Kaland a könyvtárban

2024.07.07. 19:48

A Tudós Tábor és a természet csodái

Kulcson idén nyáron egy különleges tábor várta a tudományok iránt érdeklődő gyerekeket.

Forrás: duol.hu

Fotó: BR

A Tudós Tábor, melyet Badity Réka kutatóbiológus szervezett, két korosztály számára kínál izgalmas és tanulságos elfoglaltságokat: az alsósoknak a Pöttöm Tudós, a felsősöknek pedig a Tudós Tábor keretében. Az első turnus már lezajlott, és a visszajelzések alapján hatalmas sikerrel zárult.

Réka személyes története

Badity Réka személyes története rendkívül inspiráló, hiszen már gyerekként erősen érdeklődött a természettudományok iránt, és ez az érdeklődés vezette el a kutatóbiológusi pályához. Már kisgyerekként a természettudományok álltak a fókuszában – mesélte.

Bár a gimnázium alatt a humán tantárgyak iránt is érdeklődtem, de végül úgy éreztem, hogy a természettudományok területén szeretnék elhelyezkedni.

Réka számára a humán tantárgyak is fontosak voltak, hiszen a magyar nyelv és irodalom szépségeit is használja a szakmai cikkek írása során. Úgy érzi, hogy a humán és a természettudományok közötti egyensúly széles látókört biztosít számára.

Célok és inspirációk

Réka gyerekkori álma valósult meg ezzel a táborral.

Nyolc-kilenc éves voltam, amikor felfedeztem, hogy biológus szeretnék lenni. Nagyon örültem volna, ha akkoriban lett volna egy ilyen lehetőség, ahol egy szakember felkarol és megmutatja, hogy igenis ez lehet az én utam.”

– mesélte.

A tábor célja, hogy a gyerekeknek betekintést nyújtson a természettudományok különböző területeibe – biológia, kémia, fizika és geológia – az ő korosztályuknak megfelelő módon. Réka elkötelezetten dolgozott azon, hogy minden nap valami újat és izgalmasat tanuljanak a gyerkőcök.

A táborélet mindennapjai

A tábor napjai tematikusan felépítettek, minden nap egy-egy tudományterületre fókuszálva. A gyerekek tanulmányozták az állat-, növény- és gombavilágot, mikroszkopikus élőlényeket, és megismerkedtek az emberi test működésével. Lehetőségük volt saját kezűleg készíteni mikroszkópos metszeteket és mintákat, valamint különböző kémiai, fizikai és biokémiai kísérleteket végezni.

A kísérletek hátterét az ő nyelvezetüknek megfelelően elmagyaráztam, hogy megértsék, mi történik

– mondja Réka. „Mindig olyan anyagokat használtunk, amelyek a mindennapi életben is megtalálhatók, hogy értsék, mi zajlik körülöttük a világban.”

A tábor során a gyerekek oktató filmeket, illetve meséket néztek, amelyeket közösen megbeszéltek, hogy mélyebben megértsék a tanultakat. A hét vége felé egy saját tudományos folyóiratot készítettek, amelyben a könyvtárban válogatott természettudományos könyvekből származó információkat saját szavaikkal és rajzaikkal illusztrálták.

A különlegességek

A tábor utolsó napján egészségnapot tartottak, ahol a természetes gyógyászattal és a gyógynövényekkel ismerkedtek meg a gyerekek. Készíthettek saját házipatikát, és megtanulhatták, hogy a természetes gyógymódok és a holisztikus gyógyászat mennyire fontosak a mindennapi életben.

A jövő tábora

Az első turnus után a következő hetekben további három turnust terveznek, és a jelentkezők száma is biztató. „Szinte mind a négy táborban betelt a létszám” – mondja Réka. A gyerekek visszajelzései is pozitívak:

Volt olyan gyerek, aki azt mondta, hogy a tábor boldogságot adott neki, és volt, aki sírt, mert még nem akart hazamenni. Így azt mondhatom jól sikerült az első turnus.

A Tudós Tábor egy életre szóló élményt nyújt a gyerekeknek, és Réka elkötelezetten dolgozik azon, hogy minden résztvevő számára maradandó és inspiráló élmény legyen.

Szerző: Török Tímea / duol.hu

Az eredeti cikk ide kattintva megtekinthető.

Rovatunkból ajánljuk