2021.10.13. 11:30
A sárfelhordás ellen kampányol a Magyar Közút
Zajlanak az őszi munkálatok a termőföldeken és a várva várt csapadék érkezése miatt egyre több a sárfelhordás. Ez ellen kampányol a Magyar Közút.
Ki a sáros, ha az út sáros? A jogszabály előírja, hogy a mezőgazdasági munkagépeknek nem szabad az aszfaltozott útra sarat felhordaniuk
Fotó: Huszár Márk / HEOL
Ahogy azt még nyáron, az aratás idején megszokhattuk, mezőgazdasági gépek tucatjaival találkozhatunk az utakon. Azóta már csak a kukorica áll lábon itt-ott, hiszen minden mást learattak, ám a gépek jelenléte továbbra is állandó, hiszen a magágy-előkészítés, illetve az őszi vetés, vagy éppen a szántás továbbra is sok munkát ad a mezőgazdaságban dolgozóknak.
A sárfelhordást sokkal egyszerűbb megelőzni, mint megszüntetni
Ami viszont szokatlan, túl a rendkívül aszályos éven, az az, hogy most nem porzik a határ, ha végigmegy rajta egy munkagép, különösen akkor nem, ha csillogó ekevasat húz maga mögött a traktor, a visszatérő, fekete kabátos vendégeink legnagyobb örömére. Azonban minden napnak vége van egyszer, és bár a varjak bánata nem tudja a földön marasztalni a gazdát, a felázott talaj annál inkább. Fontos, hogy nagy gondot fordítson arra a pilóta, hogy a lehető legkevesebb szennyeződést hordja fel az utakra. Éppen ezekért a tiszta utakért kampányol most a Magyar Közút és a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége. Közös, videóval szemléltetett közleményükben felhívják a figyelmet arra, hogy a termőföldekről közútra történő sárfelhordást sokkal egyszerűbb megelőzni, mint megszüntetni.
A Magyar Közút útellenőrei folyamatosan járják a kezelésükbe tartozó 32 ezer kilométeres közúthálózatot, munkájuk része az is, hogy a közlekedésbiztonság fenntartása érdekében bármilyen közúti szennyeződést eltávolítsanak a burkolatról, amit a közlekedők okozhatnak utazásuk során. Ugyanakkor jogszabály is általánosan tiltja a szennyezést, hiszen azon túl, hogy a biztonságos közlekedést veszélyezteti, esztétikailag sem nyújt szép látványt egy sáros burkolat. A közút szakemberei természetesen elismerik, hogy vannak olyan helyzetek, amikor a mezőgazdaságban dolgozóknak a kedvezőtlen talajviszonyok ellenére is szükséges a munkájukat elvégezniük, ám arra kérik a mezőgazdasági géppel közlekedőket, hogy ilyen esetben a közútra való felhajtást megelőzően a gépjárművük kerekeinek felületéről, valamint a gumi bordáiból távolítsák el a felragadt sarat. Amennyiben erre nem kerül sor és a sár hosszabb ideig a burkolaton marad, akkor azt később csak a többszöri vizes sepréssel, ennek megfelelően jelentős plusz anyagi ráfordítással lehet eltávolítani. Arról már nem is beszélve, hogy a saras burkolat balesetveszélyes is lehet. A fokozott figyelmet és óvatosságot a többi közlekedőnek is érdemes szem előtt tartani, mert a következő hetekben egyes térségekben a szokásosnál is több mezőgazdasági járművel találkozhatnak.