2020.12.16. 07:00
81-es út: máshol nem lehet átkötni?
A tervezés jelenlegi állapotában úgy tűnik, az út egyik szakasza – Magyaralmástól a 8-as elkerülőig tartó átkötő – Iszkaszentgyörgy és Moha között halad majd át. Előbbi polgármestere, Gáll Attila a megépülő úttal kapcsolatban fogalmazta meg aggodalmait lapunknak.
Moha és Iszkaszentgyörgy között vastag rózsaszínnel látható a tervezett átkötő szakasz nyomvonala Forrás: Iszkaszentgyörgyi önkormányzat
- Három tervezetet kaptunk az új 81-es nyomvonalára. Meglepődve tapasztaltam, hogy ezek mindegyike ugyanazt a Mohát és Iszkaszentgyörgyöt érintő nyomvonalat tartalmazza. Eredetileg arról volt szó, hogy több változat is készül és ezek közül – az egyes nyomvonalak előnyeit és hátrányait mérlegelve – a legoptimálisabb megoldást terjesztik be megépítésre – vágott a téma közepébe a polgármester. Ugyanakkor Vargha Tamás államtitkár szerint a megépülő út nem fogja a településeket zavarni.
Kell a két kő- és egy homokbánya mellé gyorsforgalmi?
A 81-es út kiszélesítésének kérdése közel sem új keletű. Gáll azt is elmondta, valóban volt nagyjából 20 évvel ezelőtt szó egy olyan nyomvonal megépítéséről, amely a két falu között haladna és Magyaralmástól a 8-as út csomópontjába kötné át a 81-es utat. Ám az azóta eltelt években mind a két érintett település terjeszkedett – Iszkaszentgyörgyön például felépült a Márványkert lakópark –, így az eredetileg kinézett területen szűkebb lett a hely. A két település ma szinte összeér.
– Mi magunk is nagyon támogattuk a 81-es átalakítását és minden egyes petíciót aláírtunk ennek érdekében, de azt nem gondoltuk volna, hogy olyan terveket kapunk majd, amelyek nem hagynak választási lehetőséget sem a mohaiak, sem pedig az iszkaszentgyörgyiek számára. Nem felejthetjük el azt sem, hogy egy olyan településnek, mint amilyen a miénk, amelyik két kőbánya és egy homokbánya porával, zajával és a szállítmányozás hátrányaival terhelt, nem hiányzik egy kertek alatt futó gyorsforgalmi út – fogalmazott Gáll, aki hozzátette, valóban fontos a 81-es út biztonságosabbá tétele, de figyelembe kellene venni a két településen lakók érdekeit is. A polgármester úgy gondolja, gazdaságosabb lenne, ha a Magyaralmásnál leágazó átkötő szakasz Fehérvárhoz közelebb épülne meg.
Pozitívumokat is hozhat
Természetesen Moha polgármesterét is megkérdeztük a tervek kapcsán, aki szintén aggályosnak tartja, hogy nagyon közel vezet a település utolsó lakóházaihoz a nyomvonal. Ám Kovács Sándorné azt is elmondta, ha nincs más lehetőség egy falutól távolabb eső út megépítésére, úgy ők nem ellenzik a jelenlegi tervet. Ugyanakkor fontosnak tartaná, hogy az illetékes hatóságok lakossági fórumon tájékoztassák az érintetteket az építendő úttal kapcsolatban és a falu lakossága is fel tudja tenni a kérdéseit, elmondhassa a véleményét. – Nem tudok állást foglalni az ügyben, mert nem vagyok szakember. Ám azt gondolom, Moha számára pozitívumokat is hozhat egy komoly úthálózatba való becsatolás, például csökkenti azt a forgalmat, amely ma a falun áthalad reggelente és délutánonként – mondta.
Kérdéseinkkel megkerestük a projektet gondozó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t is. Szerettük volna megtudni, van-e olyan variáció, amely nem a két település közé tervezi a 81-est a 8-as úttal összekötő szakaszát, végeznek-e az érintett területen környezettanulmányt és annak nyilvános lesz-e az eredménye, illetve hogy terveznek-e lakossági fórumot, akár online formában is? Válaszokat eddig nem kaptunk.
A témával kapcsolatban Vargha Tamás államtitkár is beszélt lapunknak, aki elmondta, nem lesz a lakók számára zavaró az új útszakasz. A teljes interjú hamarosan olvasható lesz a Hírlapban.