2023.06.03. 15:30
Helyjegyet váltottak egy vonatra, de se kijelölt kocsi, se hely nem volt – válaszolt a MÁV
Ahogy arról nemrég beszámoltunk egy hölgy, Vlasits Beáta azért fordult szerkesztőségünkhöz, hogy megossza a vele történteket.
Illusztráció
Fotó: Fehér Gábor / FMH
Panaszlevelében, majd később telefonos beszélgetésünk alkalmával is részletesen kifejtette, hogy milyen utazási ’élményben’ volt része május 29-én, pünkösdhétfőn a MÁV egy Keszthelyről Budapest irányába haladó járatán. Mint mondta párjával Siófokon szálltak fel és Székesfehérvárra szerettek volna eljutni, először a 19:03-kor induló vonattal, majd hely hiányában nem fértek fel, ezért egy későbbire a 20:03-kor indulóra szálltak. InterCity vonat lévén kötelezően váltaniuk kellett helyjegyet is, azonban a vonathoz érve nem találták meg a megfelelő kocsit, ahogy a helyüket sem, így egy kalauz segítségét kérték, akitől megtudták, hogy nem indult ilyen számozású kocsi.
Így a fejetlenség közepette Beátáéknak kellett helyet találniuk maguknak, de csak némi állásra alkalmas zugra leltek a vonat egyik részén, majd Székesfehérváron leszállva visszaváltották volna a jegyüket, de a jegypénztáros elutasította a kérést mondván: a jegyellenőr nem kezelte le a jegyet. Ez valóban így is volt, hiszen Beáta szerint a kalauz azért nem kezelte le, mert nem tudták teljesíteni a megfelelő utazási feltételeket, mármint a MÁV. De épp emiatt nem kapták meg a jegy árának visszatérítését, ezért csalódottan és kissé dühösen tovább álltak, majd nem sokkal később a feolhoz fordultak.
Beáta panaszlevelét olvasva egyből megkerestük a MÁV-ot, hogy az álláspontjuk felől érdeklődjünk, de legutóbbi cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz a részükről, némileg később azonban igen, melyben mindenekelőtt az utasok elnézést kérték és sajnálják az esetet.
– A pünkösdi hosszú hétvége előtt – többek között a sajtón keresztül is – felhívtuk utasaink figyelmét, hogy ebben az időszakban nagyon sokan utaznak vonattal, ezért érdemes elővételben megváltani a menetjegyeket. Érdemes az online jegyváltást választani, pl. a MÁV applikációt vagy az ELVIRA menetrendi tervezőt. Az ELVIRA internetes jegyváltási felületen a helyjegyes vonatok esetében a telítettséget is jelzi az értékesítési rendszer – részletezték, hogy hogyan lehetett volna elkerülni a fent leírtakat.
A helyjegy térítés kapcsán pedig elmondták, hogy a MÁV-START köteles térítést fizetni az utas részére, ha az utas az ülőhelyét helyjegy váltásával vagy más módon biztosította és a biztosított ülőhelyet a MÁV-START ismételten értékesítette. Amennyiben a megjelölt ülőhelyet nem tudják biztosítani, akkor az utasnak jeleznie kell ezt a jegyvizsgáló felé, aki, ha valóban nem tud gondoskodni az ülőhelyről köteles kiállítani egy térítésére jogosító igazolást az utas számára.
– Az igazolás alapján a pót- és helyjegy, helyjegy és az igazolás bevonása mellett a MÁV-START bármely jegypénztára kezelési költség felszámítása nélkül kifizeti a pót- és helyjegyért, helyjegyért fizetett összeget – tudtuk meg a MÁV válaszából, majd kitértek arra is, hogy mikor nem valósul meg a térítés.
– Akkor nincs visszatérítés, ha az utas részére a jegyvizsgálónak tett bejelentéstől számított 5 percen belül azonos kocsiosztályban ülőhelyet biztosított. Ha utas részére a jegyvizsgálónak tett bejelentéstől számított 5 percen belül magasabb kocsiosztályban helyet biztosított (az utas ebben az esetben mentesül a kocsiosztály különbözeti díj megfizetése alól). Ha a másodosztályú helybiztosítással rendelkező utas részére a jegyvizsgálónak tett bejelentésétől számított 5 percen belül a vonat étkezőkocsijában ülőhelyet biztosított. Valamint akkor, ha az utas a helyhiányt a vonatban a jegyvizsgálóval nem igazoltatta.