2024.09.27. 12:30
A fogyasztást és az ügyességet is pontozták a kamionosok versenyén
Minden évben megtartják az 5-tengelyen-biztos kézzel elnevezésű vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági versenyt. A 2013. óta szervezett viadalról mindig szeptemberben jönnek a hírek, és legtöbbször jók, ugyanis a megyét képviselő Bocsárdi Károly mindig bejut a döntőbe, sőt, kétszer már első is volt.
Fotó: Bocsárdi Beáta
Még 2020-ban írtunk először arról, hogy az 5 tengelyen – biztos kézzel elnevezésű vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági versenyen kiemelkedően szerepelt Bocsárdi Károly. Maga a verseny 2013-ban indult útjára, és a koronavírus sem tudta megállítani a sorozatot, így megrendezték a nyolcadikat is, igaz, csak az online térben. Akkori győztese a Fejér megyei Bocsárdi Károly lett, aki
Budapestről költözött Seregélyesre, majd Székesfehérvárra. A versenyző kamionsofőrként keresi a kenyerét, de mellette az elméleti és gyakorlati elemekből álló versenyen is mindig részt vesz. Volt már egyszer harmadik, és kétszer első helyezett is.
Idén is megrendezték ezt a kamionsofőrök részére kiírt szakmai, közlekedésbiztonsági versenyt, csak most Bajnokok Ligája néven. Több százan igyekeztek bejutni a döntőbe, ahol a korábbi legjobbak mindig ott vannak.
–A versenykiírás szerint az eddigi, vagyis a 11 év alatt megrendezett versenyek győztesei, ami hat embert jelent, automatikusan résztvevői a döntőnek. Hozzájuk csatlakozik a selejtezőből 4 versenyző. Kétszeres győztesként én is jelen lehettem, ám a 2024-es 5 tengelyen biztos kézzel közlekedésbiztonsági verseny sajnos nem alakult jól számomra, a 6. helyen végeztem. A kétfordulós döntő első fordulójában Budapesten, a forgalomban kellett vezetnünk, ahol a fogyasztást mérték és a versenyzők mellett ülő instruktor osztályozta a vezető teljesítményét, illetve pontozta a hibákat. A következő fordulót Zsámbékon, a Driving Camp- ben rendezték meg. Itt egy képzelt baleseti helyzetben kellett ellátni egy eszméletlen állapotban levő sérültet és egy sokkos állapotban levő enyhén sérültet. Következő feladatként egy járműszerelvénnyel kellett vészfékezést végrehajtani, ami azt jelenti, hogy 45 km-es belépősebességnél egy adott bója előtt 1 méterrel meg kell állni. Ezután csúszós úton volt szlalomozás a vízfüggönyök között, de az a feladat is nagy kihívás volt, amikor egy utasoldali ablakra szerelt tartó segítségével, egy pezsgőspoharat kellett átvinni egyik oszlopról a másikra. Végül egy S tolatással kellett beállni a parkolóba, ahol át kellett ülni egy vontatóba. –sorolta a nehéz feladatokat Bocsárdi Károly, akitől megtudtuk, hogy az utolsó szakaszban elfoglalt vontatóval is volt még mit bemutatni.
–A vontatóval előbb egy rántópados gyakorlat volt, utána meredek, csúszós lejtőn való szlalomozást hajtottunk végre. A nap második részében volt a leglátványosabb rész, ez a páros verseny, amelynek keretében szlalom, és szűk helyen való tolatások voltak–meséli a hatodik helyezéssel elégedetlen Bocsárdi Károly, akitől megkérdeztük, hogy mik a távlati tervei, konkrétan, hogy tervezi-e azt, hogy jövőre újra a volán mögé ülve az 5 tengelyen versenyen, visszaszerezze az első helyet? De arra is kíváncsiak voltunk, hogy hány kilométert kell vezetni és mennyi órát kell gyakorlással tölteni, hogy ilyen feladatokat megoldjon az ember méghozzá úgy, hogy az ember az első helyen végezzen?
–Természetesen jövőre is szeretnék indulni, hiszen a hét év alatt, kétszer nyertem, egy harmadik helyezésem is van, ami ad egy kis alapot arra, hogy induljak. Ezekre a feladatokra külön nem készülünk, de minden közlekedőnek van része havas, jeges útban, minden gépkocsivezetőnek tudnia kell, vagy kellene szűk helyen manővereznie. Összességében a napi rutin az, ami igazán segít. Az elmúlt 43 év alatt 5 millió km-en vagyok túl és mindig szerettem játszani, versengeni a többiekkel. –fogalmazott Bocsárdi Károly.