2024.06.18. 10:30
Hangártúrákkal készülnek a Múzeumok Éjszakájára
A székesfehérvári repülősök és ejtőernyősök javában készülnek arra, hogy ismét egy egész estés program segítségével ismertessék meg a látogatókat azzal, amit egy repülőtér nyújthat a 21. század hagyománytisztelő és érdeklődő emberének. A börgöndi leszállópálya szombaton éjfélig nyitva tartja a kapuit.
Cser-Palkovics András polgármester tavaly, az első reptéri Múzeumok Éjszakája alkalmából maga is a levegőbe emelkedett
Fotó: feol.hu
Tavaly ilyenkor még mindenki úgy várta az első alkalommal megrendezett Múzeumok Éjszakáját a börgöndi repülőtéren, hogy a rendezvény méltó és hagyományteremtő bevezetője lesz a szeptemberi légiparádénak. Nem az Albatrosz Repülő Egyesület tagjain múlott, hogy végül a 2023-as esztendő egy légibaleset miatt lett örökre emlékezetes. A két halálos áldozatot és további súlyos sérüléseket követelő tragédia körülményeit és okait még mindig vizsgálja a közlekedésbiztonsági hatóság. De az élet nem áll meg, menni kell tovább.
Az első repülős Múzeumok Éjszakája azonban kétségtelenül remekül sikerült, az új hangár számos érdeklődőt vonzott. A sok tárgyi emlék és érdekesség mellett a repüléssel foglalkozó szakemberek igyekeztek kiszolgálni a kíváncsiak igényeit. Remek előadást tartott például egy csatatérkutató, Magó Károly zászlós, aki egy második világháború idején Ajka mellett lezuhant és tavaly tavasszal feltárt Fw-190-es típusú csatarepülőgépről beszélt. A harci gépnek ráadásul komoly börgöndi kötődése volt, hiszen az alakulat 1944 telén a Székesfehérvár melletti a légibázison állomásozott. És még mielőtt szó szerint beköszöntött volna az este a börgöndi leszállópályán, a koronázó város polgármestere, az azóta egyedülálló fölénnyel újraválasztott Cser-Palkovics András is repült egy kört az orosz Po-2-essel – persze a városvezető csak az utas ülésében foglalhatott helyet.
Rövidesen, szombaton tehát ismét lesz Múzeumok Éjszakája a börgöndi repülőtéren, ahol a repüléstörténeti gyűjtemény már 14 órától várja az érdeklődőket, 16 órától pedig minden órában lesz vezetett hangártúra. Ennek során megmutatják majd az érdeklődőknek a legidősebb magyar gyártású – még mindig felszállni képes – repülőgépet, az 1950-ben épített R-22 Futárt és a legidősebb, 1946-os születésű magyar lajstromú repképes légijárművet, a Piper J-3C Cub-ot is. A tudását bárki kipróbálhatja majd a Góbé vitorlázórepülőgép szimulátorán, bemutatkozik majd a Nemere projekt, amely a híres magyar „olimpikon” vitorlázógép ismételt megépítését tűzte ki célul: a megszállottság határáig elhivatott szakemberek már több év munkáján vannak túl. Elmagyarázzák majd az érkezőknek, miként állnak a magyar légierő első sugárhajtású vadászrepülőgépének, a MiG-15-ösnek a restaurálásával, és mit tudott az öreg harcos a levegőben. Nyitott kabin vár majd minden olyan látogatót a börgöndi éjszakában, aki megízlelné, milyen érzés lehetett egy Tu-154-es utasszállító pilótafülkéjében, egy An-2-es vezetőülésében, vagy egy Mi-2-es helikopter plexije mögött ülni.