2021.07.10. 08:30
Nagyszabású (l)égi versenyzés Baracson
Július 2. és 10. között különleges égi verseny szemtanúi lehettek a környékbeliek.
Az első napon 62 pilóta szállt fel a repülőtérről
Fotó: Laczkó Izabella / Dunaújvárosi Hírlap
A részletekről lapunknak Verasztó Sándor, a klub vezetője számolt be. A verseny szervezésének jogát egy pályázaton keresztül nyerte el a Dunaferr Repülőklub. Miután úgy határoztak, már elég felkészültek egy nagyszabású rendezvény lebonyolítására, 2020 őszén benyújtották a pályázati anyagot, majd a Magyar Vitorlázórepülő Szövetségtől elnyerték a rendezés jogát. Ekkora esemény lebonyolítása nem egyszerű feladat, ezért több átalakításra, beruházásra is szükség volt. A verseny elindulásáig főként infrastrukturális fejlesztéseket hajtottak végre. A versenyzők igényeinek kielégítésére létrehozták a mindennapi élethez szükséges szolgáltatások infrastruktúráját: építettek kempinget, vizesblokkokat és büféhelyiséget is.
A megmérettetés július 3-án, szombaton kezdődött. Az ünnepélyes megnyitó után, az első napon 62 pilóta szállt fel az égbe. Az időjárás péntekig kedvező volt, viszont tegnap a viharok miatt nem szálltak fel a gépek. S hogy mi alapján történik az értékélés? Az egyik mérvadó a lerepült táv, illetve a lerepült idő mennyisége. A két szempontot arányaiban – mint átlagsebesség – szintén figyelembe veszik a pontozás során. Annak érdekében, hogy mindenkinek ugyanazt a távot kelljen teljesíteni, Magyarország térképén navigációs pontokat jelöltek ki, ezeket egy meghatározott méretű körben a pilótáknak mindenképpen érintenie kell a verseny során. A megtett út naplófájlban raktározódik el, amit minden versenynap után le kell adniuk. Így válik nyomon követhetővé, hogy pontosan merre repülnek a pilóták az égi verseny során.
A versenyzőknek több repülési számot kell teljesíteniük a hét folyamán. A napló adatai alapján a versenybírók lepontozzák a napi teljesítményt, majd az eredmények összesítése után kihirdetik a nap győztesét. Az összesített verseny állását is ez az értékelés határozza meg. Így dől el az utolsó versenynap végére, hogy melyik három pilóta léphet dobogóra.
A Dunaferr Repülőklub által rendezett, 66. Magyar Nemzeti Vitorlázórepülő Bajnokságon kettő kategóriában avatnak bajnokot. A pilóták nevezhettek az úgynevezett FAI-Klub kategóriában. Ide tartoznak a kisebb teljesítményű könnyű gépek. A mix-Open kategóriába tartozik minden egyéb vitorlázórepülő, ezért itt kifejezetten vegyes a felhozatal: a 15 méterestől egészen a 19 méteres szárnyfesztávú repülőkig, 400-tól a 700 kiló tömegű gépekig minden megtalálható ebben a csoportban. Azonban ebben a versenyben nem a gépek minősége a lényeg, hanem a pilóta egyéni teljesítménye – hangsúlyozta a klub elnöke.
A megmérettetés lezárása, a július 10-i, mai nap is dolgos versenynap lesz, mint a többi. Ha az időjárás nem a pénteki arcát mutatja, a pilóták aznap is a levegőben lesznek, és utoljára megmérettetik magukat a versenyszámokban. Hazaérkezésük után, ami kategóriánként eltérő, de körülbelül 16 és 18 óra közé tehető, a záróesemény kulcsmozzanata következik: az egész heti teljesítmény alapján kiosztják a megérdemelt díjakat. Az esemény hivatalos lezárása után pedig egy zártkörű beszélgetés során közösen értékelik a hét eseményeit.
Bár a verseny még nem zárult le, előre hozott hétértékelésre kértük Verasztó Sándort. – Egyetlenegy baleset történt múlt szombaton, egy terepre szállás. Ettől és a pénteki viharoktól eltekintve a verseny úgy alakult, ahogyan terveztük. Reméljük az időjárás szombaton kegyes lesz hozzánk – mondta el a klub elnöke.
[embed]https://www.feol.hu/kek-hirek/hazai-kek-hirek/lezuhant-egy-vitorlazo-repulo-apostagnal-5079992/[/embed]