sávok között

2021.02.25. 07:20

Az érem másik oldala – Cipzárelv a kamionsofőr szemszögéből

Az Új Csóri úti körforgalom közlekedési dilemmái tovább gyűrűznek. Míg legutóbb egy személyautós bírálta a kamionosok közlekedését, most egy kamionsofőr mondta el lapunknak tapasztalatait.

FMH

Az érem másik oldala – cipzárelv a kamionsofőr szemszögéből Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Az Új Csóri úti körforgalmat rendszeresen kocsisorok övezik, érkezzen az ember Várpalota vagy az elkerülő irányából, de igaz ez akkor is, ha a Palotai útról közelítjük meg az ominózus helyszínt. Előző lapszámunkban egy személy­autóval közlekedő olvasónk keresett fel minket egy olyan problémával, amely sokakat érinthet. Saját tapasztalatait osztotta meg lapunkkal. Mint mondta, gyakran látja, hogy a kamionnal közlekedők a körforgalomhoz közeledve – jóval a belső sáv megszűnése előtt – a felezővonalra állnak a nagy tömegű járművel, ezzel gyakorlatilag használhatatlanná téve a belső forgalmi sávot. Az ügy kapcsán megkereste lapunkat egy kamionsofőr is, aki felháborodásának adott hangot a korábban megjelent vélemény kapcsán.

Erkölcsileg is hibázunk, vallja olvasónk

– Ha az elsőbbség nincs szabályozva egy kereszteződésnél, akkor a jobbkéz-szabály van érvényben. Ez azt jelenti, hogy akinek elfogy a sáv, annak elsőbbséget kell adni a jobbról érkezőnek. Ez a gyakorlatban úgy történik, hogy áll a sor szabályosan a jobb oldali sávban, miközben a belső sávban – ami meg fog szűnni – az összes autó elmegy a szabályosan várakozók mellett, és a sor elején betolakodik. Aki a belső sávban elmegy a sor mellett, az szabálytalanságot követ el – fejtette ki véleményét a sofőr. – Erkölcsileg is van hiba a dologban, mert aki sorban áll a külső sávban, és türelmesen várja, hogy sorra kerüljön a körforgalomban, amellett milyen jogon megy el a másik autós? Mert jobban siet? – tette fel a kérdést olvasónk, aki megindokolta azt is, miért állnak egyes kamionosok a felezővonalon.

Az érem másik oldala – cipzárelv a kamionsofőr szemszögéből
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

– Az a cél, hogy a kamionos mellett a belső sávban ne tudjon elmenni senki, mert amikor a kamionos a felezővonalra áll, akkor a mögötte haladókat rákényszeríti a cipzárelv betartására. A cipzárelv úgy működik, hogy nem az utolsó pillanatban kell alkalmazni, hanem a sáv megszűnése előtt 2-300 méterrel. Szabályozni kellene egy elsőbbségadás kötelező táblával, hogy a belső sávban haladóknak elsőbbséget kell adni azoknak, akik a külső sávban vannak, vagy a jobbkéz-szabályt kellene alkalmazni akkor, amikor megszűnik a belső sáv. Onnan akkor lehetne kimenni a külsőbe, amikor ott elfogy a kocsisor, vagy valaki beengedi a közlekedőt – fogalmazott olvasónk.

A KRESZ szerint a cipzárelv lényege, hogy ahol két sávból egy lesz, a továbbhaladó sávban lévő vezetők maguk elé engednek egy-egy, a megszűnő sávból érkező autót. Ugyanakkor, aki a megszűnő sávban halad, csak akkor vált sávot, ha az megszűnik, vagyis a legvégén, amikor nincs már előtte más, aki sávot kíván váltani. Így valósul meg a két sor cipzárszerű összefűzése. A KRESZ szabályai jelen esetben is érvényesek, így elsőbbsége azoknak van, akik a meg nem szűnő sávon haladnak, akik pedig a terelő­vonalon mennek, megszegik a KRESZ-t, ugyanis akadályozzák a közlekedést. A balesetmentes közlekedéshez természetesen szükség van az autósok együttműködésére, egymással szembeni toleranciájára.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában