Irány a sárga övezet

2018.05.15. 14:00

Íme a székesfehérvári ingyenes parkolás részletei!

Kiderültek a részletek az első órában ingyenes parkolási lehetőségről. A városban 5500 díjfizetős parkoló van, melyek jelentős része a kedvezményezett „sárga” övezetben található.

S. Töttő Rita

Fotó: illusztráció

50 millió forint marad a fehérvári emberek zsebében

- A parkolást segíteni szeretnénk, az egész napos közterületi autótárolást azonban nem – szögezte le Cser-Palkovics András polgármester azon a keddi sajtótájékoztatón, amelyen bejelentették az első órában ingyenes parkolás lehetőségének részleteit. Néhány budapesti kerületben volt eddig csak hasonló kezdeményezés, ezért elmondható, hogy Székesfehérvár az elsők között vezeti be a város nagy részét érintő lehetőséget. Ennek lényege, hogy mindenki, aki kiváltja a parkoláshoz szükséges kártyát, naponta 60 perc ingyenes parkolásra lesz jogosult a „sárga”, azaz a II. övezetben. Az erről szóló előterjesztést pénteken tárgyalja a közgyűlés. Ahogy azt már megírtuk, július elsejével indítják el a kezdeményezést, decemberben pedig beszámolnak a tapasztalatokról, s ha kell, igazítanak a döntésen – mondta el Cser-Palkovics András polgármester, aki a részleteket is taglalta:

 

- Mindig is hangsúlyoztuk: nem bevételi oldalról közelítjük meg a parkolást, hanem közlekedési és forgalomszervezési oldalról. Ezt jól jelzi, hogy ennek a döntésnek egy egész évre gyakorolt pénzügyi hatása százmillió forintos nagyságrendet érhet el. Vagyis már ebben az évben is – mivel a második félévtől indul – 50 millió forintos bevételkieséssel kell számolnia a Városgondnokságnak. Tehát ennyit hagyunk a fehérvári emberek zsebében. Ez is igazolja, hogy a parkolás esetében nem a bevétel a legfontosabb az önkormányzat számára, hanem a közlekedés szervezettsége.

Fotós: Koppán Viktor Dávid / Fejér Megyei Hírlap

Egy óra sok mindenre elég

Az egy óra kapcsán a polgármester hangsúlyozta még: az úgynevezett NFC kártya alkalmas arra, hogy ha valaki elmegy orvoshoz, utána gyógyszert kiváltani, ügyet intézni, postára – tehát a város több pontját érintő ügyei vannak -, akkor azokat el tudja intézni egy kártya segítségével. Vagyis a napi egy óra ingyenesség több etapban és több helyszínen is igénybe vehető egy napon belül. Tehát mindenhol a II. övezetben elindítható és leállítható a kártya által biztosított napi ingyenes 60 percnyi parkolási lehetőség. Fontosnak tartotta kiemelni a polgármester még, hogy a javaslat napvilágra kerülése után számos felvetés megfogalmazódott az emberekben, ám ezek közül vannak, amelyeket fenntartásokkal kell kezelni: – Nem értettem például, miért hoznak egyesek olyan példákat, hogy na de más városokban hétvégén nem kell fizetni a parkolásért… Bizony Székesfehérváron sem kell. Azt kérném mindenkitől, hogy tájékozódjon, és keresse a Városgondnokságot is, hiszen a kártya náluk váltható ki, s azon keresztül érvényesíthető a kedvezmény.

Az elmúlt hónapokban készült egy komoly parkoló foglaltsági felmérés Székesfehérváron a parkoló őrök segítségével. Bozai István városgondnok ezzel kapcsolatban elmondta: e felmérés során megnézték, hol mennyi szabad parkolóhely van. – Ez alapján határoztuk el, hogy az úgynevezett „sárga” zónában indítjuk el az első óra ingyenes parkolás lehetőségét. Fontos, hogy ezt a kedvezményt az úgynevezett NFC-kártyával lehet igénybe venni, amely a legkorszerűbb és legolcsóbb parkolási mód ma Székesfehérváron. Ez is tudja ugyanazt a start-stop módot, amelyet a mobilparkolásnál el tudunk érni. Azaz, amikor az ügyintézést befejeztük, le lehet állítani a parkolást vele. Gyakorlatilag készpénz helyett ezzel a bankkártyához hasonló kártyával a parkolás megkezdésekor oda kell menni az automatához, be kell helyezni a megjelölt nyílásba, beírni a megfelelő rendszámot, elindítani a parkolást, s amikor végeztünk, újra oda kell menni az automatához, és ugyanezzel a módszerrel leállítani azt.

Mi történik ha letelt az 1 óra?

A sárga zóna elsősorban a lakótelepeket érinti, ahová jellemzően este érkeznek haza az autósok. Vagyis nap közben sok parkolóhely van bennük, amelyeket talán ezzel a kártyával nagyobb arányban használnak majd ki az autósok. A városgondnokság azzal számol, hogy ez a rendszer jelentős forgalomnövekedést nem generál, mivel ez a rendszer csupán napi 190 forintot jelent egy használónak. – Vagyis nem jelent olyan nagy vonzerőt arra, hogy valaki csak azért jöjjön be autóval a városba, mert van ez a lehetőség és spórolhat vele egy óra parkolási díjat – magyarázta Bozai István. Az autósnak egyébként nem kell feltétlenül tisztában lennie azzal, melyek az érintett „sárgazónás” területek, ugyanis a városban minden parkoló zónába beérve láthatja az autós a színekkel jelölt zóna táblákat. Ha pedig valakinek elhúzódik az ügyintézés, és tovább tart egy óránál, akkor sem kell büntetésre számítania, mert a kártyán rendelkezésre álló összeg terhére automatikusan megkezdődik a parkolási díj felszámítása. És ezzel azt is kivédheti az autós, hogy esetleg bírságot kapjon azért, mert tovább parkolt, mint tervezte. Ez korábban ugyanis nagyon sok vitás helyzetet szült.

A kártya ára 2500 forint, de ha 10 ezer forintot rátölt a tulajdonos, akkor a kártya ingyenesen jár, vagyis akkor a 2500 forint is leparkolható összeggé válik. Akármennyit is tölt rá azonban az autós – tette hozzá a városgondnok -, nincs meghatározott időkeret, amely idő alatt el kell használni a feltöltött összeget. A kártya nem kötődik sem személyhez, sem autóhoz, vagyis egy családnak lehet egy kártyája. Ám egy kártyával összesen egy óra ingyenes parkolás jár naponta, akárhány autó esetében, akárhány személy is használja.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában