangsúlyozta még: az úgynevezett NFC kártya alkalmas arra, hogy ha valaki elmegy orvoshoz, utána gyógyszert kiváltani, ügyet intézni, postára – tehát a város több pontját érintő ügyei vannak -, akkor azokat el tudja intézni egy kártya segítségével. Vagyis a napi egy óra ingyenesség több etapban és több helyszínen is igénybe vehető egy napon belül. Tehát mindenhol a II. övezetben elindítható és leállítható a kártya által biztosított napi ingyenes 60 percnyi parkolási lehetőség. Fontosnak tartotta kiemelni a polgármester még, hogy a javaslat napvilágra kerülése után számos felvetés megfogalmazódott az emberekben, ám ezek közül vannak, amelyeket fenntartásokkal kell kezelni: – Nem értettem például, miért hoznak egyesek olyan példákat, hogy na de más városokban hétvégén nem kell fizetni a parkolásért… Bizony Székesfehérváron sem kell. Azt kérném mindenkitől, hogy tájékozódjon, és keresse a Városgondnokságot is, hiszen a kártya náluk váltható ki, s azon keresztül érvényesíthető a kedvezmény.
Az elmúlt hónapokban készült egy komoly parkoló foglaltsági felmérés Székesfehérváron a parkoló őrök segítségével. Bozai István városgondnok ezzel kapcsolatban elmondta: e felmérés során megnézték, hol mennyi szabad parkolóhely van. – Ez alapján határoztuk el, hogy az úgynevezett „sárga” zónában indítjuk el az első óra ingyenes parkolás lehetőségét. Fontos, hogy ezt a kedvezményt az úgynevezett NFC-kártyával lehet igénybe venni, amely a legkorszerűbb és legolcsóbb parkolási mód ma Székesfehérváron. Ez is tudja ugyanazt a start-stop módot, amelyet a mobilparkolásnál el tudunk érni. Azaz, amikor az ügyintézést befejeztük, le lehet állítani a parkolást vele. Gyakorlatilag készpénz helyett ezzel a bankkártyához hasonló kártyával a parkolás megkezdésekor oda kell menni az automatához, be kell helyezni a megjelölt nyílásba, beírni a megfelelő rendszámot, elindítani a parkolást, s amikor végeztünk, újra oda kell menni az automatához, és ugyanezzel a módszerrel leállítani azt.
Mi történik ha letelt az 1 óra?
A sárga zóna elsősorban a lakótelepeket érinti, ahová jellemzően este érkeznek haza az autósok. Vagyis nap közben sok parkolóhely van bennük, amelyeket talán ezzel a kártyával nagyobb arányban használnak majd ki az autósok. A városgondnokság azzal számol, hogy ez a rendszer jelentős forgalomnövekedést nem generál, mivel ez a rendszer csupán napi 190 forintot jelent egy használónak. – Vagyis nem jelent olyan nagy vonzerőt arra, hogy valaki csak azért jöjjön be autóval a városba, mert van ez a lehetőség és spórolhat vele egy óra parkolási díjat – magyarázta Bozai István. Az autósnak egyébként nem kell feltétlenül tisztában lennie azzal, melyek az érintett „sárgazónás” területek, ugyanis a városban minden parkoló zónába beérve láthatja az autós a színekkel jelölt zóna táblákat. Ha pedig valakinek elhúzódik az ügyintézés, és tovább tart egy óránál, akkor sem kell büntetésre számítania, mert a kártyán rendelkezésre álló összeg terhére automatikusan megkezdődik a parkolási díj felszámítása. És ezzel azt is kivédheti az autós, hogy esetleg bírságot kapjon azért, mert tovább parkolt, mint tervezte. Ez korábban ugyanis nagyon sok vitás helyzetet szült.
A kártya ára 2500 forint, de ha 10 ezer forintot rátölt a tulajdonos, akkor a kártya ingyenesen jár, vagyis akkor a 2500 forint is leparkolható összeggé válik. Akármennyit is tölt rá azonban az autós – tette hozzá a városgondnok -, nincs meghatározott időkeret, amely idő alatt el kell használni a feltöltött összeget. A kártya nem kötődik sem személyhez, sem autóhoz, vagyis egy családnak lehet egy kártyája. Ám egy kártyával összesen egy óra ingyenes parkolás jár naponta, akárhány autó esetében, akárhány személy is használja.