Rosszul végzett munka: amikor a bizalom elszáll

2020.12.22. 20:00

Egyre nő az építőipari panaszok száma

Elképesztően megnőtt az utóbbi években az építőipari szolgáltatásokra érkező fogyasztói panaszok száma. Lehet hibáztatni ezért az időnként alacsony minőséget produkáló szolgáltatói szektort, de valljuk be: a vevők sem törekednek a hivatalos út felé. Bezzeg televíziót nem vennének blokk és jótállás nélkül.

S. Töttő Rita

Munka előtt írásos szerződés, munka után jótállási jegy szükséges Fotó: Török János

Fotó: Török János

Akár csak egy csapot kell megszerelni vagy egy komplett lakásfelújítást levezényelni, esetleg vadonatúj házat építeni, átvenni, akkor is szükséges azon a bizonyos „bizalmi” helyzeten túl lépéseket tenni azért, hogy a vásárló, szolgáltatást igénybe vevő ne „fürödjön be”. Merthogy manapság egyre több a panasz azokra az építőipari szolgáltatókra, karbantartókra, „szakemberekre”, akiknek munkája nyomán az öröm és megelégedettség helyett bánat és döbbenet érkezik az életünkbe. A rosszul elvégzett burkolás, lepattogzó festék, csöpögő csap, repedő falak mind azt jelzik, hogy a munka kívánnivalót hagy maga után.

Egyértelmű a fogyasztók jóindulatú, sokszor naiv hozzáállása

Tájékozódni, tájékozódni, tájékozódni

– Ezeknél a munkáknál jellemző, hogy az ügyérték széles skálán mozog, lehet szó 60 ezer forinttól a több millió forintig – mondta el a Fejér Megyei Hírlapnak Vári Kovács József, a Fejér Megyei Békéltető Testület elnöke, akihez számtalan panasz érkezett az idei évben az építőipari vállalkozások munkája kapcsán. – Egyértelmű a fogyasztók jóindulatú, sokszor naiv hozzáállása. A fogyasztók általában nemhogy referenciával, de semmilyen előzetes ismerettel nem rendelkeznek a vállalkozásról. Gyakran nem állapítható meg a szerződés pontos tartalma sem. A teljesítés folyamata különösen az apró, ad hoc kapcsolatot követő szerződéskötések esetében semmilyen módon nincs dokumentálva, jobb esetben aluldokumentált. A nagyobb értékű, elsősorban újlakás-építési ügyek esetén pedig sajnos a felek közötti kapcsolat erősen megromlott, mire hozzánk fordulnak. Ezért ebben az ügycsoportban nagyon nehéz egyezséget jóváhagyni. A jövőre nézve csak azt tudom tanácsolni: a fogyasztók a szerződéskötés előtt tájékozódjanak a vállalkozásról, a szerződést foglalják írásba, s ebben legalább az elvégzendő munka és annak ellenértéke jól azonosíthatóan legyen meghatározva. S gondolkozzanak el annak a népi bölcsességnek az igazságán, hogy „messziről jött ember azt mond, amit akar…”

Munka előtt írásos szerződés, munka után jótállási jegy szükséges
Fotó: Török János

Jótállás

Fontos teendőkre hívta fel a figyelmet a téma kapcsán a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályának vezetője, Markovits Eszter is: – A munkák megkezdése előtt legalább egy adószámot kérjünk, hogy valóban egy ténylegesen bejelentett vállalkozóval van dolgunk. A közhiteles nyilvántartásban meg kell hogy találjuk a vállalkozás adatait. Az ecegjegyzek.hu-n a cégeket, a nyilvantarto.hu-n az egyéni vállalkozókat. Fontos, hogy írásos dokumentum szülessen arról, miben állapodtak meg, milyen munkákat kell elvégezni, milyen határidővel, mi a következménye, ha ez nem teljesül. Mivel azonban ez is ugyanolyan szerződéses jogviszonynak számít, mintha mondjuk az internetről vásárolna valaki, a fogyasztóvédelmi hatóság nem avatkozhat bele a részletekbe. Amiben segíteni, vizsgálódni tud, az az, hogy megnézi, vajon megkapta-e a vásárló a jótállási jegyet, melyet a javító, karbantartó szolgáltatásoknál 20 ezer forint felett kötelező átadnia a szolgáltatónak. Mintha csak egy tévét vennénk. Ebbe a körbe tartoznak az újonnan épült lakások is, amelyekre szintén jótállást kell biztosítani. Sőt, itt még van egy olyan szabály is, hogy ha kifogást talál a tulajdonos az elvégzett munkát illetően, akkor ha bejelenti a jótállási igényét, a vállalkozásnak 15 napon belül köteles a hibát megvizsgálnia, s a jogosult igényéről nyilatkoznia. 3, 5 és 10 év jótállás vonatkozik az új lakás különböző részeire. De a fogyasztóvédők nem kötelezhetik a vállalkozást, hogy javítsa ki, cserélje ki, végezze el a munkát, hiszen ez a szerződéses jogviszony része – fogalmazott az osztályvezető. Ebben az esetben a békéltető testület vagy a bíróság segíthet már csak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában