2021.05.16. 11:30
Elsődleges, hogy a kerékpárosok is betartsák az előírt szabályokat!
A jó idővel egyre többen pattannak kerékpárra, a statisztikák azonban riasztóak a halálos balesetek számát tekintve. Sokszor csupán egyszeri anyagi ráfordítással és néhány perces odafigyeléssel megelőzhetnénk a súlyos baleseteket és sérüléseket. A mozgásszervi szakember szerint a leggyakrabban a koponya, csukló, térd, váll és comb sérül meg kerékpározás közben. A nem megfelelő ruházat miatt pedig akár ízületi panaszokat is okozhatunk magunknak.
A jó idővel egyre többen pattannak kerékpárra, a statisztikák azonban riasztóak a halálos balesetek számát tekintve. Sokszor csupán egyszeri anyagi ráfordítással és néhány perces odafigyeléssel megelőzhetnénk a súlyos baleseteket és sérüléseket. A mozgásszervi szakember szerint a leggyakrabban a koponya, csukló, térd, váll és comb sérül meg kerékpározás közben. A nem megfelelő ruházattal pedig akár ízületi panaszokat is okozhatunk magunknak. A közlekedési balesetek megelőzése érdekében alapvető, hogy a kerékpárosok is betartsák a közlekedési szabályokat! – hívta fel a figyelmet a legfontosabbra a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata.
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
A statisztikák azt mutatják, hogy már a járványhelyzet előtt is sok volt a kerékpáros baleset: az Európai Unióban az összes halálos baleset 8 százalékát szenvedik el kerékpárosok, csaknem kétezren halnak meg évente biciklizés közben. Hazánkban az uniós átlagnál is rosszabb az arány, hiszen a balesetek 12 százalékát tették ki a koronavírus előtti évben a halállal végződő kerékpárbalesetek. Ám nemcsak a halállal végződő balesetekről érdemes szót ejteni, hiszen nagyon sok a végtagsérüléssel járó bukás is.
Fejér megyében idén a január és április hónap közötti időszakban hét esetben történt olyan közúti közlekedési baleset, melyben a balesetet a kerékpáros okozta (a múlt év azonos időszakában rosszabb volt a helyzet, akkor 14 esetben állapították meg a kerékpáros felelősségét).
Tartsuk be a szabályokat!
A közlekedési balesetek megelőzése érdekében alapvető, hogy a kerékpárosok is betartsák a közlekedési szabályokat! – hívta fel a figyelmet a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata lapunk érdeklődésére válaszolva. Fontos kiemelni, hogy amennyiben valaki a biztonságos közlekedésre alkalmatlan állapotban ül kerékpárra (például szeszes ital fogyasztása miatt), szabálysértést követ el. Az alkoholtűrő képességünk egyénenként eltérő, de a közlekedési helyzetekre való reagálást a legkisebb mérték is hátrányosan befolyásolhatja.
Kerékpárral elsődlegesen az úttesten kell közlekedni. Amennyiben az úttest mellett van kerékpárút vagy gyalogos- és kerékpárút, akkor azon kell a biciklivel haladni. Kivételes esetben lehetőség van arra, hogy a kerékpáros a járdán közlekedjen. Ilyen az, ha az úttest kerékpározásra alkalmatlan.
Bizonyos körülmények között megengedett személy szállítása kerékpáron, viszont szigorú szabály vonatkozik a szállítás módjára, és arra, hogy hány éves személy vihet mást. Kétkerekű kerékpáron kizárólag pótülésen (gyermekülés) lehet a járművet nem hajtó 10 évnél fiatalabb gyermeket szállítani. Ez esetben a kerékpárosnak legalább 16 évesnek kell lennie.
Látni és látszani
Kiemelt figyelmet kell fordítani a látás és láthatóság szerepére! A sötétebb környezet, a csapadéktól csillogó útburkolat, a szemből érkező járművek fényszórói mind megnehezítik a közlekedést, ami nagyobb odafigyelést kíván. A gépjárművek a nem megfelelően kivilágított kerékpárosokat nehezebben veszik észre. Kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között csak akkor szabad közlekedni, ha az megfelelően ki van világítva.
A közlekedési balesetek körülményeinek elemzésekor kitűnik, hogy a biciklisek jelentős hányada nem az előírásoknak megfelelő felszereltségű és műszaki állapotú járművel vesz részt a közlekedésben, ezért szót kell ejteni a kerékpár kötelező felszereléseiről. Mindezeket az egyik székesfehérvári kerékpáros szaküzletben is megerősítették.
A legfontosabbak: könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezés; két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezet, melyek közül az egyik az első kerékre hat; hangjelző berendezés, amely csak csengő lehet; egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó lámpa és fehér prizma; egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpa; hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő. Legalább az első keréken minimum két, borostyánsárga színű prizmával, és mindkét oldalán fényvisszaverővel kell ellátni a kerékpárt, hogy technikai szempontból a lehető legtöbbet megtegyük egy esetleges baleset elkerüléséért.
A látni és látszani elv különösen fontos, éppen ezért a kötelező felszerelés mellett ajánlatos fényvisszaverőt és szélességjelzőt is elhelyezni. Ugyancsak ajánlott a színes, feltűnő ruházat, lehetőség szerint fényvisszaverő csíkokkal kombináltan. Amennyiben hűvös, párás, esős időben indokolt a melegebb öltözet, elsősorban sapkát használjon a kerékpáros, és ne a széldzseki vagy az esőkabát kapucniját, mert az korlátozza a látóteret.
Szintén a látni és látszani elvet tükrözi az a jogszabály-módosítás, amely 2007-ben lépett életbe a kerekezők védelme érdekében, miszerint „éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a kerékpárt hajtó személynek – lakott területen kívül – fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie”. Célszerű a kesztyű és a szemüveg, figyeljünk arra, hogy lábbelink ne merev talpú legyen, és nem árt a könyök- és térdvédő sem. Amiben azonban nem érdemes kompromisszumot kötni, az a bukósisak használata, hiszen ez a legjobb módja annak, hogy elkerüljünk akár egy életveszélyes fejsérülést.
Könnyebb a baleseteket elkerülni, mint a váratlan vészhelyzetet megfelelően kivédeni, emellett kis odafigyeléssel, szabálykövető és felelős hozzáállással megelőzhető egy esetleges tragédia bekövetkezése!