2021.02.12. 14:00
M81-es: már nincs más hátra, mint előre
Újabb egyeztetés történt az Iszkaszentgyörgy és Moha közé tervezett, az M81-es út áthaladó szakasza kapcsán. Úgy tűnik, nincs más megoldás: az újonnan épülő útszakasz a két falu között vezet majd.
Ha megépül az M81-es út, a mostani csendet autók zaja váltja fel ezen a környéken
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hrlap
Ahogy arról lapunk korábban beszámolt, aláírásokat gyűjtöttek Mohán és Iszkaszentgyörgyön, így nyomatékosítva a lakók azon kérését, vizsgálják felül még egyszer, lehet-e a tervezett új útszakaszt másfelé vinni. Az érintett két település lakói és polgármesterei aggályosnak tartják, hogy a négysávos út körülbelül háromszáz méterre húzódik majd a szélső utcák házaitól.
A polgármesterek megértették a szakmai indokokat
Ahogy arról Gáll Attila, Iszkaszentgyörgy polgármestere beszámolt, a héten tartott egyeztetésen Iszkaszentgyörgy, Moha és Sárkeresztes polgármesterei tehettek fel kérdéseket, illetve kaptak a korábbinál jóval részletesebb tájékoztatást a tervezett úttal kapcsolatban a tervezést megrendelő és a terveket készítő cégek képviselőitől. – Az végül egyértelműen kiderült, alapos és körültekintő munkát végeztek a szakemberek a lehetséges nyomvonalakkal kapcsolatban – állapította meg Gáll.
Ami ezeket illeti, szóba jött többek között például, hogy az új út Magyaralmástól Sárkeresztes felé vezessen tovább, ám mivel arrafelé Natura 2000 terület, illetve a Mohai Ágnes ásványvíz lelőhelyének védőzónája van, ezt a megoldást el kellett vetni. Komoly akadályai vannak annak is, hogy az iszkai hegyet megkerülő nyomvonalat építsenek, de a lápos, mocsaras szerkezetű talaj miatt az sem kivitelezhető, hogy az út a Fehérvár előtti halastavak magasságában csatlakozzon a 8-as elkerülőbe.
– Mindebből a rossz hír számunkra az, hogy a szakma a korábban már ismertetett megoldás mellett teszi le a voksát, ami sem az iszkaszentgyörgyiek, sem pedig a mohaiak számára nem megnyugtató
– fogalmazott a polgármester.
Miután az akadályok és problémák, amelyek miatt nem épülhet másfelé az út, világossá váltak, természetesen szóba került a zajhatás kérdése is. Ezzel kapcsolatban elhangzott, a forgalommérések alapján nem lesz zavaró a hang a lakosság számára, amit Gáll szkeptikusan fogadott. Szó van azonban arról is, hogy Iszkaszentgyörgy felé 1200, míg Moha felé 600 méter hosszan zajvédő falat építenek.
Vannak azért pozitívumok is
Vannak persze az érintett településekre nézve pozitívumai is a tervezett útnak. Az egyik ilyen, hogy mind a kettőből rá lehet majd hajtani az M81-esre, vagyis az ott lakók nem járnak úgy, mint Úrhida és Sárszentmihály az elkerülő út megépülését követően. A bányába vezető út forgalmát is elviszi a négy sáv, amelyen pedig könnyebben el lehet majd érni az Iszkaszentgyörgyhöz tartozó ipari parkot is. Ez akár újabb beruházásokat is generálhat, a nagyobb iparűzési adó pedig a falut gazdagíthatja.
– Az egyeztetésen korrekt volt a tájékoztatás és a települések lakóihoz való hozzáállás, és az is látszik, hogy a tervezők valóban minden lehetőséget megvizsgáltak. Sajnálom, hogy ezekről korábban nem tájékoztattak minket. Azt is el kell ismerni, hogy nemzetgazdasági szempontból szükség van erre a Győr–Székesfehérvár–Kecskemét tengelyre. Ettől azonban az itt élők számára még nem megnyugtató a helyzet – zárta Gáll Attila.
Kapcsolódó cikkek:
[embed]https://www.feol.hu/kozelet/helyi-kozelet/folyik-az-alairasgyujtes-iszkaszentgyorgyon-4588294/[/embed]
[embed]https://www.feol.hu/kozelet/helyi-kozelet/81-es-ut-mashol-nem-lehet-atkotni-4517533/[/embed]