2018.03.24. 09:00
Papírfonás: Sigmond Judit gyönyörű kézműves munkái
Az amatőr művész négy éve foglalkozik a papírfonás technikájával, iparművészeti zsűrizett munkáit Székesfehérváron többször, Csákváron pedig második alkalommal csodálhatta meg a közönség.
Sigmond Judit (j) a csákvári kiállításmegnyitón
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
A gyönyörű karácsonyfadíszek, betlehem, gyertyatartók, lámpabúrák, táskák, gyümölcsös- és kínálótálak mind reklámújságból készültek. Mellettük a szőnyegek gyapjú, rongy és pólószélből, más szóval szabászati hulladékból szövöttek. A két technikával készült tárgyakról szinte lehetetlen megmondani, miből vannak. Sigmond Judit szerint általában meghökkennek az emberek, amikor megtudják, hogy például egy tetszetős táska alapanyaga papír és nem vessző, és vannak, akik kicsit tartanak tőle, mert nem tudják, hogyan viselkedik majd a rendszeres használat során. Ám egyre többen nyitottak a modern kor teremtette technikákra és az újrahasznosított kézműves termékekre.
Sigmond Judit nem tősgyökeres csákvári. Munkanélkülivé vált férjével költözött a kisvárosba 1996-ban, majd 2014-ben ment nyugdíjba az államigazgatásból, amelyben 40 évig dolgozott. A kreatív tevékenységek azonban mindig fontos szerepet játszottak az életében. Mivel szerette az egyedi darabokat, varrt és horgolt. A szövés alapjait is ismerte már korábban, de a komolyabb fogásokat, a bővebb mintakészletet Gulyás Ágnestől, a Fehérvári Kézművesek Egyesületének foglalkozásain tanulta. Egyik kedvenc alapanyaga a kenderszárra rádolgozott gyapjú, ami ujjnyi vastag, a belőle szőtt szőnyeg felülete pedig rusztikus hatású.
Szövéstudásának elmélyítése közben talált rá a papírfonásra, amit autodidakta módon sajátított el. Elmondása szerint még sok minden van, amit meg kell tanulnia, de nagyon élvezi a papírfonást. A tárgyak egy része úgy születik, hogy a végén nem az lesz belőle, aminek indult, menet közben alakulnak a formák, jönnek az ötletek.
A papírfonás már csak azért is meglepő, mert az általunk ismert tulajdonsága – a szakadékonyság – miatt azt gondolnánk, nehéz dolgozni vele. Ám mivel a fonás előtt több rétegben feltekerve nyeri el alapanyag formáját, már-is erősebb lesz. A 3D-s faipari ragasztó pedig még tovább fokozza a kész tárgy keménységét, stabilistását. A végén jön a fapác, amitől a színét kapja, majd utolsó simításként a selyemfényű vagy a fényesebb lakk a még vonzóbb megjelenésért.