2020.12.27. 20:00
Főleg verbálisan bántalmazzák a buszsofőröket, kalauzokat
A közfeladatot ellátó személyek ellen elkövetett fizikai és verbális bántalmazás sajnos nem ritka. A busztársaság a dolgozók védelme érdekében testkamerák alkalmazásáról is tárgyal.
Sajnos az autóbusz-vezetőket is bántalmazzák – szóban, tettekben
Fotó: FMH-illusztráció: archív (Fehér Gábor)
Lapunk rendre beszámol azokról az esetekről, amikor a munkáját végző kalauzt vagy buszsofőrt fizikai bántalmazás éri. Ezen esetek megelőzésére egyre több helyen alkalmaznak fejlett kamerarendszereket és sok helyen közreműködnek a biztonsági szolgálatok munkatársai is.
Tavaly tavasszal például két ittas személy a gárdonyi megállónál szidalmazott, leköpött, majd megütött egy kalauzt, akinek állkapcsa az eset során eltörött, ennek következtében meg is kellett műteni.
Ez csak egy példa a számtalan közül. A napokban például vádat emeltek egy férfi ellen, aki az idei év februárjában bérletével megütötte az egyik székesfehérvári helyi járatos buszon szolgálatot ellátó sofőrt. Az esetből kiindulva megkerestük a busztársaságot, hogy megtudjuk, mennyire gyakoriak az ilyen és ehhez hasonló esetek.
A Volánbusz Zrt. hangsúlyozta, elítélik az autóbusz-vezetők elleni támadásokat, és mindent megtesznek a kollégák védelme érdekében.
– Munkatársaink szükség esetén segítséget kérhetnek a diszpécseri szolgálaton keresztül a Biztonsági Igazgatóság munkatársaitól, illetve a rendőrségtől is. A társaság szorosan együttműködik a rendőrséggel, jelenleg pedig azon dolgozik, hogy még szorosabbra fűzze kapcsolatait az Országos Polgárőr Szövetséggel. Emellett terveink között szerepel, hogy konfliktuskezelési eljárásokat is magába foglaló képzéseket szervezünk a munkatársak számára – közölte a cég.
Mint megtudtuk, az autóbuszokon – főleg az új beszerzésű járműveken – fedélzeti kamerarendszerek működnek. Emellett a vállalati integráció előtt, 2019 júniusában az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. tesztjelleggel már több megyében bevezette a jegyellenőröknél a testkamera használatát. Alkalmazásukkal kapcsolatban rendkívül pozitívak a visszajelzések, a tapasztalatok alapján elmondható, hogy nőtt a szabályszegést elismerők aránya és csökkent az utazási kedvezmények jogosulatlan használatából eredő viták és panaszok száma. A rendszer további alkalmazásáról, valamint az alkalmazási területek kiterjesztéséről már zajlanak az egyeztetések.
Az autóbusz-vezetőknek leggyakrabban szóbeli bántalmazást kell elszenvedniük, fizikai atrocitások ritkábban fordulnak elő. Fontos tudni, hogy az autóbusz-vezetők közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők.