Szakértő válaszol

2 órája

Érvek az iskolai mobiltelefon-használat mellett

Megosztotta a társadalmat az iskolai telefonhasználat korlátozásának bevezetése, sokan sokféleképpen vélekednek az új szabályozási lehetőségről. Az iskoláknak ugyanis nem kötelező kitiltaniuk az intézményekből a tanítási időre a mobiltelefonokat, hanem lehetőségük van rá. Az új szabályozásnak azonban igen fajsúlyos előnyei vannak – véli Szakos Enikő, az MCC Tanuláskutató Intézet oktatáskutatója.

Gombor Lili

A mobiltelefon-függőség valós veszélyt jelent a gyermekekre is

Fotó: Illusztráció: Pexels

A szabályozás azokat a telekommunikációs eszközöket érintené, amelyek kép- vagy hangrögzítésre és internetelérésre alkalmasak. Szakos Enikő, az MCC Tanuláskutató Intézet oktatáskutatója megjegyzi, világszerte bevett szokás, hogy a telefonokat elveszik a diákoktól a tanítási nap elején és csak sürgős vagy kivételes esetben juthatnak hozzá a diákok, de távozáskor mindenképpen visszakapják az eszközöket. Tavaly Angliában is bevezették a mobiltelefonok korlátozását a közoktatási intézményekben, s az eredmények magukért beszélnek. Több európai országban bizonyult sikeresnek az intézkedés. Hazánkban eddig az intézmények saját házirendje volt az irányadó a kérdésben, illetve a szülőkre volt bízva annak eldöntése, mobiltelefonostul engedik-e gyermekeiket az iskolába.

 

Sok a kétkedő, pedig az előnyök egyértelműek

Szakos Enikő úgy látja, hogy sokak számára még mindig nem világos, hogy az intézkedés elsősorban nem a tanárokért van, hanem a gyermekekért. A mobiltelefon addiktív hatása nem összehasonlítható az olyan, egyébként elhanyagolható előnyökkel, mint hogy a telefon kiegészítő eleme lehet az órai tanóráknak. A gyermekek (is) függnek a telefonjuktól, hiába használnák a tanórához, amint feljön egy értesítés, rá fognak kattintani, és figyelmük már el is terelődött másfelé. Azt sem igazán lehet ellenőrizni, hogy a diák mit néz a telefonján akkor, ha tanári utasítás szerint például egy szöveget kellene rajta olvasnia. 

A szakember felhívja a figyelmet egy nagyon fontos tényezőre a gyermekek mobiltelefon-használatával kapcsolatban. Ha a gyerekeknél nem lesz mobiltelefon az iskolában, nem lesz módjuk hang- és képfelvételt, videót készíteni például egymás bántalmazásáról. Bármennyire durván hangzik is, sajnos gyakori esetről van szó. Az ilyen felvételeket a diákok rendszerint megosztják az interneten is, tovább súlyosbítva a problémát.

 

Tanulmányok is bizonyították

Tanulmányok tucatjai bizonyították azt, hogy az állandó telefoncsörgés idegrendszeri problémákhoz vezet. A telefontól való függés pedig nagy mértékben rombolja a társas kapcsolatokat is. A közösen eltöltött idő, a tanórák közötti szünetek, a kirándulások, a délutáni foglalkozások vagy egy-egy projektmunka lehetőséget jelentenek a szociális készségek fejlesztésére, gyakorlására, a barátságok kiépítésére, a konfliktusokkal való megküzdés gyakorlására. A gyermek mindezekből kimarad, ha a telefonjával van elfoglalva, s nem pedig a külvilággal.

Szakos Enikő úgy látja, hogy a telefonok kitiltása nem az ideális lépés, de szükséges. Az ideális megoldást abban látja, ha a gyermekek minél később kapnának saját készüléket. A gyerekek érettebb korukban már jobban fel tudják mérni, mire való a telefon és mikor indokolt a használata. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában