2012.09.22. 05:10
Óriási lant, billentyűzettel - Romanek Tihamér bemutatta a theorbacsemballót
Székesfehérvár - Ha volna időgépem, a legelsők között is a zeneszerző zsenit, Johann Sebastian Bachot keresném fel, és meginvitálnám ide, a 21. századba, egyenesen Velencére, a hangszerkészítő Romanek Tihamér műhelyébe...
Fejér megyében él ugyanis egy kézműves mester, aki hihetetlen kreativitással megvalósította és ma is folyamatosan tökéletesíti azt a billentyűzettel ellátott lantot, amelynek fejlesztését még J. S. Bach szorgalmazta. A feljegyzésekből csak annyit tudunk: az 1700-as években készítettek lantcsemballót, ám a hangszer külsejéről, mechanikájáról semmiféle dokumentum nem maradt fenn. Bach olyannyira szerette ezt a hangszert, hogy lantcsemballóra is írt műveket. Romanek Tihamér 1999-ben kezdte el rekonstruálni, újra létrehozni a hangszert, aminek - na ezért hiányzik nekem az a bizonyos időgép! - alighanem maga Bach is nagyon örülne...
Romanek Tihamérral és míves hangszereivel legutóbb Fehérváron, a Királykút Emlékházban a Kulturális örökség napján találkozhattunk. Gyönyörködtünk az általa készített hegedűben, csellóban, lantban, no és Marci fia munkájában, a formás gitárban. De beleszerettünk a Romanek-műhelyből kikerült hathúros gamba csodálatos hangjába is. Ám az est sztárja az egyedülálló lantcsemballó, pontosabban theorbacsemballó volt - amit Szebik Attila szólaltatott meg.
Kiderült, Romanek Tihamér nem csak kiváló hangszerkészítő, de rokonszenves, szerény ember is, aki 34 éve gyógypedagógusként, logopédusként dolgozik, mellesleg pedig továbbviszi a családi hagyományt... Édesapja, Romanek András ugyanis autodidakta hangszerkészítőként vált híressé. Romanek Tihamér pedig - ahogy mondja - mellette farigcsálva afféle apanyelvként sajátította el ezt a tudást, és a pedagógusi munka mellett műveli a hangszerkészítést azóta is. Manapság ugyan kevesebb a hangszerkészítők dolga. Ha nem jut pénz kultúrára, ritkábban koncerteznek a zenészek, és nem telik nekik új hangszerre sem. De Romanek Tihamér Nagy László versét idézi: úgy érzi, neki és a családjának a foguk között is át kell vinni a túlsó partra a tudást, amit örökül kaptak. Kötelesség gyakorolni a mesterséget, akkor is, ha nem lehet megélni belőle. Akkor is, ha a nemes fa - a hangszerek alapanyaga - drága. Az igazi hangszerkészítő az unokájának szerzi be a fát: 40-50 éves, kiszáradt fával dolgozik...
Szerencsére Romanekéknél van utánpótlás. Romanek Tihamér és szintén gyógypedagógus felesége három fiút nevelt fel: Gergelyt, Marcellt és Bencét. Mindegyikük klasszikus zenét tanult, Marci hangszerkészítő, Bence a harcművészet tanára, Gergely pedig magyar szakos tanár lett: de a zenélést egyikük sem hagyta abba. A Romanek-fiúk zenekart is alapítottak, dallamos rockot játszanak. Az édesapjuk végtelenül büszke rájuk, a koncerteken ő a zenekar cipelőembere, a roadman...
Persze, Romanek Tihamér negyedik "gyermekéről", a szépséges lantcsembalóról is sok szó esett az esten:
- Sárközy Gergely zenész barátomtól hallottam először erről az elveszett hangszerről. Ő volt az, aki J. S. Bach lantcsembaló műveit lemezre rögzítette: a darabokat olyan normál csembalón játszotta el, amelyet maga épített át háromregiszteres hangszerré. Én akkor még csak lantépítéssel foglalkoztam, de a rekonstrukció lehetőségének gondolata gyökeret vert bennem - mesélte Romanek Tihamér, akit az is ösztönzött, hogy a szakirodalom úgy emlegette a lantcsemballót, mint leggyönyörűbb hangszert, az orgona után.
Romanek Tihamér először megépített egy normál csemballót, hogy megismerje mechanikai rejtelmeit, a statikáját. A lant mintájára, felszeletelt régi, száraz juharfa-bordákból alakította ki a hangszer korpuszát. A fejében volt az egész rendszer, nem készített rajzot. Az édesapjától ő azt tanulta, munka közben a folyamat megmutatja a következő fázist... Elvégre a hangszerkészítés empírikus művészet. Az édesapja mindig sablon nélkül, szabadépítéssel alakította ki egy-egy lant korpuszát, egyenként ragasztott össze minden bordát. Ezt a technikát követve sikerült olyan nagy, mégis könnyű lantkorpuszt építeni, ami képes a nagy húzóerőt elviselni... Romanek Tihamér első, kisebb lantcsemballóját kiállították a párizsi Louvre-ban, óriási sikerrel. Azóta megépítette a nagyobb, gazdagabb hangzást adó theorbacsemballót, amit Fehérváron is láthattunk, hallhattunk... S készül a következő, egy még nagyobb.
Romanek Tihamért gyakran hívják meg a világ minden tájára: munkája óriási elismerést aratott egyebek között Svájban is. Mire ez az írás megjelenik, fantasztikus hangszere túl van egy prágai bemutatón is, ahol Borsányi Márton koncerten szólaltatta meg a theorbacsemballót...