Huszonnégy helyszín, száznál is több program

2023.06.24. 20:00

Ólomkatona-öntés, veteránautók és rendhagyó tárlatvezetések – így telt a Múzeumok Éjszakája Fehérváron (galéria)

Városszerte több mint száz program közül válogathattak az érdeklődők a Múzeumok Éjszakáján, amikor ismét megnyílt a múzeumok és kiállítóterek ajtaja a látogatók előtt.

Héjj Vivien

Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

„Trendben vagyunk!” – ezzel a mottóval zajlott az idei évi rendezvénysorozat, melynek részeként a megyeszékhelyen 13 szervezet összefogásával 24 helyszínen várták különféle programokkal a látogatókat.

Idén is csatlakozott a rendezvényhez a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum székesfehérvári kiállítóhelye, az Alumíniumipari Múzeum. A megnyitón Csurgó Lajos, az Országos Magyar Bányászati és Kohászati Egyesület Székesfehérvári Csoportjának elnöke arról beszélt, nagy öröm, hogy a múzeum programjai évről évre nagy érdeklődésnek örvendenek. Már a program kezdetén nagy népszerűség övezte az ólomkatona-öntést: a mester türelmesen mutatta, s magyarázta a tökéletes ólomkatona megalkotásának fortélyait. Mint kiderült, az ólom 450 Celsius-fokon olvad, ám az öntvények elkészítéséhez 500 fok fölötti hőmérsékletű anyag szükséges. Az adrenalinszintet is magasan tartja a folyamat, ugyanis az ón és az ólom keveréke gyorsan dermed, ezért a formák „kibontását” kellő izgalom előzi meg, vajon jól sikerült-e az öntvény.

A Városház téren eközben már felsorakoztak a veterán autók, melyek között a királyi óriásbábok: Szent László és lánya, Piroska, valamint Könyves Kálmán is megjelent, útjukat a Székesfehérvár Helyőrségi Zenekar kísérte. No, de vissza a veterán járművekhez: autók és motorkerékpárok sorakoztak a városháza előtt, s a kiállított járművek nemcsak a szemeket gyönyörködtették, ugyanis az érdeklődők akár bele is ülhettek – illetve a motorok esetén felülhettek azokra.

Oldalkocsis motorral, egy Trophy MZ 250-essel érkezett a kiállításra a kőszárhegyi Vizvári József, akitől megtudtuk, járműve 1971-es kiadású, és két éve esett át egy komolyabb felújításon. A motor felújítása számára hobbi, a járművek iránti elköteleződését gyermekkorából hozta magával.

Ugyancsak sokan megcsodálták Nagy Attila autóját, ami egy 1975-ös évjáratú Cadillac Eldorado.

– Érdekessége az autónak, hogy ekkoriban, 1976-ban szűnt meg a teljes hosszúságú kabrió gyártása Amerikában. Ez már viszonylag modern hajtáslánccal rendelkezik, első kerék meghajtású, és tele van olyan extrákkal, amik manapság sem teljesen szokványosak: van benne tempomat, klíma, minden ablak, tükör és a csomagtartózár is elektromos – mondta a büszke tulajdonos.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában