2020.06.06. 07:00
Átadták az M1-es autópálya szárligeti csomópontját és lehajtószakaszát
A közlekedési infrastruktúra fejlesztése, bővítése a kormányzat kiemelt feladata, s a gazdasági növekedés egyik feltétele, hangsúlyozta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára, miniszterhelyettes az M1-es autópálya szárligeti csomópontjának és lehajtószakaszának hivatalos átadóünnepségén. Szerény, kis létszámú, rövid ünnep volt ez, szalagátvágás nélkül, ám mindenki tudta: jelentősége egyáltalán nem elhanyagolható.
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
A szárligeti lehajtónak nevezett szakasz igen szép környezetben vezeti a szemet, ezt már az autópálya építésekor is elmondták többen. A nagy forgalomból kilépő autósok két megye határán térhetnek le itt, Bicske és Tatabánya felé, valamint érinthetik Szárliget községet. Egyébiránt a Bicske közigazgatási területét képező 70 hektáros ipari parkba vezet egyenesen ez az út, ahol eddig egyetlen nagyvállalkozás, a Vivienvíz Kft. telephelye található, ám kiváló feltételekkel várják az újabb befektetőket, beruházókat. Az érintett politikusok a két szomszédos megyéből szintén megjelentek, Tessely Zoltán Fejér megyei országgyűlési képviselő, miniszterelnöki biztos és Bencsik János Komárom-Esztergom megyei országgyűlési képviselő foglalták össze, miért fontos e közlekedési csomópont a térségnek, miként léphetnek tovább a gazdasági fejlesztésben.
Az elmúlt hónapok során számos dolgot átértékelni voltunk kénytelenek minden szinten
Mondta Schanda Tamás, korábban természetesnek vett biztonságunk a koronavírus miatt megingott, de ez csupán megtorpanást okozott. A célok nem változtak, a megkezdett munkák többsége folytatódott, miként az itteni útépítés sem állt le. Az államtitkár visszatekintésében beszédes adatokat sorolt fel a 2010–2020 között végrehajtott közlekedési beruházásokról, a rekordévnek tekinthető 2019-ben 566 milliárd forintot költött a kormányzat útépítésekre és -felújításokra. Két éve fogtak bele az egyik legrégebbi és legforgalmasabb autópálya, az M1-es rendbetételébe, s 71 kilométernyi szakasszal készültek el mind Budapest, mind Tatabánya irányába.
Tavaly a Budapestet Pozsonnyal összekötő M15-ös is elkészült, amely nemzetstratégiai jelentőségű – ezt Trianon, illetve az összetartozás kapcsán nem lehet eléggé hangsúlyozni, fűzte hozzá. Záporoztak a szakpolitikus által felsorolt szakmai adatok, amelyeket Tessely Zoltán és Bencsik János az általuk képviselt térségek lakóinak nézőpontjából is megvilágítottak. Miként befolyásolhatja a mindennapi életet a 71 kilométernyi aszfaltcsík – fogalmazta meg Tessely, s ő is visszapillantást tett az eltelt tíz évre. A csődben vergődő Bicske mára sikeresen gazdálkodó város, új járási hivatallal, illetve a környékben a Pannónia Szíve program elemei bizonyítják az előrehaladást.
Bálint Istvánné bicskei és Mezei Ferenc szárligeti polgármesterek megerősítették, a lakossági szempontok sem elhanyagolandók: a munka világába való bekapcsolódás, a mindennapi élet szervezésében is fontos a kényelmes és gyors közlekedés. Szabó Tibor martonvásári polgármester a Határon Túli Magyarok Hivatalának egykori vezetőjeként a tegnapi eseményen régi álma megvalósulását üdvözölte éppen Magyarország és a szomszédos országok összekapcsolásának újabb fontos lépésében. Bencsik János elmondta: Komárom-Esztergom megye csupán egyetlen települése, Szárliget érintett e beruházásban, de Tatabánya közelsége miatt ez sokkal nagyobb jelentőségű. Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója szakmai, egyben szubjektív megjegyzése szerint „az utóbbi években jó közútkezelőnek lenni” – utalván a jelentős beruházásokra.