2018.11.22. 07:00
A hivatásforgalmi kerékpárúton nincs szezon
A kerékpárosok és az autósok viszonya gyakran feszült és ahogy az lenni szokott, mindenkinek igaza van egy kicsit de mégsem. A kerékpárutak, kerékpársávok és nyomok egyre hosszabbak, ám a használatuk szigorú szabályokhoz között, amiket sokan nem is ismerünk.
A hivatásforgalmi kerékpárúton a kerékpárosok többsége munkába jár
Fotó: Koppán Viktor / Fejér Megyei Hírlap
A kerékpárosoknak ajánlott útvonalak között van kettő különleges helyzetű. Az ide vonatkozó kormányrendelet az elsődleges funkció alapján szabályozza a hivatásforgalmi és szabadidős kerékpárutak használatát. Kizárólag üzemeltetési feladatok tekintetében van különbség a két kategória között.
Leglátványosabb ismérve a hivatásforgalmi kerékpárútnak, hogy mivel a kerékpárosok többsége munkába járás céllal közlekedik rajta, ezért az útkezelőnek törekedni kell a téli hóeltakarításra, illetve síkosság-mentesítésre. Ezzel szemben a szabadidős célú kerékpárutakon nincs forgalom a hideg hónapokban, ezért hó boríthatja akár hónapokon át.
Az egyes kerékpárútszakaszok minősítésének gyakorlata hamarosan megváltozik, mert 2019-től kerékpáros forgalomszámlálási adatok alapján történik majd a besorolás pontosítása. A műszaki paraméterek és KRESZ tekintetében nem lesz különbség.
Ebben az évben a Magyar Közút Zrt egy kormányhatározat alapján, ezer kilométernyi főúttal párhuzamos, illetve a kerékpáros törzshálózathoz tartozó kerékpárutat vett át országos szinten az önkormányzatoktól. Fejér megyében jelenleg összesen 22 km kerékpárutat üzemeltet most ez a cég, melyből 15 km minősül hivatásforgalmi kerékpárútnak:
A Mór és Csókakő között húzódó hivatásforgalmi kerékpárút önkormányzati kezelésű. A Vértes oldalára felfutó szőlősorok ezrei és a Móri árok panorámája sok kerekest vonz erre az útra, ám a kerékpárosok nem értik, miért mennek arra kocsik? Az autóval és traktorokkal arra haladók meg nem értik, miért mennek egymás mellett a bringások? Az értetlenség alapja a rosszul, vagy a sokak által sehogy sem ismert, idevonatkozó közlekedési szabályok. A Mór és Csókakő között húzódó szakasz bejáratainál zöld tábla jelzi, kör alakú felületén sárga kerékpárral, hogy bringásoknak ajánlott terület, amin úgy kell közlekedni, mint bármely más közúton. Itt a móri oldalon egy behajtani tilos tábla is bonyolítja a forgalmi helyzetet, kivéve célforgalom kiegészítéssel.
A gyalogos zóna táblával jelölt utcán 10 kilométeres óránkénti sebességgel tekerhetünk, ha a tábla alatt van egy kivételt jelző időszak, hogy egyáltalán behajthatunk oda, a gyalogosok veszélyeztetése nélkül.
A következő kategória a gyalogos-kerékpáros zóna, melyet fehér táblán kék körlap jelez, rajta ember és bicikli. Itt 20-szal mehetünk az útburkolaton is jelzett sávban. El lehet térni a kijelölt felülettől, de akkor csak tízzel lehet folytatni az utat.
Ha kerékpárúton gyalogos közlekedik, nem veszélyeztethetjük őt, így ez esetben át lehet térni az úttestre. Viszont a gyalogosoknak is türelmesnek kell lenni, mert ha a közút alkalmatlan a tekerésre, lehet tekerni a járdán, de csak tízzel, hiszen „A járdán mindig vendégek vagyunk, viselkedjünk is úgy”!
Mint azt Zsihovszky Gábor, a Magyar Kerékpáros Klub Székesfehérvár és Térsége Területi Szervezetének titkárhelyettese elmondta, egyesületük igyekszik akciókkal, kiadványokkal és előadásokkal egyre szabálykövetőbbé tenni a kerékpárosokat. Viszont az érdekképviseletet is el kell látniuk. A kerékpárutak tisztán tartása, néhány kivételes esettől eltekintve kielégítő. A burkolat a lehetőségekhez képest jó és tiszta, ám az űrszelvénybe hajló növényekkel gyakran van gond. A titkárhelyettes szerint a bodajki bringások nagy álma egy hivatásforgalmi út, mely összekötné őket a sokaknak munkát adó szomszéd várossal, Mórral.
Lakott területen az autók között, az úton és a sávban is csak maximum 40-nel hajthatunk. Lakott területen kívül a bukósisakot viselő biciklis akár 50-nel is mehet, feltéve, ha nem szállít utast. Fejvédő nélkül vagy utassal már csak 40 a megengedett sebesség. A kerékpárúton 30 kilométer per óra a sebességhatár.
A Fejér Megyei Rendőrkapitányság állásfoglalásában az áll, hogy: a hatályos jogi szabályozás nem ismeri a hivatásforgalmi kerékpárút fogalmát, de a kerékpárútét igen, és a bringások sebessége mérhető. A kerekezők sebességellenőrzésével kapcsolatban nincs statisztikájuk, de volt már olyan, akiről készült drága fotó a Széchenyi úti felüljáró alatt, 40 km/h felett. Ez nemcsak szabálytalan, de meglehetősen veszélyes is, hiszen hiába kergette őrületbe a térség lakosságát az említett útszakasz hosszú ideig történő felújítása, a kerékpárosok sávjában gyakran áll a szemét, az avar és pár csepp eső után a víz.