2024.02.01. 12:30
Három év alatt közel 30 százalékos alapbéremelésre számíthatnak
A decemberi sztrájkot követően a Volánbusz dolgozói január végén újabb, kétnapos munkabeszüntetést tartottak. A közlekedési vállalat közleménye szerint szerdán végül megszületett a megállapodás a béremelésről, amelyet a szakszervezetek is elfogadhatónak tartanak.
Fotó: FMH-archív (Nagy Norbert)
A január 28-ára és 29-ére (vasárnap - hétfő) szervezett munkabeszüntetés második napján a hétfőre vezényelt autóbuszvezetők 56 százaléka, míg a teljes munkavállalói létszám 21 százaléka vett részt a sztrájkban, amelyet a SZAKSZ, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezetet hirdetett meg – állítja a Volánbusz január 30-án kiadott sajtóközleményében. Ami a Fejér vármegyére vonatkozó számokat illeti, kérdésünkre a Volánbusz az alábbi tájékoztatás adta: „Fejér vármegyében vasárnap (január 28.) az összes autóbusz-vezető 12 százaléka, az aznapra vezényelt autóbusz-vezetők 37 százaléka vett részt a sztrájkban. Hétfőn (január 29.) ezek az arányok 32 és 58 százalék voltak az 559 fős autóbuszvezetői állományból. A hétfőre vezényelt 311 főből 181-en sztrájkoltak. Az összesen 257 karbantartó és szellemi munkavállaló közül 54 fizikai állományban lévő kolléga csatlakozott a munkabeszüntetéshez. Társaságunk teljes foglalkoztatotti létszáma Fejér vármegyében 816 fő, hétfőn 29 százalékuk nem vette fel a munkát.”
Rákérdeztünk arra is, végül hány helyközi járat maradt ki a két napos sztrájk alatt? A társaság összesítése szerint vasárnap országosan a helyközi járatok 13,56 százaléka, hétfőn pedig 23,92 százaléka nem indult el. Fejér vármegyében vasárnap 119 helyközi és 18 helyi járat (Székesfehérváron 3 db, Dunaújvárosban 15 db) maradt ki, míg hétfőn 547 helyközi és 213 helyi járat (Székesfehérváron 148 db, Dunaújvárosban 65 db) nem közlekedett. Ez a helyközi járatokat tekintve durván csak a fele annak, amit előzetesen a sztrájk miatt kimaradó járatként hirdettek meg a társaság oldalán.
A SZAKSZ szerint ennél jóval többen tagadták meg a munkát az említett két napon, igaz, azt elismerték, mivel a Volánbusz nem szolgáltatott feléjük semmilyen hivatalos adatot, így ők csak a sofőrök és más munkavállalók bemondása alapján saccolhatták meg a sztrájkban résztvevők arányát. Utólag talán mindegy is, milyen arányban csatlakoztak a dolgozók a sztrájkhoz, hiszen a lényeg, hogy megszületett az a bérmegállapodás, amit mindenki elfogadott.
„Józan döntést hoztak, és ezzel megvédték a januártól érvényes béremelést a Volánbusz szakszervezetei, a vállalat vezetése köszöni az érdekképviseletek felelős magatartását. Többfordulós tárgyalássorozat után, 2024. január 31-én délelőtt a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) is csatlakozott ahhoz a csoportszintű bérmegállapodáshoz, amely három év alatt átlagosan legalább 28,4 százalékos alapbéremelést garantál a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalóinak. A megállapodás aláírásának köszönhetően már a januári bérekben érvényesül a bérfejlesztés első eleme, amely a bruttó 600 ezer forintos alapbérig átlagosan 17 százalékos, legalább havi bruttó 70 ezer forintos emelést jelent a munkavállalók számára 2024-ben” – áll a Volánbusz által kiadott közleményben.