Óvodai körkép

2 órája

Példaértékű működés, és szülői összefogás az óvodákban

Nagy óvodai körképet tartottunk a sárbogárdi intézmények vezetőjével. Példaértékű munka zajlik.

Bokányi Zsolt

Fotó: Az óvodától

Minden közösség életében fontos kérdés a következő generáció, a gyermekek, a bennük rejlő és remélt jövő. Sárbogárd város településen négy óvoda működik, komoly nevelői és szakmai munka zajlik mindegyikben. Az intézmények vezetőjével Huszárné Kovács Mártával beszélgettünk a szeptemberi évkezdés kapcsán az óvodákat érintő ügyekről, mondhatnánk azt is, óvodai körképet készítettünk.

Példa értékű a működés az óvodákban.
Fotó: Az óvodától

Hogyan indult a szeptemberi évkezdés az intézményekben?

Gördülékeny nevelési év kezdés volt mindegyik óvodánkban. Felkészülten vártuk vissza óvodásainkat, az újonnan érkezőknek pedig Ovinyitogató programot szerveztünk augusztus utolsó napján azzal a céllal, hogy szüleikkel együtt felfedezzék a csoportszobát, közösen eltöltsenek egy vidám, játékos délelőttöt a leendő csoporttársakkal és óvodai dolgozókkal, és szeptember 2-án örömmel jöjjenek közénk. A nyár folyamán a szükséges karbantartási munkák lezajlottak, kisebb műszaki javításokkal, a működési feltételek biztosítottak mindegyik feladat ellátási helyen. Alapvetően óvodáinkban szép, és gondozott udvari, és belsőterek veszik körül a gyermekeket. A környezetük megóvására, tisztán tartására, és esztétikussá tételére, az óvoda minden alkalmazottjának igénye van, és feladatának tekinti, és óvodásainkat is erre neveljük. A Zöld Óvodai szemlélet szervesen beépült a mindennapjainkba, ami tükröződik a közvetlen környezetünkben is.

Mindig nagy kérdés a gyermekek létszáma, hogy alakult ez az idei évben?  

Jelenleg 452 gyermeket tartunk nyilván, ez a tényleges létszámunk.   Azonban mivel mi inkluzív nevelés keretében sajátos nevelési igényű gyermekekkel is foglalkozunk- autista, hallássérült és egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekeket is nevelünk- a számított létszám intézményi szinten 482 fő, amivel túl haladjuk a férőhelyszámot. Ez az általam vezetett 4 óvoda tekintetében a következőképp oszlik el: a Sárbogárdi Zengő Óvoda székhelyén  9 csoportban 222 fő gyermek, a Sárbogárdi Zengő Óvoda Sárszentmiklósi Tagóvodánkban 7 csoportban 155 fő gyermek, a Sárbogárdi Zengő Óvoda Töbörzsöki Telephelyünkön 2 csoportban 54 fő gyermek, a Sárbogárdi Zengő Óvoda Pusztaegresi Telephelyünkön  1 csoportban 22 gyermek.

És hogyan alakul az óvodapedagógusok létszáma, a sok gyerkőc mellé? 

Az idei nevelési évre 11 óvodapedagógus álláshelyet hirdettem, 2 üres álláshelyünk maradt. Ezek közzététele most is olvasható. Jelen helyzetben az érdeklődők számát nézve, még választhatok is a jelöltek közül, és reményeim szerint, ezek sem maradnak üresen. Bevallom a nyár elején aggódtam, hogy lesz-e ennyi jelentkező pedagógus, de most nagyon örülök, hogy elmondhatom az elmúlt 2 évhez viszonyítva a szakos ellátottság nagyon jól alakult intézményünkben. Az utánpótlást is biztosítottnak látom, mert dajka, pedagógiai asszisztens munkakörben dolgozó kolléganőim közül, jelenleg 3 fő másod, illetve végzős óvodapedagógus hallgató, és  5 fő szeptemberben kezdte meg tanulmányait szintén óvodapedagógus szakon. Ezen kívül a PTE partnerintézményeként gyakorló helyet biztosítunk óvodáinkban, azaz folyamatosan mentorálunk óvodapedagógus hallgatókat is. Akik közül már az idei évben új kollégaként üdvözölhettünk egy óvodapedagógust a kollektívában.

Fotó: Az óvodától

Úgy tudom, nem rég nagyobb felújítások zajlottak az intézményekben?

Az elmúlt 4 évben fenntartónk- Sárbogárd Város Önkormányzata – a székhelyen, és a tagóvodában egy-egy csoporttal bővítette – helységek átalakításával – a férőhelyek számát, lehetőséget teremtve arra, hogy az óvodakötelezett gyermekek részére tudjunk helyet biztosítani. A székhelyen teljes kapacitással vagyunk, a tagóvodában, és a pusztaegresi telephelyünkön ideális a helyzet, az utóbbi két óvodánkban még pár hely akad.  A töbörzsöki óvodánkban azonban kritikus állapot van, mert oda már nem tudunk mindenkinek helyet szorítani. Ebből adódóan már előfordult, hogy átirányítással biztosítottuk az óvodai ellátást másik óvodánkban. Folyamatosan keressük a megoldásokat.  A szülők kezdeményezésére az előző nevelési évben Fésű György és Tóth József kiscsoportos apukák vetették fel, hogy szívesen segítenének a csoportszoba méreteinek megnövelésében.  Ezen a nyáron megvalósult az ötlet.  A legnagyobb létszámú Pillangó csoportban történt nagyobb felújítás, az öltöző, és a csoportszoba egybenyitásával. Korábbi évek jótékonysági rendezvényeiből, bálok, ovis vásárok, alapítványunk bevételeiből fedeztük az anyagköltségek egy részét, a többi egyéni felajánlásokból származott. A munkálatokat megelőzte a fenntartóval történő egyeztetés, jóváhagyás, és kértem a műszaki osztály előzetes felmérését is az épület statikai adottságainak megítélése miatt. Az óvodában Geigerné Koska Krisztina óvodapedagógus kolléganőm koordinálta, és vállalta fel a munkálatokkal járó feladatokat, nem sajnálva a szabadidejét sem, ezúton is köszönöm.  Az ő beszámolója alapján a megvalósítás előtt egy rendkívüli szülői értekezleten több szülő megjelent, így pillanatok alatt lett kőműves, festő Idősebb Fésű György személyében, és a villanyszerelési munkákhoz is kaptunk szakembert, akinek a munkadíját egy kedves szülő Exnerné Pintér Nikolett teljes egészében átvállalta. Elindultak a munkálatok, az említett apukák aktívan részt vállaltak a megvalósításban. A falmunkák után a padlózást egy volt Pillangócsoportos apukánk Csányi Kálmán vállalkozó munkadíj nélkül elvégezte. Kálmánt a munkára felkértük, nagy meglepetés volt számunkra, hogy a volt óvodás évek emlékére nem fogadott el honoráriumot. Szükséges volt, hogy az új terület bármikor leválasztható legyen,- így többféle funkciót is betölthet – egy bútorlapból készült harmonika ajtó segítségével. Az első megbeszéléseknél Petrovics József felajánlotta, hogy vállalkozó testvérével megoldják a térelválasztást. Petrovics Balázs bútorlapból egy csodálatosan szép, masszív térelválasztót készített. A munka és a beépítés elvégzése után szembesültünk a jótékony felajánlással, hiszen ő sem fogadott el munkadíjat tőlünk. Köszönettel tartozunk még a Hegedűs család tagjainak a felajánlott, és megvalósult támogatásért, és mindazoknak, akik bármivel is segítették a cél elérését. Az átalakításnak köszönhetően a 27 gyermek tágasabb térben tud mozogni.

Ezen kívül sok-sok olyan együttműködést tudnék megemlíteni, pl. emelt ágyások létrehozása az óvodáinkban, ami a szülők támogatásával valósult meg. Nagyon jó szülői szervezet működik a székhelyen is, a tagóvodában is volt jótékonysági rendezvényből nagyobb értékű eszközbeszerzés az elmúlt évben. Az óvodai programjainkat is úgy szervezzük, hogy lehetőség szerint meghívjuk arra a gyermekek családtagjait is. Legutóbbi ilyen programunk a helyi hagyományokat is éltető szüreti projektünk volt.

Milyen tervekkel készülnek az idei évre?

Továbbra is célom az, hogy megtartsuk azt a kiváló szakmai színvonalat az óvodai nevelésben, amit közösen a kollektíva tagjaival elértünk. Aktívak vagyunk a Zöld Óvoda hálózatban, Madárbarát, Állatbarát Óvoda vagyunk, már most szervezzük az Állatvédelmi témahét programjait, az októberben induló kutyás terápia foglalkozásokat. Az idei évben Akkreditált Kiváló Tehetségpont címünket újítjuk meg minősítési eljárás keretében, működtetjük tehetségműhelyeinket, együttműködünk a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács tagjaival. Fenntartjuk civil, és szakmai kapcsolatainkat, akikkel együtt valósítjuk meg szakmai programjainkat. Továbbra is szervezzük az erdei óvodai kirándulásokat, színházlátogatásokat, és még sorolhatnám a sok- sok színes kínálatot, amivel a gyermekek fejlesztését biztosítjuk. Az elmúlt héten Varró János és művésztársai tartottak hangszeres bemutatót a székhelyen, amit a kiscsoportosaink is érdeklődve hallgattak. Az autómentes világnapra Biztonságos Óvoda programunk keretében a rendőrség dolgozóit hívtuk meg, ők tartanak közös foglalkozást óvodásainknak a jövő héten, kértük a szülőket, hogy ezen a napon lehetőleg mindenki gyalog vagy kerékpárral közlekedjen. Szóval tervek azok bőven vannak, a kolléganőim is kreatívak, és motiváltak. Ezért az idei évünk is tartalmas lesz, remélem a gyermekek is élvezni fogják, és biztos vagyok benne, hogy sok közvetlen tapasztalatot is szereznek az őket körülvevő világról.

Beszéljünk az idei év szakmai kihívásairól és tervezett feladatairól is néhány szót.

Az OviKRÉTA és a TÉR működtetését, mely szeptember 1-től kötelező jelleggel bevezetésre került. Azt gondolom ez nemcsak a mi intézményünkben kihívás, hanem az ország más óvodáiban is. Vezetőként nagyon örülök, hogy elmondhatom az ehhez szükséges informatikai feltételek Sárbogárd Város óvodáiban biztosítottak.  Az eddig meglévő internet hálózat bővítése a napokban zajlik, a laptopok beszerzése a 19 csoport részére a nyár folyamán megtörtént. Ezúton is hálás vagyok dr. Sükösd Tamás polgármester úrnak azért a hozzáállásért, amit az ügy érdekében tanúsított, és közös intézkedést követően elindult a rendszer. Köszönöm Kocsis Tamás informatikai szakember kollégánk munkáját, aki készségesen segítette az eszközbeszerzéssel, üzemeltetéssel kapcsolatos feladatok megvalósítását, és köszönetemet fejezem ki mindenkinek, aki az ügy érdekében feladatot végzett. Az ideális helyzetet, ami azt jelenti, hogy minden óvodapedagógus laptoppal rendelkezzen jövő évi költségvetés terhére szeretnénk megvalósítani. Addig is azonban meglévő eszközeinket használjuk, „rajta vagyunk” a kollégákkal a felületeken, érdeklődéssel fogadta mindenki az új rendszert. A szülőkkel való kapcsolattartás, az EESZT felület működtetése azonban még fejlesztés alatt áll, de azt gondolom hosszútávon ez egy jó lehetőség lesz minden érintett számára. A TÉR rendszerben a vezetői hozzáférésem intézményünk mindegyik óvodájához - a sajátos szervezeti felépítésünkből adódóan- még nem lehetséges, de az üzemeltető cég biztosított arról, hogy a szakemberek dolgoznak azon, hogy ezt az akadályt elhárítsák. Ezért remélem, hogy az óvodapedagógus kolléganőim egyéni vállalásait jóvá tudom hagyni szeptember 30-ig a TÉR felületen. Az új teljesítményértékelési rendszer (TÉR) bevezetésével több feladatom lett, ezért nagyon szoros az időbeosztásom. A személyes jelenlétet igénylő helyzetek kapcsán mostanában azt gondolom, hogy jó lenne, ha klónoznának. De a viccet félretéve, célom, hogy egy igazságos rendszert tudjak működtetni, és mindenkinek a befektetett munka, és elért eredmények függvényében adjak visszajelzést, és anyagi elismerést.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában