2012.07.24. 06:17
M. Tóth Mester (ön)arcképei
Székesfehérvár - Az egyik legkedvesebb tanítványa, Fehér László nyitotta meg M. Tóth István Önarcképek és akvarellek című tárlatát a Szent István Művelődési Házban, amelynek szorgalmazója őrangyala, özvegye volt.
A Mester már hat éve nincs közöttünk, de ismét találkozhatnak vele rajongói, tisztelői, barátai ezen a meglepetés-tárlaton, amely özvegyének, Klárikának köszönhető és a nemzetközi hírű tanítványnak, aki a műterem polcain, szekrényeiben lapuló, mappákban rejtőzködő műveiből válogatott. Többségüket most láthatja először a közönség. Aligha véletlen, hogy a hat évvel ezelőtti budapesti M. Tóth-kiállítást is Fehér László szervezte, amelyről így mesél:
- Tudtuk, hogy beteg, ezért akartunk neki tárlatot rendezni, hátha meghosszabbítja az életét. A budapesti Csók Galériára esett a választásunk, ahol Csók, Szőnyi, Szentiványi mellett Áron Nagy Lajos műveit is bemutatták. A művészeti vezető, Feledy Balázs csak bravúrokkal tudott neki helyet szorítani, ám sajnos az élet úgy hozta, hogy a megnyitót Pista bácsi már nem érhette meg. Így az akkori és a mostani fehérvári kiállítás főhajtás a nagyszerű ember, a remek festő előtt.
A tanítvány, aki nyári alkotói szabadságát éppen táci műtermében tölti, a megnyitón versével lepte meg a közönséget, címe: Önarckép (M. Tóth Istvánra emlékezve).
"Önarckép egy kopott falapon / vagy tiszta fehér papíron. / Toll karistolta tustinta utat vág / egy arcnak, mint az idő az elmúlhatatlannak, / néz rám egy barna tekintet."
Az akvarell, László bácsi borostás portréja 1960-ban készült (balra). Egy ellesett pillanat a megnyitóról M. Tóth István özvegyével és Fehér Lászlóval (Fotó: Nagy Norbert)
A tanítványtól megtudhatta a közönség, mikor találkozott először mesterével.
- A szürkészöld Csepel teherautó elindult. 1965 januárjának egyik kora reggele volt, minden reménytelenül szürke. A torkomat szorongatta a sírás, mert ott kellett hagyni Déget, gyermekkorom színhelyét a kastéllyal, a tóval, az erdővel és a kékszemű kislányt is, akinek a bőréből friss szél és a napfény illata áradt. Ötvennel döcögtünk új otthonunkba, Tácra - emlékezett. Magával hozta összes festményét és rajzait, amit egy kopott mappában őrzött. Különös izgalmat érzett, amikor apja szavai jutottak eszébe: "Fehérváron majd egy igazi festőművésztől fogsz tanulni..."
- Eljött a nagy pillanat, amikor felszálltunk az olajjal fellocsolt autóbuszra, és Fehérváron megkerestük Enge János bácsit, aki a zeneiskola igazgatója volt, én zongorázni tanultam tőle. Megígérte, hogy beajánl Áron Nagy Lajoshoz, de miután kiderült, hogy ő csak felnőttekkel foglalkozik, M. Tóth következett, akit még aznap fel is kerestünk a Petőfi iskolában... - folytatta emlékei idézését a tanítvány.
Műtermének hangulata, festményeinek rozsdavörös és fáradt vöröses barnái izgalomba hozták Lacit. Az okkersárga köpenyes, vöröses hajú fiatal tanárnak megteszett a 12 éves fiúcska és rajzai, legközelebb már az István terem fölötti szakköri műtermébe invitálta, ahol csütörtökönként találkozhatott a Mesterrel és többek között a Kőnig fiúkkal, Robival és Fricivel. Sokat tanultak tőle, gyakran beszélgettek a művészetről, de az élet dolgaiban is bölcs útravalókat kaptak tőle. Íme az egyik! Vannak hétvégi túrázók, akik a kis dombokra kényelmesen fölmennek, és erdőkben barangolnak, s vannak az alpinisták, akik a legmagasabb csúcsokra törnek, a legnehezebben meghódítható sziklaszirteket másszák meg, akár az életük árán is. "Választhattok - mondta a tanár úr -, hogy hétvégi turisták vagy alpinisták lesztek!?"
László, Róbert és Frigyes a képzőművészet alpinistái lettek, sok csúcsot meghódítottak, de újabb minőségekre, magasságokra vágynak. Ehhez az első meghatározó élményt és tudást M. Tóth Istvántól kapták, aki festőként, pedagógusként emberként szerethető, tisztelhető, példaértékű személyiség volt. Az agusztus 18-ig megtekinthető tárlat egyik legizgalmasabb színfoltját adják az önarckép-variációk, a szeretettel és szerelemmel rajzolt, festett lányok és asszonyok portréi, a sukorói pincék, a Velence-tavi csónakok, strandolók, no meg a remekművek egyike, a Borostás portré László bácsiról, ami kár, hogy nem kapott elég hangsúlyt, kellő fényt.
A korai rajzok, festmények után jó volna látni a következő korszak meghatározó és ritkán látott műveit, majd a kiteljesedés remekeit. Örömmel fogadnánk egy M.Tóth-tárlat-trilógiát Fehér László meséivel.