2021.02.25. 07:20
Az érem másik oldala – Cipzárelv a kamionsofőr szemszögéből
Az Új Csóri úti körforgalom közlekedési dilemmái tovább gyűrűznek. Míg legutóbb egy személyautós bírálta a kamionosok közlekedését, most egy kamionsofőr mondta el lapunknak tapasztalatait.
Az érem másik oldala – cipzárelv a kamionsofőr szemszögéből Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
Az Új Csóri úti körforgalmat rendszeresen kocsisorok övezik, érkezzen az ember Várpalota vagy az elkerülő irányából, de igaz ez akkor is, ha a Palotai útról közelítjük meg az ominózus helyszínt. Előző lapszámunkban egy személyautóval közlekedő olvasónk keresett fel minket egy olyan problémával, amely sokakat érinthet. Saját tapasztalatait osztotta meg lapunkkal. Mint mondta, gyakran látja, hogy a kamionnal közlekedők a körforgalomhoz közeledve – jóval a belső sáv megszűnése előtt – a felezővonalra állnak a nagy tömegű járművel, ezzel gyakorlatilag használhatatlanná téve a belső forgalmi sávot. Az ügy kapcsán megkereste lapunkat egy kamionsofőr is, aki felháborodásának adott hangot a korábban megjelent vélemény kapcsán.
Erkölcsileg is hibázunk, vallja olvasónk
– Ha az elsőbbség nincs szabályozva egy kereszteződésnél, akkor a jobbkéz-szabály van érvényben. Ez azt jelenti, hogy akinek elfogy a sáv, annak elsőbbséget kell adni a jobbról érkezőnek. Ez a gyakorlatban úgy történik, hogy áll a sor szabályosan a jobb oldali sávban, miközben a belső sávban – ami meg fog szűnni – az összes autó elmegy a szabályosan várakozók mellett, és a sor elején betolakodik. Aki a belső sávban elmegy a sor mellett, az szabálytalanságot követ el – fejtette ki véleményét a sofőr. – Erkölcsileg is van hiba a dologban, mert aki sorban áll a külső sávban, és türelmesen várja, hogy sorra kerüljön a körforgalomban, amellett milyen jogon megy el a másik autós? Mert jobban siet? – tette fel a kérdést olvasónk, aki megindokolta azt is, miért állnak egyes kamionosok a felezővonalon.
– Az a cél, hogy a kamionos mellett a belső sávban ne tudjon elmenni senki, mert amikor a kamionos a felezővonalra áll, akkor a mögötte haladókat rákényszeríti a cipzárelv betartására. A cipzárelv úgy működik, hogy nem az utolsó pillanatban kell alkalmazni, hanem a sáv megszűnése előtt 2-300 méterrel. Szabályozni kellene egy elsőbbségadás kötelező táblával, hogy a belső sávban haladóknak elsőbbséget kell adni azoknak, akik a külső sávban vannak, vagy a jobbkéz-szabályt kellene alkalmazni akkor, amikor megszűnik a belső sáv. Onnan akkor lehetne kimenni a külsőbe, amikor ott elfogy a kocsisor, vagy valaki beengedi a közlekedőt – fogalmazott olvasónk.
A KRESZ szerint a cipzárelv lényege, hogy ahol két sávból egy lesz, a továbbhaladó sávban lévő vezetők maguk elé engednek egy-egy, a megszűnő sávból érkező autót. Ugyanakkor, aki a megszűnő sávban halad, csak akkor vált sávot, ha az megszűnik, vagyis a legvégén, amikor nincs már előtte más, aki sávot kíván váltani. Így valósul meg a két sor cipzárszerű összefűzése. A KRESZ szabályai jelen esetben is érvényesek, így elsőbbsége azoknak van, akik a meg nem szűnő sávon haladnak, akik pedig a terelővonalon mennek, megszegik a KRESZ-t, ugyanis akadályozzák a közlekedést. A balesetmentes közlekedéshez természetesen szükség van az autósok együttműködésére, egymással szembeni toleranciájára.