2020.09.01. 11:04
Ilyen volt szeptember elseje, az ötven évvel ezelőtti Fejér megyében
Jóllehet az iskolákat már máshogy hívják, megváltozott az oktatás, és a táska tartalma sem a régi már, az iskolakezdés előtti drukk azonban változatlan. Diákoknak és szülőknek egyaránt.
Várkörút (Népköztársaság út), Zsuzsanna forrás - 1972
Forrás: Fortepan
Új kihívások, tanárok, tárgyak, barátok. Mind-mind olyan tényező, ami nem elhanyagolható személyi fejlődésünk szempontjából. Most pedig felcsenghet mindenki fülében az ismerős nóta: „de nehéz az iskolatáska”, mi pedig visszarepítjük olvasóinkat ötven évvel, egészen pontosan 1970. szeptember elsejére.
Évek óta nem volt példa ilyen mértékű pótbeiratkozásra
Holott az új tanév elkezdődött, a felvételek még nem zárultak le Fejér megyében. Az enyingi szakközépiskolában, a móri gimnáziumban és a bicskei gimnáziumban még mintegy száz helyet töltenek be a napokban azok a jelentkezők, akik megfelelő tanulmányi eredménnyel zárták általános iskolai tanulmányaikat.
Ennek oka nem más, minthogy megnövekedett az érdeklődés a szakmunkásképzés iránt
A szakmunkásképző intézetekbe mintegy 3400 elsőst vettek fel. Az általános iskolai tanulók számában alig mutazkozott meg számottevő visszaesés: míg az 1969-70-es tanévben 52 ezerre rúgott, addig az 1970-71-es tanév szeptemberére 50 ezerre mérséklődött. A megyei középsikolai tanulók száma 8400 fő volt.
Szeptember másodikától, elsősorban az a fontos feladat várt a pedagógusokra, hogy a reform elvei alapján még tartalmasabbá, színvonalasabbá tegyék az iskolai munkát.
Bőséges tanév
Az iskolai munka megkezdését – hosszú idő után – először nem hátráltatja a tankönyvhiány. Fejér megye minden diákjának elegendő mennyiségű tankönyv áll rendelkezésére, tanszer és füzet is jutott nekik bőségesen.
Változnak az idők
Az új tanév bizonyos újdonságokat is hozott magával, mind az általános, mind pedig a középiskolásai oktatás számára egyaránt. Az általános iskolák alsó tagozatában kísérleti jelleggel bevezetésre került – a tantestület lehetőségeihez mérten – a szakcsoportos rendszer. Eszerint egy pedagógus az anyanyelvi tárgyak, míg egy másik a természettudományi tárgyak oktatását fogta össze az osztályokban. A középiskolákban, szintén „próbaüzemként”, új értékelési rendszert vezettek be, melynek lényege, hogy a pedagógus minél átfogóbb képet kapjon a tanulók felkészültségéről. Témalezáró dolgozatok és feleltetések zárják majd egy-egy anyagrész megtanulását.